Hester

erta

Elsker forumet
Marsmellows-15
Sommerfuglene 2017
Flere her som har hester? Tenker dere å fortsette å ri nå i svangerskapet? Jeg tenker det, men mannen er ikke helt enig. Veldig bekymret for at jeg skal falle av...

Jeg og har hest. Rir et par ganger i uken men bare på min, som jeg har hatt siden jeg var 12, en 26 år gammel pensjonert spranghest/skolehest. Blir helst skritteturer, litt gallopp innimellom på tur. :happy:

Spurte jordmor og lege, de mente det ikke var farlig så lenge jeg ikke datt av eller det var ubehagelig. Man kommer jo til et punkt hvor det fysisk blir litt vanskelig å fortsette.. :rolleyes:
Sist red jeg til jeg var 4-5 mnd på vei, da begynte det å bli ubehagelig.

Jeg og har hest. Rir et par ganger i uken men bare på min, som jeg har hatt siden jeg var 12, en 26 år gammel pensjonert spranghest/skolehest. Blir helst skritteturer, litt gallopp innimellom på tur. :happy:

Spurte jordmor og lege, de mente det ikke var farlig så lenge jeg ikke datt av eller det var ubehagelig. Man kommer jo til et punkt hvor det fysisk blir litt vanskelig å fortsette.. :rolleyes:
Sist red jeg til jeg var 4-5 mnd på vei, da begynte det å bli ubehagelig.
Ok, jeg får nok bare prøve meg fram hva som funker for oss :)

Jeg red til jeg var nesten 7mnd. På vei i forrige svangerskap, hadde da en ung islandshest.
Har ikke hest nå desverre. .:)

En liten dansk varmblods :) har hatt han i 17 år, siden jeg var 12. Han er ca 152 cm, varm i hodet og 26 år, selv om han tror han er 4 år å uhåndtert av og til.. :p

Har også en islandshest, men er mest min niese på 7 som rir henne nå. Selv går jeg tur med henne, tenker ikke å ri andre hester når jeg er gravid, men med en gang fødselen er over, er det ut på tur!!

Jeg har en stor knabstrupermix. Forrige svangerskap red jeg ut 7 mnd, da skulle hesten ut på for og jeg SKULLE ri fram til han skulle dra. Da var jeg egentlig lettet over å slippe å ri, siden jeg hadde bekkenløsning :) men vi galopperte osv til tom 6 mnd, på med westernsalen, en hånd på tøylene og en på hornet :happy:

Denne gangen kjenner jeg at pga tid, skole, barn og motivasjon vurderer jeg å sette ut på for igjen.. Hater egentlig tanken, men...

Jeg har tilgang på islandshester, men jeg vil ikke ri nå i starten hvertfall. Vil vite at alt er som det skal, før jeg vurderer en tur.. Men blir nok litt longering og noen turer med slede :)

Titter innom fra April, første svangerskap red jeg til uke 28. En relativt sprek spranghest, men det var hesten min og jeg kjente hun godt. Legen sa til meg at så lenge jeg kjenner hesten godt var det bare å ri. Fra uke 28 klarte jeg bare ikke mer, men de siste 12 ukene leide jeg på tur nesten hver eneste dag, samt longerte innimellom. Nå har jeg ikke hest, måtte avlive prinsessen min og tok det fryktelig tungt. Hadde jeg hatt hest, ville jeg ridd nå også :)

Jeg red til 4 mnd på vei, da ble hele tyngdepunktet feil, og han var en veldig våken type så risikerte det ikke mer.
Solgte den her forrige mnd :)

Merker dere noe forskjell på stallarbeidet?? Jeg får innmari vondt i korsryggen når jeg møkker, så nå er mannen med hver dag. Han er ikke spesielt glad for akkurat det :p

Her har mannen tatt over alt av stell av dyr for øyeblikket. Jeg ligger på sofaen og spyr..

Merker dere noe forskjell på stallarbeidet?? Jeg får innmari vondt i korsryggen når jeg møkker, så nå er mannen med hver dag. Han er ikke spesielt glad for akkurat det :p
Var møkking inkludert der hesten sto.
Men slet med bekkenet så skulle verken møkke, bære vann, støvsuge eller vaske gulv, etter beskjed fra jordmor til gubben at han måtte gjøre dette en stund så fikk jeg komme sterkere tilbake :)

Jeg har to hester hjemme på gården, de går på utegang og det er (heldigvis) lite styr med de. De er to eldre herremenn, en tori-trakhener på 22 år og en kaldblods på 29 (!!) år. Haha! Kaldblodsen er egentlig pensjonist han nå, skal få slippe å drasse rundt på meg. Men tori-trakheneren tar jeg gjerne en tur på i ny og ne. Trygg og stødig kar uten krumspring :)

Jeg har en nydelig islandshest som er på fôr i vinter, da ryggen min slo seg vrang i vår. Hadde nok ridd han fortsatt og en stund ut i svangerskapet hadde det ikke vært for den dumme ryggen, og jeg ikke hadde fått bekkenløsning. Tølt er jo bare deilig. ;)

Back
Topp