Hest og spedbarn/baby??

linda889

Blir kjent med forumet
hei! Jeg lurer på om det er noen her som har hatt baby og hest samtidig? Hvordan gikk det? Hvordan løste du det?
Er enda i planleggings fasen, men har en hest som jeg er veldig glad i og den står i en stall sammen med kuer og en annen hest, og jeg må dit 1 gang om dagen å fore( dette tar max 30 min :P). Dette er en hest jeg har hatt i 12 år, og han er blitt så gammel at han brukes bare til kos.

Er det noen som har prøvd å ha hest samtidig som baby som kan fortelle litt om det?
Vil VIRKELIG ikke kvitte meg med denne hesten siden det er min baby :-p Så håper noen kan komme med råd og historier :):):)

Ikke noe problem i det hele tatt :) Jeg hadde 8 hester når jeg fikk dattera mi. Overhode ikke et problem. Passet på å ta møkking av båser o.l når hun sov i vogna. Nå er jeg gravid igjen å har 5 ponnier hjemme men nå har jeg jo i tillegg ei kjempeflink stalljente på 4 år til å hjelpe meg :D

De jeg kjenner som har hatt baby og hest har stort sett investert i skikkelig bæretøy.
Det å kunne ta barnet på ryggen når du skal måke og stelle er veldig praktisk - det er ikke alle barn som sover pent i vogna si akkurat når du skal ta inn hesten, liksom. ;)

2*barnsmamma*2012 skrev:
Ikke noe problem i det hele tatt :) Jeg hadde 8 hester når jeg fikk dattera mi. Overhode ikke et problem. Passet på å ta møkking av båser o.l når hun sov i vogna. Nå er jeg gravid igjen å har 5 ponnier hjemme men nå har jeg jo i tillegg ei kjempeflink stalljente på 4 år til å hjelpe meg :D

Godt å lese:-))  Har hatt en rar dag i dag da noen sa at jeg måtte selge hesten hvist jeg skulle ha baby :/  Det tar 10 min å kjøre til stallen, og siden hesten er  gammel rir jeg ikke på han, så er bare der og møkker å forer. Slik jeg ser det nå er det ikke uimulig, men har jo ikke unger så vet jo ikke sikkert! ;-p Men setter stoor pris på svar :D

Kan nok være lurt å alliere seg med noen andre slik at du har "hestevakt" i tiden rundt fødselen og første perioden etter, evt. kan sette den bort på halvfor eller no' dersom det skulle bli litt mye første månedene.

Jeg satte bort hesten min på helfor da jeg ble gravid. Kunne helt sikkert klart å ha henne selv også, men jeg får så utrolig dårlig samvittighet over å ikke lenger ha tid til å gi henne all den oppmerksomheten som hun er vant til. Så i mitt tilfelle har hun det bedre hos noen andre for en periode

Lykke til med valget!

hadde hest i full trening.. red til jeg var 8 mnd på vei og startet 2 uker etter fødsel, vogn, bilsete og bæretøy gjør livet mye enklere :D 
har 2 hester nå, og prøver på en baby.. kommer ikke til å sette vekk hesten om jeg blir gravid!
det ooooooooordner seg !

Og sist, men ikke minst - så kan du planlegge så mye du vil, men det er umulig å forutsi hvordan det går siden det er avhengig av hva slags svangerskap du får.
Jeg trodde jeg skulle få det lett siden moren min hadde det (og søster'n fikk det også), men jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme, tidlig og etterhvert kraftig bekkenløsning osv.
Jeg gikk på krykker seks uker før og tre måneder etter fødselen, og da hadde det ikke vært aktuelt med noe stallstell, for å si det sånn!

