Her er noe nytt å tygge på

jeg kjente i grunn at jeg var litt enig ! kanskje ikke akkurat evenveike ! 

men jeg er ikke for at det skal kuttes i utdanningsbudsjettet for at elevene på død og liv skal ha gratis frukt på skolen ! frukt kan man jo ta med selv ! 

"Dersom man kjøper inn øl for å ha i kjøleskapet fremfor frukt og grønt til barna, så er man evneveik." ja, man er kanskje det..

Jeg har funnet ut at å irritere meg over at det kommer idiotiske utalelser fra Høyre eller Frp politikere, blir som å irritere meg over at det er bier om sommeren...

De kommer hvert år, uansett om vi liker det eller ikke..

Det mest sjokkerende er faktisk at det ikke er en FrP-politiker 

Fluttershy  skrev:
Jeg har funnet ut at å irritere meg over at det kommer idiotiske utalelser fra Høyre eller Frp politikere, blir som å irritere meg over at det er bier om sommeren...

He he, det var bare uttalelsen jeg tenkte på, ikke hvilket parti han kommer fra, det blåser jeg i he he he. Han vet i allefall å skape debatt :)

er litt enig i budskapet hans da, selvom den uttalelsen om at foreldre er evneveike ikke er passende, men han får det han vil da: oppmerksomhet til temaetemoticon

Kristin72 skrev:

Fluttershy  skrev:

He he, det var bare uttalelsen jeg tenkte på, ikke hvilket parti han kommer fra, det blåser jeg i he he he. Han vet i allefall å skape debatt :)

Spiller ingen rolle, uansett hvor enig jeg er i budskapet.
Han skaper ikke debatt om tema her.

Det eneste han gjør er å komme med en så idiotisk utalelse at det tar fokuset vekk fra det tema han egentlig ville skape debatt rundt.

Som sagt, idiotiske utalelser fra Høyrepolitikere er like vanlig som bier om sommeren, de er overalt, de stikker litt, blir værre om du slår etter de og du blir aldri kvitt de...

Jeg er i grunnen enig i det som er budskapet hans jeg da. Det kuttes og kuttes og kuttes i antall lærere, større arbeidsmengde og mindre oppfølging av den enkelte elev. Så ja, skulle heller sett at de pengene ble brukt til å opprettholde lærerstillinger og et godt faglig tilbud enn til frukt på videregående skole.  

Fluttershy  skrev:

Så utrolig bra sagt! Skulle neste hatt det der som FB status!! Kan jeg!

Altså.. Jeg tror mange er alt for dårlige til å handle inn frukt og grønt og ikke minst dårlige på å sende det med i matpakken.. Men evneveike, det kan man vel ikke kalle dem.. Mye kunne vært bedre, også hans evne til å ordlegge seg :)

EmmaN skrev:

Fluttershy  skrev:

Så utrolig bra sagt! Skulle neste hatt det der som FB status!! Kan jeg!

Selfølgelig :) 
Bare å forsyne seg :P

Myshild Bergsprekken skrev:
jeg kjente i grunn at jeg var litt enig ! kanskje ikke akkurat evenveike ! 

men jeg er ikke for at det skal kuttes i utdanningsbudsjettet for at elevene på død og liv skal ha gratis frukt på skolen ! frukt kan man jo ta med selv ! 

"Dersom man kjøper inn øl for å ha i kjøleskapet fremfor frukt og grønt til barna, så er man evneveik." ja, man er kanskje det..

Jepp, enig med du! :p

Jeg er faktisk enig.

Evneveik var kanskje å ta litt hardt i, men søren meg ikke langt unna.

Når foreldre prioriterer øl, røyk og andre "luksusfasiliteter" framfor frukt til barna så burde de få et kakk i bakhue og en realitysjekk.

(og nei, jeg stemmer ikke høyre, eller frp eller noe til høyre for Sv...... men akkurat når det kommer til skolepolitikk er jeg ikke helt enig med venstrefløyen. )

Ripley skrev:
Jeg er faktisk enig.

