Det jer er lei av er at politikere i dette landet, uavhengig av partitilhørighet, syter over at de ikke har råd til noen ting, de må kutte her og der og øke avgifter for ditten og datten. Norge har råd til både frukt og god undevisning, men det satses ikke på det.
Hvordan kan det ha seg at Sverige og Finland som ikke har oljepengene, har både varm mat til skoleelever, bedre skoletilbud og kommer bedre ut mht karakterer? Samtidig som alt legges ned, forsvarlig sykehustilbud, fødestuer, små skoler osv. Lurer på hvor alle disse pengene forsvinner hen jeg...
Det er rart det der;
Her sitter nordmenn og synser og mener hvor mye bedre de har deti Sverige, og hvor mye mer de får til, ut ifra en eller to ting de vet om landets politikk. Og i Sverige sitter de på akkurat samme måten, der klager de på hvor dårlig det er i sverige, og hvor heldige vi er her i Norge hvor vi har det så bra..
Man må nesten se på hele politikken, alle postene, for og kunne uttale seg så mye om hvordan andre land fungerer og ikke fungerer. Selvfølgelig, hadde vi bnedprioritert noe kunne vi oppjustert annet, det er det vel ingen som benekter? Men alle poster trenger vel middler? Eller hvis vi hadde innført mye høyere skatter, da er det også klart at vi kunne brukt mer penger. Ingen som nekter på det!
Men er det ikke bedre at barna får med seg frukt hjemmefra, i stedenfor at vi skal få høyere skatter eller dårligere tilbud på andre områder?
Jo da, det er best at foreldrene blir bevisst på fruktens viktighet. Men:
1. Alt dette lavkarbohysteriet bidrar til at folk dessverre slutter å spise frukt og gi ungene sine frukt - siden mange også setter hele familien på lavkarbodiett. Utrolig dumt spør du meg.
2. Jeg er utenlandsk, kom til Norge i voksen alder, og kan derfor se det litt "utenfra". Til og med i det fattige landet jeg kommer fra, hadde vi suppekjøkken på skolen som serverte en varm lunsjrett for barna som var vanskeligstilte og ikke hadde råd til å smøre niste på skolen. Jeg benyttet slik suppekjøkken i 2 år selv. Blir derfor provosert over at det ikke satses noe som helst midler på skolen, samtidig som man blir overrasket over hvorfor flere og flere dropper ut av videregående, og at karakterene stuper.
3. Jeg er klar over at alle poster trenger midler. Det handler om prioritering. Når man sender faktura på bompenger som er dyrere enn bompengene (jeg fikk faktura på 15 kroner for en passering, og utstedelse av fakturaen koster mellom 50 og 60 kroner, inkludert papir og forsendelse. Hvor tjener man på det??), satser på kjendisprogrammer på NRK som bare er bullshit, og som koster så mye at det ikke en gang dekkes av lisensen, og bruker penger på andre helt unødvendige formål - og så sitter man samtidig og sier at man ikke har RÅD til forsvarlig helse- og skoletilbud?
Eiendomsskatt har de forresten i mange kommuner også i Norge. I nabokommunene her har de eiendomsskatt, på både hytter og hus. Eneste at det foreløpig er frivillig for kommunene å innføre det, noe som sikkert kommer til å forandre seg.