Her er litt fakta jenter, synes det kan hjelpe litt på. Hvor stor er sjansen for spontanabort?

Først Spira, nå håper vi på Fr

Blir kjent med forumet

http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

Hvor stor er sjansen for spontanabort?

Når graviditeten blir avbrutt gjennom spontanabort sitter foreldrene ofte igjen med en vond følelse og mange spørsmål. Årsaken til at nettopp du opplevde en spontanabort forblir i de fleste tilfeller ikke oppklart. Fra helsepersonell og familiemedlemmer får man gjerne høre at spontanabort er noe nesten alle kvinner opplever gjennom livet.  Er det egentlig slik at nesten alle kvinner opplever dette og finnes det noen faktorer som øker sjansen for spontanabort?

En spontanabort regnes som svangerskap som går til grunne innen 22. svangerskapsuke. 85 % av spontanabortene skjer i første trimester, altså i løpet av de første 12 ukene i svangerskapet. 

Sjanse for spontanabort
Man antar at ca. 30 % av alle påbegynte svangerskap ender i spontanabort. Halvparten av disse vil skje så tidlig at man ikke rekker å finne ut at en er blitt gravid. Aborten vil da oppleves som en noe forsinket og kraftig menstruasjon. Innen kvinnen rekker å oppdage at hun er gravid har sjansen for spontanabort sunket til 15 %. Fra den 6. svangerskapsuke er det mulig å ta ultralyd for å finne ut om svangerskapet er inntakt. En slik undersøkelse er noe man må betale for selv om man ikke har hatt gjentatte spontanaborter. Dette koster gjerne i underkant av 1 000 kr. En slik undersøkelse viser bl.a. om hjertet til fosteret slår. Om alt er i orden i 8. uke er sjansen for spontanabort sunket til 5 %.

Oppsummert kan vi da sette opp følgende tabell over risiko for spontanabort:

  • 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3.
  • 8 % sjanse fra uke 6.
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

Vanligste årsak
60 % av alle spontanaborter skyldes kromosonfeil ved fosteret som gjør at det ikke er levedyktig. Dette er en trøst for mange, at spontanaborten kun er naturen selv som ordner opp. 95 % av alle graviditeter med kromosomfeil ender i spontanabort. Det fleste kromosomfeil har ingenting å gjøre med foreldrene. 

Risikofaktorer
Sjansen for spontanabort øker med alderen til kvinnen. En undersøkelse viser f. eks at sjansen for spontanabort er 6,4 % når kvinnen er under 20 år og 41 % når kvinnen er over 45 år.

Vi kan oppsummere resultatene fra flere undersøkelser [1], [2], [3], [4] med at sjansen for spontanabort er;

  • 200 % større om kvinnen trener mer enn 7 timer i uken.
  • 81 % større om barnets far røyker mer enn 20 sigaretter om dagen.
  • 73 % større om man ikke bor sammen med en fast partner.
  • 72 % større om kvinnen har en BMI lavere enn 18,5.
  • 66 % større om faren til barnet ikke er faren til kvinnens første barn.
  • 60 % større om barnets far er over 40 år.
  • 70 % mindre om man opplever morgenkvalme.
  • 50 % mindre ved daglig inntak av frukt og grønnsaker.
  • 40 % mindre om barnets far er under 25 år.
  • 20 % mindre ved daglig inntak av sjokolade.

Det er gjort flere undersøkelser om inntak av koffein har noen innvirkning. Resultatene av studiene har ikke vert entydige, men flere studier har vist at koffein ikke er en risikofaktor.

Nå bør det påpekes at slike undersøkelser alltid bør vurderes med en stor grad av skepsis. Det er langt mer enn en enkeltstående undersøkelse som skal til for å slå fast slike sammenhenger. Legg også merke til at de statistiske sammenhengende ikke fungerer slik at man kan legge sammen to eller flere faktorer og få full effekt av begge.

Hvordan oppdager man det?
Et typisk tegn på at en spontanabort har skjedd er blødning fra skjeden og smerter i nedre deler av magen og ryggen. Legen vil ta to blodprøver med en dags mellomrom for å undersøke HCG nivået blodet. Om nivået synker er dette en bekreftelse på at svangerskapet er avbrutt. Det er også mulig å gjøre undersøkelser gjennom ultralyd. Man får da avklart om det er et levende foster i livmorhulen eller ikke.

Kan man stoppe aborten?
Ved mistanke om spontanabort før 12. uke er det dessverre ingen ting man kan gjøre for å stoppe aborten. Hos de fleste har fosteret verdt dødt en periode, eller at det ikke har blitt utviklet et foster i det hele tatt. Om man kommet forbi 18. svangerskapsuke er det mulig med behandling på sykehus som kan forhindre aborten. Om fødselen skulle starte for tidlig vil barnet ha mulighet til å overleve fra den 22. svangerskapsukeuken.






 
Tja, jeg stoler eller forstår ikke på statistikene mer etter 3 aborter på råd.
1. gang: Fin baby med bankende hjerte i uke 8+3!, MA uke12
2. gang: tidlig SA i uke 4 som så ut som mensen, denne var kanskje eneste "ekte"
3. gang: Fin baby med bankende hjerte i uke 6+5, MA 9+3 som jeg ikke hadde merket hvis jeg ikke hadde hatt en "følelse at det var noe feil".

Jeg har tatt blodprøver på alt og er helt sunt, har allerede en gutt og ei jente, så gyn trodde at det også ikke kunne være kromosomfeil.
Jeg røyker ikke, spiser masse grønnsaker og er 'bare' 32.
Så har jeg vært så uheldig å være de få % som mister etter uke 9?
Sjansen at du mister 3 ganger etter hverandre er 1 av 200 har jeg lest, etter at du har født før da.
At det var noe feil med barna stemmer ikke på oss heller mer, gyn gikk ikke ut fra det etter sånne positive UL hvor dem sjekket alt, så det må nok bare være noe i kroppen MIN, men svaret er ikke lett å finne.....
 
Hei, uff ja. Det var ingen hyggelig oppramsing jeg ønsker deg masse lykke til denne gangen. Av og til kan man ikke få svar på alt desverre. masse lykkeønskninger fra megemoticon    
 
Ellers er det greit med statistikene! Var ikke mening å skremme alle!
Fra alle  her i bygda som var gravid samtidig, er jeg eneste som opplevde dette 3 ganger.
Så det må nok være noe annet.
Men jeg skal prøve å nytte denne gangen, og ikke tenke altfor mye på det!
 
TUSEN takk for et kjempe bra innlegg! Veldig interessant. Supert at du har dokumentert alle påstandene!
Når jeg er som kvalmest skal jeg trøste meg med at det er 70% mindre sannsynlighet for spontanabort. Det er faktisk en veldig god trøst! emoticon
 
20% mindre sjangse hvis man spiser sjokolade hver dag. DET skal jeg jammen klare :-)
 


babymama81 skrev:
20% mindre sjangse hvis man spiser sjokolade hver dag. DET skal jeg jammen klare :-)


Hehe, jeg også:)
 
Back
Topp