Herregud så sint jeg er...

*Chill*

Forumet er livet
Fy søren jeg skjelver helt her!![:@]

Min snille datter som omtrent aldri finner på noe tull, har fått meg så eitrendes skuffa!
Hun hadde besøk av to veninner, og de var nede på rommet... jeg pleier ikke å lytte på de, men var i naborommet for å legge Jonas. Hører da knising og fnising og "gjør du det?" "kommer det noe?" osv...
Skjønner jo at det er noe på gang og går inn, og der sitter da dattra mi og prøver å tisse på dukke-potta!!!!!

Fy flate, jeg jaga ut de to ungene og rett og slett ropte til dattra mi!!![8|]
Har ikke vert borti makan til griseri!!! viste ikke hva? hvor? eller hva i all verden jeg skulle si??!!!

Hun hyyyylgrein jo selfølgelig.... jeg satte ho rett til å skrubbe potta, pusse tennene sine, en real skjennepreken og om hvor grisete det der var...blablabla...og rett i sengs!!

Uff...har helt vondt i magen...hater å måtte kjefte sånn...[:(][:(]
Hva skal jeg si da?? skal jeg gi henne husarrest? hvordan skal jeg reagere???
Er så vanskelig syns jeg...har aldri vert borti sånt før...hva hadde dere gjort??

Uff, har ingen gode svar jeg da jeg ikke har hatt barn før nå. Men skjønner utrolig godt din frustrasjon og syns, fra mitt ståpunkt, ikke at du var for streng. Sjansen for at hun gjør dette igjen er vel minimal. Hadde kanskje satt meg ned med henne i morgen, eller kanskje tatt turen innom rommet hennes i kveld for å snakke litt roligere med henne. Ikke noe godt, hverken for datter eller mor, å legge seg med klump i magen. Hør med henne om hun forstår hvorfor hun ikke må gjøre slik, og hun skjønner at du ble sint, at du ikke ble sint på henne, men på handlingen hennes osv.

Mange klemmer fra meg.

Huff da.. kinkig situasjon.... Har du prøvd å snakke med henne å spørre hvorfor hun gjorde det? Om hun ble overtalt til det, eller om hun gjorde det av egen "fri vilje"? Høres ut som du reagerte ganske kraftig, så jeg tror nok hun har lært (men nå kjenner du din egen datter best da.) Jeg syntes det var bra at du forlangte at hun skulle vaske potta, hun gjør nok aldri noe sånt igjen da. Hun er nok en angrende liten jente nå, husker følelsen av å få skikkelig kjeft. Jeg skjønner godt at du ikke synes det er noe gøy å kjefte, men noen ganger så må man. Gruer meg til den dagen det skjer med Nataniel.

Uff...ja dette er vanskelig...
Var nede med ho, satte meg på sengekanten og snakket strengt, men roligere til henne at slikt gjør man bare ikke...og at man faktisk kan bli mobbet for slike ting...
Tror hun forsto at det hun gjorde var galt... jeg sa at jeg var veldig skuffet over henne nå...

Hun er veldig lei seg nå...men det syns jeg hun kansje må være for å forstå??
Er liksom litt for enkelt å bare si at "nå er det greit"... uff....så fælt det skal være å være streng...[:(]

Jeg synes du gjorde det helt riktig og hun er jo såpass gammel at hun må lære seg å forstå hva som er rett og galt. Siden du kjeftet på henne med venninnene tilstede, tror jeg neppe du vil oppleve den situasjonen en gang til. Har vært borti noe lignende med datteren min, men de lekte doktor med tåteflaska til dukken. Den var liksom tempen og den var fylt med vann[&:] Kom en omgang med salver fra skravlehullet mitt også skal jeg si deg[;)] Hun skjønner ihvertfall nå at du kan bli sint og jeg tror ikke hun prøver seg på noe på en stund. Bare ikke unnskyld deg for at du kjeftet under noen omstendighet. Da mister hun respekten for deg ganske fort igjen.