Når foreldre prioriterer øl, røyk og andre "luksusfasiliteter" framfor frukt til barna så burde de få et kakk i bakhue og en realitysjekk.

(og nei, jeg stemmer ikke høyre, eller frp eller noe til høyre for Sv...... men akkurat når det kommer til skolepolitikk er jeg ikke helt enig med venstrefløyen. )

Men, hvor mange foreldre er det egentlig som gjør det??
Hvor tar han utalelsene fra??
Eller er dette bare synsing brukt som argument mot mere penger til frukt i skolen??

Man kan ikke kaste ut seg en utalelse om at foreldre bruker mere penger på øl en frukt sånn ut av det blå, uten å ha noe bakrunn for utalelsen.
Spessielt ikke som politiker...

Fluttershy  skrev:

Ripley skrev:
Jeg er faktisk enig.

Men, hvor mange foreldre er det egentlig som gjør det??
Hvor tar han utalelsene fra??
Eller er dette bare synsing brukt som argument mot mere penger til frukt i skolen??

Man kan ikke kaste ut seg en utalelse om at foreldre bruker mere penger på øl en frukt sånn ut av det blå, uten å ha noe bakrunn for utalelsen.
Spessielt ikke som politiker...

Jeg vil tro det er synsing. Og for å vær helt ærlig så synes jeg ikke det skulle være nødvendig å sponse barn over 16 år med frukt og grønnsaker som de kan ta med hjemmefra når det går utover lærerressurser, for i dette tilfellet uttalte han seg om frukt til elever på videregående skole. En annen ting er at de kan være med på å påvirke husholdningsinnkjøpene selv også når de er såpass gamle, får de penger til skolebrød og cola kunne det jo være en ide å kutte på det og bruke pengene på frukt og grønt istedet. Hvor mye øl foreldrene til barn i den videregående skolen vet vel han like lite om som jeg.  Tanken om bevisstgjøringen er god ,men uttalelsene hans ble litt feil.

jeg tenker at han har et godt poeng, men han kunne ordlagt seg annerledes - ikke gjort det til en ren fornærmelse som bare anntenner plugger i andre enden liksom...
det blir feil hvis pengene fordeles slik at frukt og grønt får masse, lærere og andre nødvendigheter får lite.. når foreldrene faktisk fint kan sende med frukt selv..
det handler om holdninger blant foreldre - og der kan man arrangere informasjonsmøter, temakvelder, foreldremøter o.l...

Det jer er lei av er at politikere i dette landet, uavhengig av partitilhørighet, syter over at de ikke har råd til noen ting, de må kutte her og der og øke avgifter for ditten og datten. Norge har råd til både frukt og god undevisning, men det satses ikke på det.

Hvordan kan det ha seg at Sverige og Finland som ikke har oljepengene, har både varm mat til skoleelever, bedre skoletilbud og kommer bedre ut mht karakterer? Samtidig som alt legges ned, forsvarlig sykehustilbud, fødestuer, små skoler osv. Lurer på hvor alle disse pengene forsvinner hen jeg...

Nå risikerer jeg offentlig henging her men i Sverige betaler de en vesentlig høyere skatt på inntektene sine, inntektene er lavere, de betaler også eiendomsskatt, nettopp fordi de ikke har oljepenger, det samme gjelder Danmark hvor det også satses på skole men det er ikke bare jubalong på alle andre offentlige tjenester der heller. Jeg har både svensker og dansker i omgangskretsen som er rimelig opplyste så jeg føler at jeg har belegg for det jeg sier. Og i tillegg har både Sverige og Danmark mye lenger tradisjon med høyere utdanning enn Norge som jo har vært i union med begge land og lenge lå langt unna i økonomisk vekst, og derav har skolen i mye kortere tid vært et satsingsområde i Norge. Så selvom vi har pengene sluke også andre satsinger som helse og sosial og infrastrukturutbygging mye penger, det går rett og slett på prioriteringer.

Seemless skrev:
Det jer er lei av er at politikere i dette landet, uavhengig av partitilhørighet, syter over at de ikke har råd til noen ting, de må kutte her og der og øke avgifter for ditten og datten. Norge har råd til både frukt og god undevisning, men det satses ikke på det.

