High needs baby

Fnugg

Andre møte med forumet
Er det noen av dere som har en såkalt "high needs baby?" Vesla mi har siden fødselen stort sett nektet å være noen andre steder enn i armene mine. Hun må være inntil meg hele tiden, og far kan ikke trøste når noe er fælt. Prøver så godt jeg kan å innføre rutiner, men det er neimen ikke lett. Jeg må jo få gjort ting også inniblant! Tenkte på det da jeg så tråden om leggetider. Til nå har vi måttet hive alt som heter rutine ut vinduet og følge veslas "klokke". Har noen erfaring med babyer som trenger litt mer enn andre? Ble det bedre etterhvert?
 
Oi, det hørtes slitsomt ut! Får håpe det bare er for en periode. Her kan heller ikke far trøste hvis hun gråter skikkelig, bare hvis det er surving. Men det er heldigvis ikke så ofte hun gråter .

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Last edited:
Sniker fra mai :) vår andre (min første) var high needs. Et tips: kjøp bæresele med en gang! Vi hadde ikke overlevd uten. Det går over, men tar tid. Med oss løsnet det litt ved ammeslutt rundt 1 årsalderen, men fortsatt trenger hun i perioder mye nærkontakt og bekreftelse.

Men en ting jeg lærte ganske kjapt var at om hun ikke fikk nok nærhet, (feks ved barnevakt mer enn to timer) så slo det tilbake til oss i dagesvis.

Og samsoving for slike krevende små er gull verdt.
Og se om du finner en person til som "godtas". Her var det min mor, da vi er ganske like i væremåte og utseende. Og ikke press ungen til å godta andre, eller at hun må være hos andre når hun ikke vil, det kommer bare til å slå tilbake til dere selvom skape en utrygg unge. Dere må nesten bare prøve dere frem og se hvor toleransegrensene hennes er :)

Det er travelt, men de sier barna som er high need blir ekstraa smarte og empatiske når de blir litt større :)
 
Sniker fra mai :) vår andre (min første) var high needs. Et tips: kjøp bæresele med en gang! Vi hadde ikke overlevd uten. Det går over, men tar tid. Med oss løsnet det litt ved ammeslutt rundt 1 årsalderen, men fortsatt trenger hun i perioder mye nærkontakt og bekreftelse.

Men en ting jeg lærte ganske kjapt var at om hun ikke fikk nok nærhet, (feks ved barnevakt mer enn to timer) så slo det tilbake til oss i dagesvis.

Og samsoving for slike krevende små er gull verdt.
Og se om du finner en person til som "godtas". Her var det min mor, da vi er ganske like i væremåte og utseende. Og ikke press ungen til å godta andre, eller at hun må være hos andre når hun ikke vil, det kommer bare til å slå tilbake til dere selvom skape en utrygg unge. Dere må nesten bare prøve dere frem og se hvor toleransegrensene hennes er :)

Det er travelt, men de sier barna som er high need blir ekstraa smarte og empatiske når de blir litt større :)


Ja bæresele er nok den beste investeringen vi har gjort. Uten den hadde jeg ikke fått gjort noe som helst tror jeg! For det er klart at man setter til siden alt annet og er der for babyen sin når de trenger mammaen sin så sårt! Vi samsover, og det går bra sånn bortsett fra mange oppvåkninger for å amme i løpet av natten. De to første ukene sov jeg ikke i det hele tatt tror jeg, så et par timer her og der tar jeg lett over det nå :D Har ikke så mange til å hjelpe meg her vi bor desverre, men vi får satse på at med masse kjærlighet og nærhet så blir hun tryggere fremover. Godt å høre at det er lys i tunnellen! :D
 
Hei. Vet ikke hvor liten babyen din er, men roer hun seg hos far hvis du ikke er der? Kan feks det å ligge oppå han (bart bryst) gi ro? Det fungerte godt her. Jeg var borte pga gradert jobb en ettermiddag i uka fra hun var 5 mnd (ikke helt liten da), og det gikk helt fint at far fikset "alt" når jeg var borte noen timer (vanskeligere ellers). Dette ga dem et bånd som gjorde at de har blitt veldig knyttet til hverandre, og så ganske fort at ettersom hun ble større så fungerte far også mer og mer som trøst.

Hvis dere ikke har (tripptrapp med) bewbornsete anbefaler jeg dette på det varmeste! Kanskje det kan være med på å gi en avlastning feks under måltider? Dette fungerte veldig hos oss. Hun likte å komme opp i høyden, og når hun var ved bordet med oss ga meg meg plutselig mulighet til å spise uten å ha baby ved puppen hvert eneste måltid!

Ellers har jeg ikke noe annet råd, men plutselig snur det, også har dere rutiner på både ditt og datt :)
 
Er litt high needs-tendenser her også ja... Roer seg best hos meg og til dels pappan, skriker fort hos de fleste andre. Sover lite uten at det er bevegelse/beroligende lyder. Har heldigvis gode netter da, vi samsover til dels (har laget bedside crib av sprinkelsenga). I starten kunne vi ikke legge henne ned i det hele tatt i våken tilstand, nå har det bedret seg til at hun kan ligge i sofaen og titte rundt seg hvis vi sitter ved henne så hun kjenner at vi er der. Og bæresele er toppen :)
 
Back
Topp