Jeg synes du gjorde det helt riktig og hun er jo såpass gammel at hun må lære seg å forstå hva som er rett og galt. Siden du kjeftet på henne med venninnene tilstede, tror jeg neppe du vil oppleve den situasjonen en gang til. Har vært borti noe lignende med datteren min, men de lekte doktor med tåteflaska til dukken. Den var liksom tempen og den var fylt med vann Kom en omgang med salver fra skravlehullet mitt også skal jeg si deg Hun skjønner ihvertfall nå at du kan bli sint og jeg tror ikke hun prøver seg på noe på en stund. Bare ikke unnskyld deg for at du kjeftet under noen omstendighet. Da mister hun respekten for deg ganske fort igjen.

Takk for svar...godt å høre fra noen som har vert boti lignende før!
Kommer IKKE til å unskylde meg nei...men kommer til å si i morra at "vi kan være ferdig med denne saken... men da håper jeg at du skjønner hva jeg mener om dette, og du må låve meg å ikke finne på noe sånnt igjen..."
Hadde du gikk husarest eller noe sånnt??
Føles riktig ut som Homma sier at hun skal slippe det, men at hun vet at VISS det skjer igjen, så er det neste på lista...

Jeg synes som flere her har nevnt at det er viktig å snakke med henne rolig etterpå..
(har ikke annet enn min egen erfaring med mamma'n min, og at jeg har hjulpet litt med å oppdra lillesøstera mi)
Vi damer har lett for å "eksplodere litt" når vi blir overraska av noe negativt, så det er viktig å komme med en sindig og rolig forklaring etterpå, tenker jeg.. [8|]

Nei uffada....går og legger meg... har vondt langt inni sjela av denne krangelen...[:(]
Fungerer liksom ikke helt...
Gruer meg til årene som kommer....blir nok mange slike etterhvert...

ORIGINAL: Chill24

Nei uffada....går og legger meg... har vondt langt inni sjela av denne krangelen...[:(]
Fungerer liksom ikke helt...
Gruer meg til årene som kommer....blir nok mange slike etterhvert...

Bare som et lite tips - vet det kan være vanskelig å gjennomføre - men vi har en regel her i huset:
* GÅ ALDRI TIL SENGS FØR DERE HAR SKVÆRET OPP..
Det hjelper på at alle får bedre søvn, og forholdet mellom folk i familien blir mye bedre enn om vi skal gå og være langsinte på noen..

Håper og tror at jenta di har lært, og at hun tenker seg om litt flere ganger før hun finner på noe tull igjen[8|]

Så lenge du ikke ga henne husarrest med en gang, vil det bli feil å gi henne det nå i etterkant. Hadde gjort som du sier at hvis hun finner på noe sånt igjen eller noe hun ikke får lov til, så får hun husarrest. Jeg hadde nok gitt romarrest slik at hun må holde seg der. Da skjønner hun ihvertfall alvoret. Ikke mye kult for en 7- åring å sitte på rommet en hel dag uten venninner[;)] Og null tv selvfølgelig[:)]

Huff Chill24. Hørtes ikke morro ut nei, men jeg syntes du gjorde det rette jeg.
Klemmer

Huff vanskelig situasjon ja..Synes du takla det kjempebra jeg!![:D]
Vet ikke helt hvordan jeg kommer til å takle slike ting når den tid kommer..[&:]
Er vanskelig det der!!

Men synes du var flink jeg,og tror nok at hun har tatt poenget ja!![:)]

Takk for svar jenter! Godt å høre at flere hadde reagert på samme måte! phuuu...

Lettere idag da...hadde oss en lang prat med frukostbordet!
hun skjønner poenget nå vil jeg tro, og lååååver å ikke finne på noe slikt igjen!

Gav henne ikke husarrest, men fikk klar beskjed om at når hun har besøk, må døra stå open slik at jeg kan følge med hva de gjør på....DET er jo krise i seg selv det...hehehe...
Håper og tror at dette ikke skjer igjen! [;)]

Må bare si det en gang til....GUD, så glad jeg er for å kunne lette hjertet til dere, blåse ut og få råd og "trøst"!! Dere gjør hverdagen lettere å takle syns jeg! Stooooor klem til dere![:D]

Back
Topp