Herpes i underlivet og gravid

Ingen erfaring, men du må snakke med jm om dette. Dersom du har utbrudd ved fødsel vil de sannsynligis ta keisersnitt.

Ja var hos lege i dag og fikk noen tabletter som heter noe på z... Men leser mange er imot å bruke desse under graviditeten så er velsig skeptisk til om jeg skal begynne på dem. Utbruddet vil uansett gå over av seg selv til slutt uten tabletter også,,. Vet d ikke er farlig nå men er vondt og ubehagelig... Og får jeg utbrudd før fødsel kan d bli ks.. Men noen som har vært borti dette og tatt tabletter mot herpes mens de er gravide?

Zovirax kanskje? Jeg fikk det ved mitt første utbrudd for sikkert 15 år siden. Ble smittet av type med munnsår såeh ja, følte meg ikke så smart. Fikk et nytt utbrudd i starten av svangerskapet nå, da sa legen jeg kunne kjøpe sånn munnsårsalve på apoteket, det lindret veldig og gjorde at utbruddet gikk raskt over.

Ikke les så mye på nett hvis du er nervøs eller nedfor, man finner mange skrekkhistorier. Sjekk evt bare felleskatalogen.no relis.no eller nhi.no de er gode offisielle norske kilder basert på forskningsresultater fra hele verden.

Forskjell om det er første utbrudd eller ikke,,,, er det ikke første utbrudd så får fosteret dine antistoffer av deg... Annerledes om det er første utbrudd. Ikke les på nettet der står det ganske så alvorlig og skummelt jeg leste og ble lettere skremt... Er det lenge før fødsel så fikk jeg beskjed om det ikke er noe problem... Et utbrudd mener jeg å ha lest varer ca en uke... Gi beskjed til legen og ta det med ro, og blir det ks kommer barnet fortsatt ut;)

Nå har jeg sjekket på relis selv.
http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.ASPX?RELIS=6&S=195&L="1"

Det er trygt å bruke zovirax (virkestoff aciklovir) under svangerskap, både som krem og tabletter. Det er kjørt større undersøkelser på det og funnet at foster hvor mor har brukt disse tablettene ikke har noen større risiko for fosterskader eller bivirkninger, enn foster hvor det ikke har vært brukt noen medisiner. Tablettene beskytter fosteret mot å bli smittet av herpes, som kan være veldig dramatisk for nyfødte.

Når legen skriver ut medisin er det nok fordi han mener det er bedre for deg og barnet å medisineres enn å ikke medisineres. De er restriktive med å gi medisiner til gravide, men hvis det er verre for deg og barnet å gå med sykdommen enn å få den medisinen som er tilgjengelig, skal dere selvsagt ta medisin.

Så hør på legen din, ta zovirax og slapp helt av så du blir raskt bra igjen. Det er det beste for både deg og barnet i magen. God bedring! =)

PS: i denne linken kan du også se litt om hvorfor det kan høres skummelt ut om man bare leser pakningsvedlegg/felleskatalogen: http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=6&S=3747&R=X
Kort fortalt, når medisinen lanseres testes den ikke på gravide, derfor vil man i starten fraråde den for gravide. Men det vil alltids være noen gravide som tar den medisinen, så over tid vil man finne ut om de får noen skadelige effekter eller ikke. Når medisinen har vært på markedet en stund kan man forske mer, dvs undersøke i bivirkningsregistre osv om det har dukket opp noen fosterskadelige effekter eller andre ting man må vite. Så kommer det nye retningslinjer for akkurat den medisinen. Men siden pakningsvedlegget ikke oppdateres så veldig ofte, kan det ta lang tid før de tør å skrive der at "denne er trygg for gravide".

Tusen tusen takk for svar!! D siste der gjor meg beroliget! Jeg er faktisk litt bedre i dag så håper utbruddet er på vei tilbake nå:) men da vet jeg hvertfall at jeg kan ta tablettene dersom jeg får et utbrudd nærmere fødsel. Er 18 uker nå så unngår medisiner når jeg kan. Så sålenge jeg faktisk er bedre i dag enn i går tenker eg eg skal klare meg uten medisiner i første omgang! Takk igjen! Dere er så gode å ha!!!

Back
Topp