Hersketeknikk barselgruppe

Bkno1563892

Første møte med forumet
Er i utgangspunktet veldig fornøyd med barselgruppa. Vi hadde nå den første barselgruppa på svært lang tid pga covid og sommer hos en som jeg har hatt inntrykk av at er hyggelig. Jeg har av ulike grunner hatt ganske dårlig selvtillit som mor. Har tenkt at jeg har dårlig barnetekke hele livet. Grunnet dødsfall i nær familie uken før fødsel og konflikter i familien etter dette, var jeg også i fødselsdepresjon som var vanskelig å komme seg ut av. På barselgruppa så jeg imidlertid barnet mitt var så fornøyd, og jeg merket at de andre barna likte meg, og det varmet så godt. Følte liksom en fornyet selvtillitt og ro, og tenkte at jeg var på vei ut av tåken.

Så begynte plutselig hun vi var på besøk hos å bruke hersketeknikker på meg - kommentere det jeg gjorde litt hånlig ovenfor andre, og da vi skulle dra ga hun uttrykk for at det var hyggelig å ha barnet mitt på besøk, men ikke meg. Jeg er en person som er ganske lavmelt, og ikke rask til å svare for meg. Det har også skjedd tidligere at personer som har behov for å posisjonere seg i vennegjenger etc. har rakket ned på meg.

Vet ikke hva som gjør det, men tror jeg blir et lett offer. Merker at jeg ble ekstra lei meg denne gangen, for jeg har vært så redd for om fødselsdepresjonen og usikkerheten påvirker min sønn, og nå følte jeg meg liksom endelig på vei ut av det. Har veldig lyst til å fortsette i barselgruppa, men jeg vet ikke hvordan jeg skal takle en sånn person?

Så utrolig kjedelig når hele poenget egentlig er at man skal støtte hverandre! Forferdelig at hun er så usikker på seg selv at hun føler behov for å rakke ned på andre. Jeg tror faktisk at jeg hadde vært brutalt ærlig - uttrykt i gruppa at du har hatt det veldig vanskelig, særlig med tanke på frykten for ikke å være en god nok mor. Tror de aller fleste vil kjenne seg igjen i den frykten. Vil bli utrolig vanskelig for henne å kommentere noe etter det. Hvis hun mot formodning ikke gir seg, så kan du være mer direkte, og si på tomannshånd at du ikke vet om hun mener det vondt, men at de kommentarene gjør at du føler deg usikker. Men tipper det holder med første ledd. Lykke til!

Sniker fra februar. Etter min erfaring må man bare heve seg over slike teknikker utad, og prøve å ikke vise henne at det påvirker deg. Det er nok som bensin på bålet. Jeg tenker med en gang at denne damen ikke har det godt med seg selv, og at det er noe ved deg som truer henne. Og derfor må hun heve seg over deg ved å bruke slike teknikker, noe som er helt tragisk.

Jeg er en konfliktsky person, men ønsker å ikke være det. Jeg tror kanskje at jeg ville tatt mot til meg å spurt henne rett ut på tomannshånd om hvorfor hun oppfører seg slik, og om hun er klar over at det er veldig tydelig? Du kan si at du syns det er unødvendig og at det skaper dårlig stemning i gruppen. Jeg syns ikke du skal fortelle henne om dine følelser og at du har det tøft, jeg syns ikke dette høres ut som et menneske man verken bør betro seg til, eller kan forvente å få empati fra.

Veldig dumt med en slik opplevelse når du allerede har det tøft. Er sikker på at du er verdens beste mamma for gutten din ♥️ Veldig synd hvis denne dragen skal få deg til å føle deg dårlig, hvem er hun til å kommentere deg på denne måten? Det har hun ingen rett til, og det burde hun få vite. Kanskje prøve å tenke litt slik man gjør når barn viser negativ atferd: det er ikke din feil, de har det ikke godt, og hvis man ignorer atferden vil den omsider ta slutt. Ingen gidder å fortsette med noe hvis de ikke får respons.

Å gå rett i strupen på henne er definitivt ikke en konfliktsky løsning. Det ville jeg overveid nøye, for kan være vanskelig å komme tilbake om det skulle skjære seg helt mellom dere.

Jeg ville oversett henne mest mulig, og svart henne veldig underdrevet men høflig på direkte tiltale. Eks: hvis hun kommenterer noe du sier gjør, ville jeg svart rolig tilbake: Det der var ikke noe hyggelig sagt, eller hva mener du med det?

Sluke mennesker får ofte ture frem som de vil (Trump ble til og med president) fordi folk med normal høflighet ikke helt klarer å ta dem. Jeg synes ofte at lavmælt, rolig motstand funker best, for det er de ikke vant til.

Å gå rett i strupen på henne er definitivt ikke en konfliktsky løsning. Det ville jeg overveid nøye, for kan være vanskelig å komme tilbake om det skulle skjære seg helt mellom dere.

Ved å være konfliktsky gjør man jo ingenting, og lar seg bli overstyrt. Jeg er som nevnt konfliktsky, men her må man kanskje gå ut av komfortsonen for å få en endring. Det er ikke ts som skal trenge å «komme tilbake» etter noe slikt, det er den andre parten som vil slite med å komme tilbake. Hvis ting blir tatt på en saklig måte og på tomannshånd er ikke det negativt for Ts ☺️

Ved å være konfliktsky gjør man jo ingenting, og lar seg bli overstyrt. Jeg er som nevnt konfliktsky, men her må man kanskje gå ut av komfortsonen for å få en endring. Det er ikke ts som skal trenge å «komme tilbake» etter noe slikt, det er den andre parten som vil slite med å komme tilbake. Hvis ting blir tatt på en saklig måte og på tomannshånd er ikke det negativt for Ts ☺️

Syns det er rart at man skal sende andre i krigen når man ikke gjør det selv. TS føler seg allerede sårbar i denne situasjonen. Om det eskalerer i en eventuell konfrontasjon så virker det som at det vil være vanskelig for å henne, slik hun omtaler situasjonen. Det er forskjell på hvordan ting er, og hvordan de bør være. Er helt enig i at TS ikke har grunn til det. Dessuten - går man inn i en direkte konfrontasjon, uavhengig av hvor saklig den er, risikerer du at motparten føler seg angrepet og hun i barselgruppen sliter jo åpenbart med noe. En slik konfrontasjon kan man aldri ta tilbake, derfor jeg anbefaler mindre angripende taktikker i utgangspunktet. Man kan alltids gå til direkte konfrontasjon senere om det er nødvendig.

:hug013Uff, for en vond opplevelse, jeg føler av og til usikkerhet i sosiale situasjoner med mange tilstede (mobbing i barndom) og vet godt at det ikke er lett å ta igjen om en ikke er i helt trygge og kjente omgivelser. Personlig hadde jeg nok heller prøvd å velge meg ut de menneskene i gruppa du går overens med og tilbragt tid med de utenom barselgruppa. Send en mld og spør om å gå på trilletur eller lignende. Kanskje kan du da snakke om situasjonen og få en alliert :happy: Kanskje du ikke klarer å svare tilbake, eller at det blir noen forskjell, men om vedkommende ser det samme som deg kan du i det minste få støtte og lufte frustrasjon.

Back
Topp