Herjing med kattene...

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Jenta her på 23 mnd er så voldsom med kattene, en voksen katt og en unge på ca. 9 uker. Hun drar de i halen, den lille bærer hun etter halen, kaster den i gulvet, sparker de, klyter og løfter og bærer de på de merkeligste måter, klemmer veldig hardt og slipper de rett ned eller kaster de bortover...   Utrolig hvor tålmodige de er, men er jo redd at de en dag skal få nok og sette tennene i henne. Aner ikke hva jeg skal gjøre for  få henne til å slutte, føler vi har prøvd alt. Kattene klorer av og til, men ikke mer enn at hun furter litt og sier au, for så å fortsette. Med ny baby i hus så kan jeg ikke følge etter storesøster konstant heller.

Tips??

Ikke for å være teit eller noe, men det er din plikt å beskytte dyrene å lære barnet hvordan man koser med dyr. Jeg tok lillemann ganske så hardt da han begynte slik. Jeg hadde fulgt etter og gjort alt i min makt for å beskytte kattene. Og en dag får kattene nok å da går de etter øyene til din datter f.eks. Og det er veldig forstålig da at kattene tar igjen. Nå vet ikke jeg hva slags oppdragelse du gjør med ditt barn, her ble han tatt bort i fra kattene og hunden. Ble faktisk snakket ganske hardt til og fikk ikke lov å nærme seg kattene før han kunne "kose" med de. Vi viste bestandig hva han skal gjøre. Du vet jo best hva som passer din datter, min metode fungerer jo kanskje ikke på din. Nå er hun liten enda, så jeg ville begynt med å vise hvordan vi behandler dyr og ikke la hun være alene med de noen gang.

oi, det var da voldsomt å det da.. hun er jo snart 2 år, så da må hun vel snart begynne å skjønne litt at man ikke gjør sånn mot noen?? Jeg har ingen konkrete råd egentlig, da jeg ikke har dyr nå selv, men at det er uakseptabel oppførsel er iallefall sikkert, og det unnskylder ikke at hun bare er 2 år heller egentlig....når man er 2 skjønner man somregel mer enn når man er 1 år..Har hun språk? jeg ville iallefall fjernet ungen fra di stakkars dyrene! Om de setter tenna i hu en dag, kan jeg ikke si jeg blaimer dem akkurat..det hadde nesten vært en "bra" ting, så kanskje hun lærer...
Må si meg enig med hun over meg:) det er ditt ansvar, og du må sette hardt mot hardt før katta gjør det

Tro meg, vi prøver. Og hun er selvfølgelig ikke alene med kattene, men kattene er jo der vi er. Syns ikke det er riktig å stenge de inn på badet hele tiden heller, alternativet er å låse henne inne på badet, og det er selvfølgelig uaktuelt. Jeg fatter ikke at hun ikke forstår det, det virker nemlig ikke sånn i det hele tatt, hun bryr seg liksom ikke. Skal nevnes at hun har vært veldig voldsom ellers også, i bhg f.eks. men det har bedret seg etter hun ble storesøster. Men der også virket det som hun ikke brydde seg, og reagerte ikke på noen form for tilsnakk. Hun er jo virkelig stor nok til at hun burde begynne å forstå, bekymrer meg for henne. Jeg VET at det er mitt ansvar, og det er jo derfor jeg spør her, i håp om noen gode råd vi ikke har prøvd. Kattene er merkelig nok veldig glad i henne, og vil gjerne være der hun er, og kommer på fanget hennes for å kose. For hun koser mye med de også, før hun plutselig kan ta tak og klype e.l.

Hadde detta vært MIN to-åring, hadde hun fått straff! Detta vil jeg kalle DYREMISSHANDLING, uansett hvor ung hun er! Det er DITT ansvar at kattene dine har det bra, og det er DITT ansvar at ungen din behandler dem bra! Husk at de valgte ikke å komme til deg, du tok dem inn i ditt hjem og det er ditt ansvar! 

Når de er 2 skjønner de mye, jeg hadde bare vært kjempe streng og fulgt GODT med en periode. Nå har kanskje mannen din snart sommerferie også, så da får dere fulgt ekstra godt med.

Stakkars kattene! Dette er ikke akseptert oppførsel, og det må hun lære. Og det kjapt.
Nesten så hun skulle blitt kloret en gang for å se hva som kan skje.

Har selv katter og unger, og det har heldigvis gått bra!

Når de er 2 skjønner de mye, jeg hadde bare vært kjempe streng og fulgt GODT med en periode. Nå har kanskje mannen din snart sommerferie også, så da får dere fulgt ekstra godt med.

Stakkars kattene! Dette er ikke akseptert oppførsel, og det må hun lære. Og det kjapt.
Nesten så hun skulle blitt kloret en gang for å se hva som kan skje.

