Herde brystvortene

Bokstavkjeks

Gift med forumet
Januarskatter 2015
Desemberskattene 2014
Sommerfuglene 2017
Noen som har tenkt til å gjøre det, evt har noen tips? Sist fikk jeg ikke til ammingen pga ekstremt såre brystvorter og ble bare revnet og sårt :( denne gangen vil jeg gjerne få det til og har hørt mange har herdet brystvortene under svangerskapet.. hm noen tips, tanker?

Henger meg på her. Jeg ammet sist, men det var med strigråt fra meg en god stund pga det var så sinnsykt vondt..
Ja jeg klarte 14 dager med hylgråting og hiksting i mellom ammingene fordi jeg grua meg så til hun ble sulten igjen :( og sånn skal det jo ikke være. Skal lese meg skikkelig opp på amming denne gangen

Jeg herdet forrige gang med å tørke hardt over brystvortene med håndkle etter jeg hadde vært i dusjen :) Over en lang periode før fødsel selvsagt.

Jeg herdet forrige gang med å tørke hardt over brystvortene med håndkle etter jeg hadde vært i dusjen :) Over en lang periode før fødsel selvsagt.
Gruer meg litt til å herde de også for de blir jo bare ømmere og ømmere :p sist fikk ikke mannen ta på de engang hehe

Hadde en helt super jordmor på barsel som hjalp meg i gang med amming, og må bare si det at jeg tror riktig sugetak fra dag en har kjempe stor betydning! Man tenker at babyen kan dette, men jeg tror det er superviktig at babyen også lærer seg riktig sugetak fra dag 1.. :) Jeg var ikke sår en dag.. Men så klart kan andre ting spille inn i forhold til amming og hvordan det går da!

Hadde en helt super jordmor på barsel som hjalp meg i gang med amming, og må bare si det at jeg tror riktig sugetak fra dag en har kjempe stor betydning! Man tenker at babyen kan dette, men jeg tror det er superviktig at babyen også lærer seg riktig sugetak fra dag 1.. :) Jeg var ikke sår en dag.. Men så klart kan andre ting spille inn i forhold til amming og hvordan det går da!
Sugetak er definitivt alfa omega! Det er nok den største grunnen til at det går dårlig. Og jeg fikk absolutt ingen hjelp sist :( men denne gangen har jeg mer erfaring og spissere albuer så denne gangen skal jeg kreve mer :)

Herdet hver kveld med en tørr vaskeklut:) Kombinert med god sugeteknikk hos baby, so hadde vi ingen vondter eller noe problem☺️

Jeg gleder meg veldig til ammetiden, dette er noe av det jeg ser mest frem til i spebarnsperioden. ❤️ Men kjenner jeg er veldig redd for at jeg ikke skal få det til! Har lest om så mange som sliter!

Ville bare komme med et lite tips, har pratet en del med mamma om dette, fordi hun har vært med i ammehjelpen når hun ammet meg og mine søsken, og hun sa at det viktigste er å få hjelp fra starten av, slik at det ikke det ikke blir en vond opplevelse. Og at ammehjelpen er en super frivillig gruppe man kan kontakte dag og natt om man har problemer!

Det er ikke anbefalt å herde. Jeg er enig i at riktig sugetak er det viktigste. Jeg fikk masse god hjelp på helsestasjon, og brukte ammeskjold og nesespray. Skal be om det med én gang neste gang.

Sugetak er definitivt alfa omega! Det er nok den største grunnen til at det går dårlig. Og jeg fikk absolutt ingen hjelp sist :( men denne gangen har jeg mer erfaring og spissere albuer så denne gangen skal jeg kreve mer :)
DET tror jeg er lurt- si fra at du trenger og vil ta i mot hjelp :) Det er jo det de er der for, men ikke alle som ønsker så mye og da vil de sikkert ikke trenge seg for mye på. Tror det er fint å være tydelig på at du vil bruke den hjelpen de to døgnene man gjerne er på sykehuset :)

Jeg fikk god hjelp til ammingen første gangen, og det var bare litt vondt i starten. Jeg ammet i 2 år og sluttet i mai i år, så jeg er nok ganske herda.

Ser det er en gammel tråd, men må likevel svare. Herding av brystvorter er unødvendig og nytteløst. Uansett om man gjør det rett, blir det vondt og sårt i begynnelsen. Så bare spar deg det ubehaget, for det har ingen hensikt :)

Teknikk, teknikk, teknikk - det er det viktigste. Det finnes ammehjelper overalt og mange sykehus har ammepoliklinikker tilknyttet fødeavd der du kan få hjelp.
Som andregangsfødende trodde jeg at jeg hadde kontroll på amminga, men nei.. fikk hjelp på ammepol etter noen dager og det var ikke mer enn et "sånn" og et "slik" og så gikk det som en lek :)
Med første fikk jeg god hjelp på sykehuset - men man må be om det - eller være heldig og treffe på riktig person - en som ser deg på riktig tid :)
Spent på hvordan det går denne gangen - ammet i over et år sist :)

Det skal ikke gjøre vondt hvis babyen har rett sugetak Slet med amminga med første. Blødde og gjorde veldig vondt. Gav til slutt opp. Med nummer to gikk det mye bedre. Fikk mye mer hjelp og en baby som var mer interesert i pupp Smørte med salve hvis med en gang jeg kjendte antydning til såre brystvorter.

Fikk tips om å begynne å smøre med feks purelan litt før fødsel. Ellers "smurte" jeg med morsmelk og lot det lufttørke etter amming :-)

Noen som har tenkt til å gjøre det, evt har noen tips? Sist fikk jeg ikke til ammingen pga ekstremt såre brystvorter og ble bare revnet og sårt :( denne gangen vil jeg gjerne få det til og har hørt mange har herdet brystvortene under svangerskapet.. hm noen tips, tanker?
au, nei takk.

Forrige gang fikk jeg store sår og kunne ikke amme på det ene brystet på et par uker. Måtte pumpe og gi på kopp fra det brystet. Veldig tungt.
Det har mye å si om man klarer fange opp med en gang om babyen ikke har riktig tak. Det skal ikke så mye til for at det er nok til at det blir sår og de sårene trenger tid til å gro, men er mulig.
Det er jo ubehagelig i starten uansett, men jeg har ikke lyst til å styre for mye med brystvortene/knoppene i forkant. Må bare være obs på min stilling og babyens tak. Hadde veldig god erfaring med biological nurturing sist. Utrolig god ammestilling, ikke minst når jeg gruet meg til ammingen etter sårheten og spente hele kroppen. Fikk løst opp i det og endte med å amme lenge.

Back
Topp