Herpes genitalia

Attpåklatt?

Blir kjent med forumet
Det er kanskje flere enn meg som har hatt utbrudd med herpes i underlivet?

Har dog ikke hatt dette ved tidligere fødsel. Men er det noen som vet hvordan det fungerer?

Hva jeg leser om det, så er ikke utbrudd (ikke førstegangsutbrudd) farlig for fosteret, men kan være farlig ved utbrudd under fødsel?

Skal huske å spørre jordmor om dette ved neste kontroll, men kanskje noen av dere har erfaring eller vet noe om det?

Skal man kontakte lege dersom man får gjentatt utbrudd med blemmer når som helst i graviditeten? Eller kun nærmere slutten?

Hei. Sniker. GBS er ikke det samme som herpes. Gbs står for gruppe b streptokokker og er en bakterie. Herpes er et virus. Siden du allerede har kjent herpes og har hatt første utbrudd er prosedyren at du går på en profylaktisk kur med aciclovir fra 10 dager før forventet fødsel. (Termin) medisinen har effekt etter 3-4 dager. Hvis du får herpesutbrudd ved fødsel eller kuren ikke er tatt nok dager før fødsel vil barnet bli forløst med keisersnitt. Amming går fint tross medisiner.

Hei. Sniker. GBS er ikke det samme som herpes. Gbs står for gruppe b streptokokker og er en bakterie. Herpes er et virus. Siden du allerede har kjent herpes og har hatt første utbrudd er prosedyren at du går på en profylaktisk kur med aciclovir fra 10 dager før forventet fødsel. (Termin) medisinen har effekt etter 3-4 dager. Hvis du får herpesutbrudd ved fødsel eller kuren ikke er tatt nok dager før fødsel vil barnet bli forløst med keisersnitt. Amming går fint tross medisiner.
Er dette også selv om førstegangs utbrudd var for flere år siden (før graviditet)?

Er dette også selv om førstegangs utbrudd var for flere år siden (før graviditet)?

Ja. Dette er uansett da baby kan bli alvorlig syk hvis du har utbrudd og blir smittet gjennom fødselskanalen når den kommer ut.det man er mest redd for for baby er da gjerne hjernebetnennelse eller blodforgiftning. Hadde du hatt førstegangsutbrudd måtte du blitt fulgt opp i graviditeten fra utbruddet oppsto. Nå trenger du bare tenke på dette den siste tiden før fødsel og i fødsel. Kan legge ved link til prosedyre for helsepersonell ved fødende med herpes genitalis;

Last edited:
Ja. Dette er uansett da baby kan bli alvorlig syk hvis du har utbrudd og blir smittet gjennom fødselskanalen når den kommer ut.det man er mest redd for for baby er da gjerne hjernebetnennelse eller blodforgiftning. Hadde du hatt førstegangsutbrudd måtte du blitt fulgt opp i graviditeten fra utbruddet oppsto. Nå trenger du bare tenke på dette den siste tiden før fødsel og i fødsel. Kan legge ved link til prosedyre for helsepersonell ved fødende med herpes genitalis;
Tusen takk. Skal såklart snakke med jordmor om dette, men veldig greit å få litt klarhet i det.

Heldigvis er det sjelden jeg har residive utbrudd.

Jeg kan skyte inn at min gynekolog anbefalte meg preventiv kur minst to uker før termin, så du kan gjerne diskutere dette også med jordmor :) Jeg mener at min jordmor stilte seg bak den planen, siden jeg hadde hatt et eller to utbrudd underveis. Jeg gikk 13-14 dager over tiden så det ble en lang periode med å knaske tabletter men det var ikke noe farlig med det.

Jeg ba legen min om tabletter, men fikk ikke. Så kan være greit å ta opp den tråden tidlig - just in case.

Hvis du har hatt utbrudd i svangerskapet, så skal du egentlig gå på forebyggende før forventet fødsel.. Burde ha gått på minst 3 dager forebyggende for full effekt før forløsning...
2x 500mg Valtrex per dag er vanlig dosering//4x 200mg aciklovir..

Jeg ville tatt dette opp med lege allerede nå, og tatt med veilederen til OUS der; for det gir konkrete tips. Helsenorge skriver at noen leger gir fra uke 36. Men kommer nok an på legen..
Hvis fastlegen nekter, så ville jeg bedt om at hen konfererer med en gynekolog, eller sender deg videre dit.

Back
Topp