Har selv katter og unger, og det har heldigvis gått bra!

søteste skrev:
Ikke for å være teit eller noe, men det er din plikt å beskytte dyrene å lære barnet hvordan man koser med dyr. Jeg tok lillemann ganske så hardt da han begynte slik. Jeg hadde fulgt etter og gjort alt i min makt for å beskytte kattene. Og en dag får kattene nok å da går de etter øyene til din datter f.eks. Og det er veldig forstålig da at kattene tar igjen. Nå vet ikke jeg hva slags oppdragelse du gjør med ditt barn, her ble han tatt bort i fra kattene og hunden. Ble faktisk snakket ganske hardt til og fikk ikke lov å nærme seg kattene før han kunne "kose" med de. Vi viste bestandig hva han skal gjøre. Du vet jo best hva som passer din datter, min metode fungerer jo kanskje ikke på din. Nå er hun liten enda, så jeg ville begynt med å vise hvordan vi behandler dyr og ikke la hun være alene med de noen gang.

Sign,bare at jeg gjorde det samme med min minste datter! Dyr skal behandles med respekt!

Hadde jeg ikke klart og fått barnet mitt til og slutte og plage kattene så voldsomt, så hadde jeg forsøkt og fått de omplassert! (Kattene altså! :p ) 

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Hadde jeg ikke klart og fått barnet mitt til og slutte og plage kattene så voldsomt, så hadde jeg forsøkt og fått de omplassert! (Kattene altså! :p ) 

det er jo også en mulighet, men jeg ser på det som en litt for "enkel" løsning, mtp barnet? Hun må jo uansett lære seg at det er galt, og da hjelper det ikke at kattene plutselig en dag er borte...

Men er dette kun innekatter?

Nå er dattra mi snart 8 mnd, og jeg har vært konsekvent helt siden ho begynte å fatte interesse for pusen vi har med å lære ho hvordan ho skal behandle de ( selv om ho er liten, tror jeg at ho skjønner det).. Merker at ho har begynt å bli mye mer forsiktig med pusen, men det er noe vi har trent masse på. Jeg har sittet lenge med ho på fanget og kost med pusen sammen med ho, først har jeg kost den, så har jeg tatt hennes arm og vist ho. Merker nå at ho begynner å bli mye mer forsiktig med pusen , selv om ho er liten. Selvfølgelig har ho ikke helt kontroll over bevegelsene sine, og det kan bli litt harhendt noen ganger. Men virker ikke som det er med vilje, og at ho faktisk prøver å være forsiktig. Med en gang ho lugger tar jeg ho bare bort fra pusen, og sier "Nei, vær snill med pus".. Jeg kjefter aldri på ho, men sier nei og fjerner ho fra situasjonen hvis ho blir for harhendt. Men hadde ho vært eldre hadde jeg vært litt strengere.

Tror det er en god måte å gjøre det på. Vise de hvordan de skal kose med pusen, og ta handa dems å vise på den måten også. Tror det funker selv om de er snart er 2 år. Da kan man jo også forklare litt mer HVORFOR man ikke skal være sånn mot pus, og kanskje snu situasjonen og få de til å tenke hvordan det hadde vært hvis de hadde vært pusen. Tror mange 2-åringer kan forstå det i en viss grad.

DU er voksen!  du må passe på så hun ikke gjør det. det der er dyremisshandling! 
du vet at det skjer, så da må du være åp forskudd og forhindre. ellers må du omplassere kattene!!

pingvinenA skrev:
Nå er dattra mi snart 8 mnd, og jeg har vært konsekvent helt siden ho begynte å fatte interesse for pusen vi har med å lære ho hvordan ho skal behandle de ( selv om ho er liten, tror jeg at ho skjønner det).. Merker at ho har begynt å bli mye mer forsiktig med pusen, men det er noe vi har trent masse på. Jeg har sittet lenge med ho på fanget og kost med pusen sammen med ho, først har jeg kost den, så har jeg tatt hennes arm og vist ho. Merker nå at ho begynner å bli mye mer forsiktig med pusen , selv om ho er liten. Selvfølgelig har ho ikke helt kontroll over bevegelsene sine, og det kan bli litt harhendt noen ganger. Men virker ikke som det er med vilje, og at ho faktisk prøver å være forsiktig. Med en gang ho lugger tar jeg ho bare bort fra pusen, og sier "Nei, vær snill med pus".. Jeg kjefter aldri på ho, men sier nei og fjerner ho fra situasjonen hvis ho blir for harhendt. Men hadde ho vært eldre hadde jeg vært litt strengere.

