Herpes i svangerskapet

Troikaen

Glad i forumet
Febbisbebbis'18
Marsboerne 20 18
Hei
Jeg lurer på hvordan det er med medisinbruk i svangerskapet dersom man får herpesutbrudd før fødsel.

Da jeg var på sykehuset på innskrivning sa jordmor at dersom jeg får utbrudd må jeg starte på tabletter med en gang.
Jeg vil selvfølgelig helst føde vaginalt og spurte derfor min fastlege om å gi meg resept så jeg kan hente ut medisin for å ha tilgjengelig dersom utbrudd.

Dessverre kunne ikke fastlegen min noe om herpes i svangerskap eller bed fødsel og derfor fikk jeg ikke noen konkrete svar.
Håper du kan hjelpe; hvilke tabletter er det jeg skal bruke dersom jeg får utbrudd nå før fødsel?

Hei!

Så leit å høre at fastlegen din ikke kunne gi deg noe godt svar på dette og at de ikke da søkte mer informasjon.

Det farligste er hvis hun har første gangs utbrudd herpes vaginalt når du skal føde. Er det pågående utbrudd når du skal føde vil det bli vurdert evt keisersnitt. Alle tilfeller vil vurderes individuelt, også medisinering.

Nyfødte kan smittes ved fødselen gjennom slimhinner i fødselskanalen dersom moren har utbrudd ved fødselen. Men har du hatt tidligere utbrudd i underlivet er det liten risiko for at barnet blir smittet i forbindelse med graviditet eller fødsel.

Legen din nødt til å ta kontakt med føde poliklinikken hvis han/hun er usikker på dette, da det gjelder medisinering, og jeg dessverre ikke kan uttale meg om.

Har man hyppige utbrudd under graviditeten, kan tablettbehandling overveies de siste uker før forventet fødselstidspunkt.

Håper dette var litt oppklarende.

Ha en super dag!

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp