Hest- ridning

Chevy

Forelsket i forumet
Hvor lenge ut i svangerskapet kan man ri på hest? Helt til det blir ubehageli el.....skader det fosteret på noen måte??

Håper noen kan svare!

skulle tro at det var som det meste annet av trening og fysiske utskeielser - ufarlig så lenge du ikke synes det er ubehagelig... men jeg kan ta feil

Jeg vet om fleire som har ridd nesten hele svangerskapet sitt..... [:D]

Ridning blir ikke akkurat anbefalt under svangerskapet. Tenk om du faller av hesten i galopp, eller om den er uheldig å tråkker på deg... sikkerhetsvesten beskytter ikke magen din... Det er superfint å høre om de som har ridd under svangerskapet og at alt har gått helt fint... joa.... Men vi gravide slutter å drikke alkohol, røyke, vi spiser ikke spekemat, muggost, vi er forsiktig med alt og alle...Ville du feks latt være å bruke bilbelte???  Det går som regel bra, men hva om det skjer noe da?! Ville du kunne tilgi deg selv??
Jeg er selv aktiv innen både ridning og dykking. Jeg savner hesten som jeg hadde på fór.... og jeg savner dykkinga...  Men det kunne ikke falle meg inn å utsette barnet mitt for fare bare for å tilfredstille mine egne behov.
Men det er nå min mening da...

første jeg fikk beskjed om av jordmor var å slutte,men skal si jeg ikke hørte på ho. har holdt opp nå, hadde ei nesten-ulykke og det skremte meg veldig(ukjent hest) men jeg tror at så lenge jeg hadde kjent hesten min bedre,ville jeg fortsatt...

Jeg har også lest at ridning ikke er anbefalt, i tilfelle du kan falle av... Men hvis hesten er 100% trygg kan du sikkert ri rolig gjennom hele svangerskapet hvis ikke det er ubehagelig:)

Hei!

Om du er vannt til å ri, kan du ri ut hele svangerskapet uten problemer. men ikke glem risikoen for å ramle av.... Men er du ikke vant til å ri, dvs ikke rir fast så bør du la det være.

Dette var beskjeden min gravide venninde fikk av sin lege da hun stillte spørsmålet...

Ikke for å skremme noen, men da jeg ringte Ullevåll for å høre hva jeg skulle være forsiktig med siden jeg har mistet før, så sa de at jeg ikke skulle røyke eller ri!

Jeg driver aktivt med sprang ridning og har ikke forandret på noe etter jeg ble gravid. Bruker ridningen som terapi for bekkenløsningen min.
Jeg konkurerte sist helg og da hoppet jeg 110 med hesten min. Ikke noe problem å ri når man er gravid så lenge man holder seg på hesten..[;)]

Jeg har tenkt å ri så lenge det går denne gangen. Jeg har en dønn trygg hest som jeg har ridd i 3 1/2 år (min egen ja)
Uansett drar ikke vi på galopptur og ikke hopper vi heller. (hesten har vært skadet)

Skal jeg trene andres hester velger jeg hester som kan kjøres. Jeg skal også begynne å kjøre min egen igjen utover våren, men hun må nesten kjøres inn på nytt da hun ikke er kjørt på over 5 år.

Jeg synes møkkingen er det tyngste nå, er 8 uker ca på veg og sinnsykt kvalm og svimmel. Har ikke ridd på nesten 2 uker pga først dårlig hest og etterpå dårlig meg. Tenkte å karre meg ut på tur idag.

Selv trygge hester kan bli skremt!!!!

Hmmm... Mange råd her gitt [8|] ikke enkelt !
Har veldig lyst men vet ikke om jeg tørr. Jaja, uansett fortsetter jeg å kjøre hest [:)]

Hadde ikke tårt det... tenk om man faller av...