Tror det er en god måte å gjøre det på. Vise de hvordan de skal kose med pusen, og ta handa dems å vise på den måten også. Tror det funker selv om de er snart er 2 år. Da kan man jo også forklare litt mer HVORFOR man ikke skal være sånn mot pus, og kanskje snu situasjonen og få de til å tenke hvordan det hadde vært hvis de hadde vært pusen. Tror mange 2-åringer kan forstå det i en viss grad.

Vi har gjort/gjør sånn her og, men det går ikke inn. Hun koser med de, men plutselig er hun på. Og det skjer så raskt at jeg rekker ikke å reagere med mindre jeg holder armen hennes. Vi prøver å omplassere de, for både min kjære og jeg har utviklet allergi også. Men det er ikke så lett, så vi må jo bare gjøre det beste ut av det. Er utekatt, men hun skal steriliseres etter hun ER ferdig med ammingen, så må være inne over sommeren hvertfall.

Jeg ville vært like streng på det som på hvordan hun behandler andre barn hun leker med. Dyr fortjener å bli behandlet bra.

Ikke fjern katten fra henne ihvertfall, fjern henne fra katten.

Vi hadde katter før barn og har lært henne å respektere kattene, og være snille mot dem, akkurat som alle andre levende skapninger.

Lær ungen hvordan dyr skal behandles!

Gutten min får ikke lov til å gjøre som han vil med hunden vår selv om han er 9 mnd, du vet aldri hvordan et dyr kan reagere etter nok plaging! Her skal det læres respekt fra dag en.

Har selv en på 19 mnd..å hun har og prøvd seg skikkelig, men jeg MÅ passe på hele tiden, samt at jeg er skikkelig streng med henne når jeg fersker henne.

Det tar bare en liten stund, før dem skjønner...du må og lære ho å kose me pusi isteden for å klype/rive dem i pels og hale..funker her og det blir stadig bedre....pluss at kattene våre vet og passe seg for henne.

*Vileja* skrev:
Lær ungen hvordan dyr skal behandles!

Gutten min får ikke lov til å gjøre som han vil med hunden vår selv om han er 9 mnd, du vet aldri hvordan et dyr kan reagere etter nok plaging! Her skal det læres respekt fra dag en.

Herregud. Jeg burde virkelig sett disse svarene komme. SELVFØLGELIG prøver jeg å lære henne hvordan dyr skal behandles! Jeg er ikke helt idiot. Har hele tiden snakket og forklart, vist hvordan man koser og forklart at pusen får vondt o.l. Hun blir tatt bort fra kayttene om hun ikke er snill, men jeg har ikke sjans til å være henne i forkjøpet hver gang. Kattene har klort henne noen ganger, men det hjelper altså ikke.

Hvis dere hadde lest det jeg hadde skrevet så hadde det kanskje vært lettere, så slipper jeg å gjenta meg selv. Når det ikke hjelper å prate og forklare, vise hvordan man behandler katten, det hjelper ikke å kjefte eller gi straff. Så HVA skal jeg gjøre for å lære henne?  Ja, jeg er voksen og det er mitt ansvar, derfor ønsker jeg råd ogh tips om HVORDAN jeg skal lære henne dette, når de nevnte metodene tydeligvis ikke fungerer.

Jafseslafsaslappfis skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

det er jo også en mulighet, men jeg ser på det som en litt for "enkel" løsning, mtp barnet? Hun må jo uansett lære seg at det er galt, og da hjelper det ikke at kattene plutselig en dag er borte...

Men er dette kun innekatter?

Jeg er enig med deg, men om man ikke klarer dette, så må man jo passe på at kattene slipper og plages så til de grader, om man så må kvitte seg med de.

Men jeg ville kanskje tatt en prat med barnehagen og fått noen tips jeg, siden du sier hun holder på lignende med andre barn også. Forstår hun ikke at det gjør vondt? Trenger hun litt mer hjelp enn bare og bli forklart hvordan hun skal behandle kattene? Har barnehagen noen gode metoder som de bruker der, som også kan brukes i forhold til dyr?

unnskyld meg men lar du henne gjøre dette med kattene? og en liten kattunge på 9 uker tåler ikke mye altså, den kan få dødelige skader - og det du bryr deg om er om DIN unge får et klor? ærlig talt! hadde ungen min gjort noe sånt så hadde det blitt månelyst! katter skal ikke måtte være tålmodige og tolerere dette. det er dyremisshandling. du er ansvarlig for kattenes liv og helse og du har bare med å holde ungen vekk fra kattene om hun ikke er snill! og om hun klarer å få tak i de og er for hardhendt så må reaksjonen din være så kraftig at hun faktisk bryr seg! en toåring skal være smart nok til å forstå - om hun ikke gjør det så må hun få en kraftigere reaksjon.

Back
Topp