Herding av brøøøsta!

Gardinstanga

Gift med forumet
Høsthjerter 2017
Junilykke 2020 ♡
Mamma driver å maser noe verre om at jeg må herde brystvortene! Hun sier jeg må dra i dem og forbrede dem til amming. Det er hun fryktelig påståelig på.

Jeg har lest flere steder at dette ikke har noe for seg og er en gammel myte, hun er uenig.

Brystvortene mine verker og er fryktelig såre, så jeg har ikke særlig lyst til å dra i dem, eller være borti dem overhode.

Noen mer erfaring? Er det noe vits å herde?
 
Moren min sier det samme. Det ligger faktisk mye til det, spesielt med første barnet da ammingen vil være veldig vondt og ubehagelig inntil de bygger opp litt motstand og herding:)
 
Mamma maste om samme sist og, men jeg hørte ikke etter.. Mulig det har noe for seg? Jeg ble iallefall insane sår, og sprakk og blødde sist gang... Nå tenker jeg at jeg er litt bedre herdet etter noen år med bruk :p
 
I tillegg _kan_ stimulering av bryst frigjøre hormoner som igjen starter fødselen... Hmm kanskje jeg skal begynne med det nå!:rolleyes:
 
Har lest om det og det har ikke en vitenskapelig dokumentert effekt, men så er jo det de kjerringrådene som fungerer for noen og andre ikke.

Hadde nok latt vær om du har vondt nå før baby kommer slik at det ikke blir enda verre for deg den første tiden.
 
Spurte om det sist, fikk beskjed av både jordmor og helsesøster at det ikke hadde noe for seg.

Droppet det helt da kollega på jobb sa at hun hadde prøvd det, men hadde likevel fått såre bryster :/
 
Min mor sier nei, men svigermor mente det hadde full effekt.
Men da lekker jeg noe vanvittig hvis jeg drar her.. Så dropper det:joyful:
 
Har ikke tenkt å herde dem, men gubben insisterer på å leke mye med dem for tiden - det er vel en slags herding det også [emoji12]
 
Både jordmor og helsesøster har frarådet å prøve herding, det skal vist ikke ha noe for seg. Jeg har ikke tenkt å gjøre det.
Tror dietak har mest å si for om en blir sår, og noe sårt blir det nok uansett.
 
Etter min erfaring er det riktig sugetak/-teknikk som har noe å si for sårheten. Før jeg fikk første barnet likte jeg ikke at min kjære lekte med niplene engang, syntes det var ubehagelig. Ammingen gikk som en drøm :)
Med nummer to "slurvet" jeg med å la ham ta juksetak /ikke få nok puppi munnen, og ikke "åpne" leppene, og det gjorde fryktelig vondt de første to ukene før jeg fant ut at jeg måtte skjerpe meg. Ingen plager med den biten etter det :)

Allerede i dag, på dag nummer to med barn nummer tre merker jeg at det straffer seg etter en natt hvor jeg prøvde å få til å amme liggende, og det ikke gikk altfor bra, haha :p Heldigvis har riktig sugetak hjulpet i løpet av dagen :)

Så i stedet for å herde bryster ville jeg brukt tiden på å sette meg inn i riktig sugetak for babyen :)
 
Back
Topp