Bkno1563892
Første møte med forumet
Er i utgangspunktet veldig fornøyd med barselgruppa. Vi hadde nå den første barselgruppa på svært lang tid pga covid og sommer hos en som jeg har hatt inntrykk av at er hyggelig. Jeg har av ulike grunner hatt ganske dårlig selvtillit som mor. Har tenkt at jeg har dårlig barnetekke hele livet. Grunnet dødsfall i nær familie uken før fødsel og konflikter i familien etter dette, var jeg også i fødselsdepresjon som var vanskelig å komme seg ut av. På barselgruppa så jeg imidlertid barnet mitt var så fornøyd, og jeg merket at de andre barna likte meg, og det varmet så godt. Følte liksom en fornyet selvtillitt og ro, og tenkte at jeg var på vei ut av tåken.
Så begynte plutselig hun vi var på besøk hos å bruke hersketeknikker på meg - kommentere det jeg gjorde litt hånlig ovenfor andre, og da vi skulle dra ga hun uttrykk for at det var hyggelig å ha barnet mitt på besøk, men ikke meg. Jeg er en person som er ganske lavmelt, og ikke rask til å svare for meg. Det har også skjedd tidligere at personer som har behov for å posisjonere seg i vennegjenger etc. har rakket ned på meg.
Vet ikke hva som gjør det, men tror jeg blir et lett offer. Merker at jeg ble ekstra lei meg denne gangen, for jeg har vært så redd for om fødselsdepresjonen og usikkerheten påvirker min sønn, og nå følte jeg meg liksom endelig på vei ut av det. Har veldig lyst til å fortsette i barselgruppa, men jeg vet ikke hvordan jeg skal takle en sånn person?
Så begynte plutselig hun vi var på besøk hos å bruke hersketeknikker på meg - kommentere det jeg gjorde litt hånlig ovenfor andre, og da vi skulle dra ga hun uttrykk for at det var hyggelig å ha barnet mitt på besøk, men ikke meg. Jeg er en person som er ganske lavmelt, og ikke rask til å svare for meg. Det har også skjedd tidligere at personer som har behov for å posisjonere seg i vennegjenger etc. har rakket ned på meg.
Vet ikke hva som gjør det, men tror jeg blir et lett offer. Merker at jeg ble ekstra lei meg denne gangen, for jeg har vært så redd for om fødselsdepresjonen og usikkerheten påvirker min sønn, og nå følte jeg meg liksom endelig på vei ut av det. Har veldig lyst til å fortsette i barselgruppa, men jeg vet ikke hvordan jeg skal takle en sånn person?
Uff, for en vond opplevelse, jeg føler av og til usikkerhet i sosiale situasjoner med mange tilstede (mobbing i barndom) og vet godt at det ikke er lett å ta igjen om en ikke er i helt trygge og kjente omgivelser. Personlig hadde jeg nok heller prøvd å velge meg ut de menneskene i gruppa du går overens med og tilbragt tid med de utenom barselgruppa. Send en mld og spør om å gå på trilletur eller lignende. Kanskje kan du da snakke om situasjonen og få en alliert
Kanskje du ikke klarer å svare tilbake, eller at det blir noen forskjell, men om vedkommende ser det samme som deg kan du i det minste få støtte og lufte frustrasjon.