Herpes genitalis gravid

MeMamma

Betatt av forumet
Er det noen som har gode råd? Etter 10 år med samme mann, ble jeg tilslutt smittet. Vi har visst at han har hatt viruset lenge.

Jeg hadde første utbrudd for ett års tid siden, og var helt ødelagt i seks uker. Kroppen verket, og jeg hadde feber og var helt elendig. Hadde en vikarlege som mente det var på slutten av utbruddet, før de tok ferie, så fikk ikke begynt på medisiner før etter en uke. Det var helt grusomt. Uansett- har hatt ett lite utbrudd mellom første gang og svangerskap. Hadde ikke store plager da.

men denne gang sliter jeg. Har nå gått en uke, og har lett feber og verker sikkelig. Er som om noen har slått meg i skrittet med en planke, 150 ganger.
Svære sår, og sliter med vannlating og nr.to. Svir som bare juling.
Er når fire mnd på vei, og det eneste jeg har brukt er Xylocain salve. Det verste er tissingen, for når jeg er gravid, må jeg jo tisse minst 10 ganger til dagen. Nå er det sånn at jeg sliter med å få tømt blæra, fordi det svir sånn.

Er det noen som har noen gode råd som kan testes ut? Er veldig glad for at det kom i andre timester, når jeg ikke har blitt kjempe stor og tung enda, men er litt redd for at det skal komme igjen senere.

Trenger desperat hjelp:inpain::angelic:

Gå til legen. Du må gjerne ha behandling før fødsel for å hindre smitte til baby, evt keisersnitt. Men lege og jordmor vil kunne hjelpe :)

Gå til legen. Du må gjerne ha behandling før fødsel for å hindre smitte til baby, evt keisersnitt. Men lege og jordmor vil kunne hjelpe :)

Ja, KS er allerede i boks. Har bare hørt fra legen at det ikke finnes noen bra medisiner når man er gravid. Kun lindring. Så fikk bare tips om den salven jeg bruker nå. Hadde bare et inderlig håp om at det var noen andre lure ting jeg kunne ha prøvd:happy:

Ja, KS er allerede i boks. Har bare hørt fra legen at det ikke finnes noen bra medisiner når man er gravid. Kun lindring. Så fikk bare tips om den salven jeg bruker nå. Hadde bare et inderlig håp om at det var noen andre lure ting jeg kunne ha prøvd:happy:
Få legen til å sjekke med trygg mamma medisin. Mange får zovirax forebyggende før fødsel

Finnes tabletter du kan ta for å gjøre utbruddene kortere/forebygge utbrudd. Vet ikke hvorvidt det er anbefalt å gå mye på disse, men standarden er å gå på disse fra uke 37 (for å forhindre utbrudd før fødsel. Vet ikke om det er aktuelt om du skal ha KS dog.).

Aciklovir salve (som f.eks antix eller zovirax), som i hovedsak er ment på herpes rundt munnen, kan også brukes når du er såpass plaget som du er (relis sier det er ok å bruke som gravid, men kun ved høy nødvendighet). Men disse er vel strengt tatt ikke ment til å bruke på slimhinner, så kan jo bare smøres på utsiden.

Men prat med legen. Kan hende det kan være aktuelt å få valtrex på resept (herpes medisin i pilleform). Disse kan forkorte utbrudd, og forhindre utbrudd om du tar de med én gang symptomene melder seg.

Også; kan være en idé å finne ut om det er noe som trigger utbruddene. Mye stress, intimbarbering, forkjølelse.. om du finner en trigger for utbruddene, kan det være mulig å unngå utbrudd ved å forebygge triggeren. :)

Update- i tilfelle noen googler i fremtiden, og kommer over denne tråden :-)

Aciklovir piller ble skrevet ut av legen nå. Han hadde undersøkt litt, og de var trygge å bruke frem til uke 38 visst. Så nå er det strake veien til apoteket :-)

Tusen takk for svar <3

Update- i tilfelle noen googler i fremtiden, og kommer over denne tråden :)

Aciklovir piller ble skrevet ut av legen nå. Han hadde undersøkt litt, og de var trygge å bruke frem til uke 38 visst. Så nå er det strake veien til apoteket :)

Tusen takk for svar <3
Så bra at du får hjelp nå! Håper de virker raskt :)

Finnes tabletter du kan ta for å gjøre utbruddene kortere/forebygge utbrudd. Vet ikke hvorvidt det er anbefalt å gå mye på disse, men standarden er å gå på disse fra uke 37 (for å forhindre utbrudd før fødsel. Vet ikke om det er aktuelt om du skal ha KS dog.).

Aciklovir salve (som f.eks antix eller zovirax), som i hovedsak er ment på herpes rundt munnen, kan også brukes når du er såpass plaget som du er (relis sier det er ok å bruke som gravid, men kun ved høy nødvendighet). Men disse er vel strengt tatt ikke ment til å bruke på slimhinner, så kan jo bare smøres på utsiden.

Men prat med legen. Kan hende det kan være aktuelt å få valtrex på resept (herpes medisin i pilleform). Disse kan forkorte utbrudd, og forhindre utbrudd om du tar de med én gang symptomene melder seg.

Også; kan være en idé å finne ut om det er noe som trigger utbruddene. Mye stress, intimbarbering, forkjølelse.. om du finner en trigger for utbruddene, kan det være mulig å unngå utbrudd ved å forebygge triggeren. :)

Tusen takk for svar! Legen har skrevet ut Aciklovir piller. Han sjekket at det var tryggest. Har pleid å bruke Valtrex ellers, men forholdsvis god effekt. Men fikk ikke bruke det nå i svangerskapet. Vet ikke om det har noe å si med hvilket trimester man er i kanskje.
Krysser fingrene for Aciklovir nå :-)

Tusen takk for svar :)

Tusen takk for svar! Legen har skrevet ut Aciklovir piller. Han sjekket at det var tryggest. Har pleid å bruke Valtrex ellers, men forholdsvis god effekt. Men fikk ikke bruke det nå i svangerskapet. Vet ikke om det har noe å si med hvilket trimester man er i kanskje.
Krysser fingrene for Aciklovir nå :-)

Tusen takk for svar :)

Rart :P Virkestoffet i valtrex omdannes til aciklovir i kroppen, så skal egentlig være det samme.

"Ved herpesutbrudd i svangerskapet anbefales det i Briggs' oppslagsverk for legemidler til gravide og ammende at førstegangsutbrudd bør behandles med aciklovir eller valaciklovir i 7-10 dager, residivutbrudd i 5 dager og daglig profylakse fra 36. svangerskapsuke til forløsning." - relis.

Men, det er uansett godt du får noe behandling..! :) Om KS allerede er planlagt, så er det vel ikke noe poeng i profylakse uansett, så da er vel ikke det noe tema :)

Back
Topp