Hvordan kan det ha seg at Sverige og Finland som ikke har oljepengene, har både varm mat til skoleelever, bedre skoletilbud og kommer bedre ut mht karakterer? Samtidig som alt legges ned, forsvarlig sykehustilbud, fødestuer, små skoler osv. Lurer på hvor alle disse pengene forsvinner hen jeg...

Det er rart det der;

Her sitter nordmenn og synser og mener hvor mye bedre de har deti Sverige, og hvor mye mer de får til, ut ifra en eller to ting de vet om landets politikk. Og i Sverige sitter de på akkurat samme måten, der klager de på hvor dårlig det er i sverige, og hvor heldige vi er her i Norge hvor vi har det så bra..

Man må nesten se på hele politikken, alle postene, for og kunne uttale seg så mye om hvordan andre land fungerer og ikke fungerer. Selvfølgelig, hadde vi bnedprioritert noe kunne vi oppjustert annet, det er det vel ingen som benekter? Men alle poster trenger vel middler? Eller hvis vi hadde innført mye høyere skatter, da er det også klart at vi kunne brukt mer penger. Ingen som nekter på det!

Men er det ikke bedre at barna får med seg frukt hjemmefra, i stedenfor at vi skal få høyere skatter eller dårligere tilbud på andre områder?

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Seemless skrev:

Det er rart det der;

Her sitter nordmenn og synser og mener hvor mye bedre de har deti Sverige, og hvor mye mer de får til, ut ifra en eller to ting de vet om landets politikk. Og i Sverige sitter de på akkurat samme måten, der klager de på hvor dårlig det er i sverige, og hvor heldige vi er her i Norge hvor vi har det så bra..

Man må nesten se på hele politikken, alle postene, for og kunne uttale seg så mye om hvordan andre land fungerer og ikke fungerer. Selvfølgelig, hadde vi bnedprioritert noe kunne vi oppjustert annet, det er det vel ingen som benekter? Men alle poster trenger vel middler? Eller hvis vi hadde innført mye høyere skatter, da er det også klart at vi kunne brukt mer penger. Ingen som nekter på det!

Men er det ikke bedre at barna får med seg frukt hjemmefra, i stedenfor at vi skal få høyere skatter eller dårligere tilbud på andre områder?

Jo da, det er best at foreldrene blir bevisst på fruktens viktighet. Men:

1. Alt dette lavkarbohysteriet bidrar til at folk dessverre slutter å spise frukt og gi ungene sine frukt - siden mange også setter hele familien på lavkarbodiett. Utrolig dumt spør du meg.

2. Jeg er utenlandsk, kom til Norge i voksen alder, og kan derfor se det litt "utenfra". Til og med i det fattige landet jeg kommer fra, hadde vi suppekjøkken på skolen som serverte en varm lunsjrett for barna som var vanskeligstilte og ikke hadde råd til å smøre niste på skolen. Jeg benyttet slik suppekjøkken i 2 år selv. Blir derfor provosert over at det ikke satses noe som helst midler på skolen, samtidig som man blir overrasket over hvorfor flere og flere dropper ut av videregående, og at karakterene stuper.

3. Jeg er klar over at alle poster trenger midler. Det handler om prioritering. Når man sender faktura på bompenger som er dyrere enn bompengene (jeg fikk faktura på 15 kroner for en passering, og utstedelse av fakturaen koster mellom 50 og 60 kroner, inkludert papir og forsendelse. Hvor tjener man på det??), satser på kjendisprogrammer på NRK som bare er bullshit, og som koster så mye at det ikke en gang dekkes av lisensen, og bruker penger på andre helt unødvendige formål - og så sitter man samtidig og sier at man ikke har RÅD til forsvarlig helse- og skoletilbud?

Eiendomsskatt har de forresten i mange kommuner også i Norge. I nabokommunene her har de eiendomsskatt, på både hytter og hus. Eneste at det foreløpig er frivillig for kommunene å innføre det, noe som sikkert kommer til å forandre seg.

Back
Topp