ORIGINAL: L24

Jeg driver aktivt med sprang ridning og har ikke forandret på noe etter jeg ble gravid. Bruker ridningen som terapi for bekkenløsningen min.
Jeg konkurerte sist helg og da hoppet jeg 110 med hesten min. Ikke noe problem å ri når man er gravid så lenge man holder seg på hesten..[;)]

beklager men syns du er skikkelig uansvarlig... du tenker på deg selv ikke på barnet!! en ting er og ri men og hoppe?? blir helt matt jeg men det sier mest om din egoisme!! deg om det blir bare litt provosert av slikt for det er unødvendig..
og til deg som sa at du kjenner hesten din 100% dette er et levende dyr og du kan ALDRI stole 100% på dem og de som tror det ja ja lykke til.

til deg som startet innlegget ri for all del men trapp ned og tenk på bebisen i magen ikke på hva du syns er gøy...

Ja, regnet med å få dette tilbake.. men slik fører jeg nå mitt liv..
Jeg føler det er like risikabelt å kjøre bil, gå på glatt isen osv.. Dette mener også jordmor og lege...
Ikke noe farligere å hoppe enn det er å ri skrittet tur, hesten kan faktisk ta ut da også..
Det beste rådet jeg kan gi er at man må føle på sin egen kropp på hva som er riktig..

Har hestar og har ridd i mange år, på aktive travere, og har tenkt å fortsette med det, då som ei skreiv her " fosteret ligg godt beskyttet" og ein ikkje skal slutte å leve sjølv om ein er gravid. Kjenner ein hestane sine, og kan lese dei, har ein ganske god kontroll på deres reaksjons mønster, men etter å hatt hest i 10 år, er det alltid ein sjanse for at sjølv den tryggaste hest i den mest uventa situasjon, gjer uventa ting. Men lærer du hesten til å søke til deg, når den er skremt, vil du i allefall unngå flukt med fare for fall i stor fart. Det er også ein nyttig ting å "kunne falle av, rulle seg sammen og vekk.Då blir skadene mindre." Og ein hest som er glad i deg vil skjelden trø på deg. Et godt samarbeid mellom hest og rytter kan unngå skader. [:)]  Å tru du kan være 100% på ein hest, det er naivt.

ORIGINAL: L24

Ja, regnet med å få dette tilbake.. men slik fører jeg nå mitt liv..
Jeg føler det er like risikabelt å kjøre bil, gå på glatt isen osv.. Dette mener også jordmor og lege...
Ikke noe farligere å hoppe enn det er å ri skrittet tur, hesten kan faktisk ta ut da også..
Det beste rådet jeg kan gi er at man må føle på sin egen kropp på hva som er riktig..

som aktiv rytter vet du at det ikke er det samme og hoppe og ri på en skrittetur?
hvis du kommer i frisk tempo i typ en omhopping 3 kombinasjon og hesten din bråstopper og du går rett i hinderet vil du slå deg kansje bra ikke i magen nødvedigvis men lander du på ryggen eller rompa er dette like ille nesten da livmoren kan falle ned og fødslen kan bli satt igang..eller barnet skadet..
ridning er ranket som en av de 5 mest ekstreme sportene og ikke uten grunn.

men som du sier det er ditt liv og ditt barn.. jeg valgte og være sikker og sluttet begynner så fort jeg kan men syns ikke det var verdt og ta sjansen

Ikke for å unnskyle meg men jeg har ridd samme hest i mange år og har ikke falt av på de to siste årene.. Dette skal også sies at dette er en hest med lite fart som gjør jobben sin eller så stopper han 5m før hinderet..
Nå har jeg gitt meg med hoppingen men rir fortsatt så sant det kjennes ok..

har selv hest å tror jeg red 2 ganger i løpet av hele svangerskapet,kun i skritt turde ikke mer... tenk på babyen, hesten står jo fortsatt der når nurket kommer ut så du kan ta ridningen igjen da[:)] tenk hvis det hadde skjedd noe når du rei,tror aldri jeg kunne tilgitt meg selv da... bare en tenke alt etter alt er det opp til hver enkelt...

"Hesten står der også etterpå .- "sant det, men - hallo, den må jo trenes[:)]

Back
Topp