Her er matvarene du bør unngå når du er gravid!

En tråd i 'April 2018' startet av Forumansvarlig Tamara, 28 Jul 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Ikke i bruk Forumet er livet

    Selv om du stort sett kan spise det samme som før, er det enkelte unntak. I tillegg bør du være ekstra påpasselig med hygienen. Risikoen er liten for å smittes, men hvem ønsker vel å utsette det mest dyrebare i verden for unødvendige farer?

    HER har vi samlet en liste over matvarer du bør unngå mens du er gravid.
    I artikkelen finner du flere nyttige linker og kostholdsråd :)


    Jod er viktig for utviklingen av hjernen til barnet i magen. Nyere undersøkelser viser at gravide kvinner i Norge ofte får i seg for lite av det viktige mineralet. Får du i deg nok? Les mer om jod HER


    Et variert kosthold med ekstra tilskudd av folat og vitamin D er et godt utgangspunkt. Her er matvarene du bør velge:
    • 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker
    • Fisk 2-3 ganger i uken (maks 2 måltider med fet fisk i uken)
    • Magre meieriprodukter (skummet melk, ekstra lett melk eller lett yoghurt)
    • Myk margarin på brød og flytende margarin eller vegetabilsk olje til matlagingen
    • Magert kjøtt og magre kjøttprodukter
    • Grovt brød
    • Poteter
    • Ris og pasta (velg gjerne fullkornsvarianter)
    • Mat merket med nøkkelhullet
    • Drikk vann

    Så mye ekstra mat trenger du hver dag:


    Første trimester: En ekstra frukt


    Andre trimester: Et lite mellommåltid (for eksempel skive) og en frukt


    Tredje trimester: To mellommåltider (for eksempel havegrøt) og en frukt
     
  2. Aninee Forumet er livet Januarlykke 2016

    .
     

Del denne siden