Hermorioder

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Har hørt at det kan være vanlig å få hemoroider etter fødsel. Og når jeg skal på do er det veldig vondt der baki, men kan ikke se at det er noe blod på papir eller i do. Er 5 uker etter fødsel. Kan det være hemoroider? Er det noe jeg kan gjøre for at de skal forsvinne eller må en lege se på det? Er det noen kremer/salver jeg får kjøpt reseptfritt?

Synes dette er veldig flaut og ta opp med legen min så håper på svar her

Hei på deg,

og gratulerer med baby :-)

Det kan godt være hemoroider du har fått, men det trenger ikke være det......
Hvis det er hemoroider kan de være både utvendige og/eller innvendige. Er de innvendige kjenner du dem ikke utenpå og de trenger heller ikke blø. Men det kan gjøre veldig vondt når du skal ha avføring og også inn i mellom ellers.
Det kan også være bittesmå og helt tynne sprekker. Nu skriver du ikke noe om at du er treg i magen, men både hemoroider og sprekker kan komme av hard avføring.
Sørg for å drikke MYE vann så du holder magen godt i gang. Du kan evt ta laktulose noen dager. Det får du kjøpt på apotek og det "smører" mageinnholdet så det blir lettere å gå på do.

Mange kvinner med deg syns nok det er litt flaut å spørre legen, men for legen er det ikke noe "issue" i det hele tatt, så hvis du ikke helt finner ut hva det er ville jeg likevel kontakte legen!

Lykke til da.
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp