Hermetikkmat

Kvinne 32

Blir kjent med forumet
12 uker.

Laga mat idag med grønnsaker fra hermetikk boks som jeg kokte med noe kjøtt og saus i, på mandag spiste jeg sånn trøndersodd på boks...leste i ettertid at det kan være skadelig for babyen i magen.. er visst et slags stoff i boksene som ikke er bra! herregud så panikk jeg har nå...er det såå farlig? Tror dere babyen har tatt skade av det? Bekymret nå:nailbiting:

Det var jo kokt lissm..

Last edited:
Ok. Aldri hørt om. Følg matportalen.no, så går det nok helt fint:)
Er den jeg følger heldigvis, men når man leser om det så blir man jo litt frika ut.
Koker jo og varmebehandler det før jeg spiser, spiser ikke rett fra boksen lissm :hilarious:

Er den jeg følger heldigvis, men når man leser om det så blir man jo litt frika ut.
Koker jo og varmebehandler det før jeg spiser, spiser ikke rett fra boksen lissm :hilarious:
Det går nok veldig bra:) Har lest mye rart her inne om «farlige» ting som noen har hørt/lest om. Beste er å lese pålitelige kilder:)

12 uker.

Laga mat idag med grønnsaker fra hermetikk boks som jeg kokte med noe kjøtt og saus i, på mandag spiste jeg sånn trøndersodd på boks...leste i ettertid at det kan være skadelig for babyen i magen.. er visst et slags stoff i boksene som ikke er bra! herregud så panikk jeg har nå...er det såå farlig? Tror dere babyen har tatt skade av det? Bekymret nå:nailbiting:

Det var jo kokt lissm..

det er sikkert snakk om bisfenol a som mange hermetikk bokser inneholder. I de fleste tilfeller så går ikke dette stoffet over i maten. Unntaket er hermetiske tomater. Syren i tomater gjør at stoffet går over i maten. Det er derfor anbefalt å kjøpe sånne papp bokser med hermetiske tomater fremfor metall boks. En boks vil uansett ikke skade den lille.

Det stoffer du snakker om blir frigitt i hermetikk som blir åpnet og stående åpnet med innhold i.
Derfor skal man alltid legge det man ikke bruker over i en annen boks , ikke oppbevare i hermetikkboksen:)

Det stoffer du snakker om blir frigitt i hermetikk som blir åpnet og stående åpnet med innhold i.
Derfor skal man alltid legge det man ikke bruker over i en annen boks , ikke oppbevare i hermetikkboksen:)
Pju, ja brukte heldigvis alt med engang og kokte både sodden og grønnsakene så da går det vell greit. :)

Pju, ja brukte heldigvis alt med engang og kokte både sodden og grønnsakene så da går det vell greit. :)

i følge matportalen skal det være helt trygt å spise hermetikk selv om den har vært åpen

https://www.matportalen.no/uonskede...re_leverposteien_i_den_originale_metallboksen

Back
Topp