Godt å høre at mange har fått det til med tillogmed flere hester :) Dere er tøffe!! ;)
Min samboer har sagt at han er villig til å hjelpe mens jeg er gravid, og når babyen er født er han villig til å ha han/henne om ettermiddagen/kvelden så jeg kan dra til stallen å ta kveldsstellet.
Minerva ; Nei, jeg kan jo ikke planlegge graviditeten, men det jeg tenker mest på er tiden etter.. Om man får tid osv :) men det høres jo ut som om at man får til det man vil :) Å det er sååå godt å høre :)

Jeg har 3 hester og har overhodet ingen planer om å hverken selge eller sette bort på for selv om jeg skal ha barn ;-) Sambo, mamma og pappa + ei som leier stallplass hjelper til når det trengs, så ser ikke d som noe problem. :-) Etter babyen er her så får sambo værsågod ta seg av ungen de to timene jeg bruker på å trene hest 5 dager i uka. Alt ordner seg ;-)

jeg hadde så bekkenløsning at jeg ble lagt inn et par uker før fødselen fordi jeg faktisk ikke kunne gå...  hjelp ikke at jeg datt i bakken med et smell... (desember baby er skumle greier!)

men tanken på å ikke ha stallen å gå til er ikke noe god for meg...
det er mitt fristed.. mitt lille tempel.. jeg hadde nok blitt helt uutholdelig om jeg ikke hadde hatt stallen og rømme til en liten stund hver dag.

da hadde jeg heller fått forrytter til å ha han der han står nå, slik at jeg fortsatt kan ha alle kosejobbene med han :D

Serenity skrev:
jeg hadde så bekkenløsning at jeg ble lagt inn et par uker før fødselen fordi jeg faktisk ikke kunne gå...  hjelp ikke at jeg datt i bakken med et smell... (desember baby er skumle greier!)

men tanken på å ikke ha stallen å gå til er ikke noe god for meg...
det er mitt fristed.. mitt lille tempel.. jeg hadde nok blitt helt uutholdelig om jeg ikke hadde hatt stallen og rømme til en liten stund hver dag.

da hadde jeg heller fått forrytter til å ha han der han står nå, slik at jeg fortsatt kan ha alle kosejobbene med han :D

Ja men er ikke så mange som er intr. i å ha forhest som man ikke kan ri :-/ Men har pappa og mamma som er veldig hjelpsom nå, så håper de forsetter å være det når jeg blir gravid :-)

Flere som vil fortelle :D?

Hadde hest i full trening. Trente henne til dagen jeg fødte faktisk, og startet vel å ri igjen 2-3 uker etter fødselen :) Hendte jeg sprang inn med ridehjelmen på hodet for å amme mens hesten sto i hagen ,hehe! Det var egentlig en ganske koselig tid :) Ikke noe problem ihvertfall :)

Jeg hadde 8 hester på stallen da jeg var gravid. To av mine er derfor omtrent vokst opp i stallen :) Brukte å sette vogna inn i hesteboksen nærmest døra. Hadde på kattenett og gjorde alt stallarbeidet mens ungene sov. Kjempe praktisk! Hestene syntes også det var spennende :)

Dette kommer til å gå helt fint!! :) Du klarer det bra!! Som sagt før, ha en liten bakvakt, i tilfelle mannen ikke kan ta den lille, og den bare skriker.. Men ellers er livet fullt mulig med barn og hest!!!! Det er bare kos:)

Har flere venninner som har hest og flere barn. De har aldri hatt noe problemer med å kombinere stell og baby. Som noen sier så er Bæretøy noe man bør investere i! Hun ene satte bort den ene hesten siden hun hadde 3 hester, og den ene burde bli trent litt, men fikk den tilbake 6 mnd før hun egentlig skulle.
Siden du har en kosehest, så kan det kanskje være noen som kanskje har glede av å pusse den og stelle den litt.

men rundt fødselen og litt etterpå ville jeg ha spurt noen om de kunne ha sett etter den.

Det kommer litt an på hvor nærmt hjemmet du har stallen din? Med 20 min. kjøring hver vei ble det litt for stress med hest og baby for min del, så jeg måtte rett og slett sette henne vekk på for et år. Men nå deler jeg på ansvaret sammen med min søster, og har fått stallplass litt nærmere, så det går forhåpentligvis bedre denne gangen! :)

Back
Topp