Herding av brystvorter

Mipmip

Forelsket i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Hei!

Er førstegangsfødende og fikk råd idag om at jeg burde starte å herde brystvortene før fødselen. Søkte litt på nett, stemmer det at man ikke anbefaler det lenger?

Har det virkelig ingenting for seg? Tenker at en baby gnagende på brystene 24/7 må da være ganske sårt og at litt forberedelser bare er positivt? :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei! Ut ifra en bok om amming, jm og fødsels forberedende kurs, så skal det med herding bare være tull. Ungen skal ikke suge på bare vorta, når ungen og du bruker rett teknikk skal "så mye som mulig av bryste" være i munnen på ungen. Som jm sa, amming skal ikke gjøre vondt! (Dog noe ubehag pga kraftig vakuum ;) ) ble vorta sår og vondt, så hadde man mest sannsynlig feil teknikk på amminga. Det var i hvertfall dette vi fikk beskjed om og har lest :)

Sent from my Nexus 4 using BV Forum mobile app
 
Hei!

Såvidt meg bekjent, er dette noe som ikke lenger anbefales! Jeg vet at det var vanligere før.

Som nevnt i forrige innlegg; dette med riktig sugeteknikk og ulike sugestillinger, kan være vel så viktig i å unngå sårhet.
Det er kjempe viktig at du får god informasjon, og at noen sjekker at barnet suger med rett teknikk før du reiser hjem, så kan du forhåpentligvis unngå de store problemene.

Skulle du bli sår likevel, be om hjelp fra ammekyndige enten på helsestasjonen eller andre som jobber med amming ute i kommunene.

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe :)
 
Back
Topp