HG med første og ikke andre?!

Mangojenta

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Junibollene 2023
Jeg har ei snuppe på 4 mnd som vi brukte lang tid på, og når spiren først satt fikk jeg så klart hyperemisis... vi bestemte oss av flere grunner for å prøve fort på nr 2 da jeg ikke ønsket å være like dårlig når snuppa er større, og ikke minst om det skulle ta like lang tid.

Spira satt på første forsøk (foreløpig), og var på tul i går der vi så et knøtt lite foster med hjerte som banker, men hele to fosterhuler. Dette kan jo så klart utvikle seg begge veier da jeg kun er rundt 6+0.

Men lurer veldig på om noen her inne har opplevd å ha hyperemisis i ett svangerskap og ikke det neste? Det var ca rundt nå at oppkast og alt som følger kom. Vet jo at det kan komme senere, og er ikke bekymret for "manglende" symptom. Men har vært kvalm i bølger siste dagene, spesielt når jeg er sulten! Og jeg er så klart ekstremt sulten ofte! :hilarious: Så er en del kvalm osv. men ikke på samme måte. Spent på om det blir værre, for hvis det blir ca som nå eller litt værre så skal jeg klare å komme meg igjennom!:shy:

Forresten Gratulerer til alle sammen med spire i magen! Til dere som er førstegangs fra ei som nettopp har vært igjennom samme sirkuset det siste året, kan jeg med hånden på hjertet si at det er det fineste året i mitt liv. NYT hvert eneste sekund, også av denne skumle og for mange kvalme tiden i begynnelsen. Husker jeg satt i slutten av svangerskapet og savnet litt spenningen før 12 uker, men bevegelse og å gjøre klart til den lille er jo selvfølgelig høydepunktene! Og nyt 2 trimester, for siste BLIR tungt fysisk for de fleste:bag: Ikke stress med symptomer osv, for det går som regel bra, og hvis ikke har både jeg og ekstremt mange blitt fort gravide rett etter om det ikke skulle gå veien:Heartpink Gleder meg til å dele tiden fremover med dere alle!

Har ikke erfaring med hyperemisis, men venter nr 5 nå og kan med hånda på hjertet si at ALLE svangerskap er forskjellige :D kusina mi fikk hyperemisis I sitt andre graviditet, men ikke i første... håper du slipper å kaste opp denne gangen

Jeg har ei snuppe på 4 mnd som vi brukte lang tid på, og når spiren først satt fikk jeg så klart hyperemisis... vi bestemte oss av flere grunner for å prøve fort på nr 2 da jeg ikke ønsket å være like dårlig når snuppa er større, og ikke minst om det skulle ta like lang tid.

Spira satt på første forsøk (foreløpig), og var på tul i går der vi så et knøtt lite foster med hjerte som banker, men hele to fosterhuler. Dette kan jo så klart utvikle seg begge veier da jeg kun er rundt 6+0.

Men lurer veldig på om noen her inne har opplevd å ha hyperemisis i ett svangerskap og ikke det neste? Det var ca rundt nå at oppkast og alt som følger kom. Vet jo at det kan komme senere, og er ikke bekymret for "manglende" symptom. Men har vært kvalm i bølger siste dagene, spesielt når jeg er sulten! Og jeg er så klart ekstremt sulten ofte! :hilarious: Så er en del kvalm osv. men ikke på samme måte. Spent på om det blir værre, for hvis det blir ca som nå eller litt værre så skal jeg klare å komme meg igjennom!:shy:

Forresten Gratulerer til alle sammen med spire i magen! Til dere som er førstegangs fra ei som nettopp har vært igjennom samme sirkuset det siste året, kan jeg med hånden på hjertet si at det er det fineste året i mitt liv. NYT hvert eneste sekund, også av denne skumle og for mange kvalme tiden i begynnelsen. Husker jeg satt i slutten av svangerskapet og savnet litt spenningen før 12 uker, men bevegelse og å gjøre klart til den lille er jo selvfølgelig høydepunktene! Og nyt 2 trimester, for siste BLIR tungt fysisk for de fleste:bag: Ikke stress med symptomer osv, for det går som regel bra, og hvis ikke har både jeg og ekstremt mange blitt fort gravide rett etter om det ikke skulle gå veien:Heartpink Gleder meg til å dele tiden fremover med dere alle!
Sniker fra desember.

Har hatt hyperemesis med alle tre, men forskjellig hver gang. Nå med nr. 3 var det mildere og gikk over rundt uke 20-22 så det trenger absolutt ikke være like ille hver gang selv om det føles grusomt når det står på :)
Gratulerer så mye med graviditeten, håper du slipper unna den verste kvalmen denne gangen!

Med første og andre følte jeg meg omtrent ikke gravid, hadde det ikke vært for voksende mage og spark! Med tredje hadde jeg hyperemesis fra start til slutt :hungover: Heldigvis er alle graviditeter forskjellige, så jeg håper jeg slipper det med sistemann nå, håper du også slipper det ☺️

Jeg venter nr 4 nå, første svangerskap hadde jeg ikke hyperemesis i det hele tatt.
Da var jeg «vanlig» gravidkvalm og kastet opp en gang i blant, men fungerte fint i hverdagen og fortsatte på skole osv.
Med nr 2 var det helt jævelig, da hadde jeg en heftig hyperemesis fra omtrent unnfangelse til slutt hvor jeg lå innlagt store deler av svangerskapet.
Med nr 3 hadde jeg også hyperemesis, men da var ting mer planlagt på forhånd og lagt til rette, så jeg begynte med zofran fra uke 7 osv. Kvalmen begynte ikke før nærmere 5+0. Fikk administrere væskebehandling selv hjemme, men hadde ikke behov for like mye. Var bare en liten periode jeg trengte noen poser med ringer.

Hadde en tidlig spontanabort mellom nr 2 og nr 3 og det som var litt rart da var at jeg var superkvalm helt fra omtrent unnfangelse da og og kastet opp masse den korte tiden jeg var gravid, mistet 5+2 eller noe sånt. Og jeg fortsatte å kaste opp i 3-4 uker etter blødningen…

Nå er jeg 4+3 med nr 4 og er foreløpig ikke kvalm i det hele tatt! Jobber fullt og tar meg av de tre andre, minste er ett år og det er helt uproblematisk inntil videre så jeg håper så iiiinderlig dette blir et bedre svangerskap selv om jeg vet det fortsatt er alt for tidlig å ha veldig store forhåpninger om det :angelic:

Jeg hadde hyperemesis forrige gang, ble lagt inn på sykehuset og synes det var vanskelig. Denne gangen er jeg kvalm, skikkelig ofte, men kaster ikke opp. Mulig væskebalansen har blitt skikkelig dårlig, får se når jeg skal til jordmor. Lykke til med graviditeten!

Hadde HG i to svangerskap med x-antall innleggelser, annenhver dag var jeg på veskebehandlig med 1L intravenøst for å prøve å unngå innleggelser og kraftig vekttap. Dette var helt fra uke 4-5 til fødsel så 100% sykemeldt og masse legebesøk mellom innleggelser for måtte å påfyll av div vitaminer+++ via sprøyte.
Dette svangerskap er jeg nå uke 7+6 og berget for HG enn så lenge. Kvalmen kommer og går i bølger gjennomhrlr døgnet å spyr litt, må ta det med ro å jobber hardt for å holde væskebalansen for spyr om jeg blir sliten. Men med Afripan, seaband, ro og hvile når jeg trenger det har jeg klart å holde det på et levelig nivå. Sover mye å ofte hviler gjennom dagen men står i jobben hvertfall.

Back
Topp