her er en artikel om hva barn burde kunne

bondekone

Forumet er livet
Kom over denne artikelen idag om hva barn som skal beggyne på skolen bør kunne
http://http://www.dagbladet.no/2011/07/03/tema/klikk/foreldre/17172875/
En ting gutten her i hvertfall ikke kan er å knytte liser samme hvor mye vi har prøvd å pugge på det. Alfabete kan han ikke,
Men tenker ikke så mye på det siden han har hatt asistent siden han begynte i barnehagen go kommer også til å ha dette på skolen også
 
Jeg leste den og tror nok Caspian kommer seg gjennom hele. Knyte skolisser har vi aldri øvd på, men han går nesten aldri med knytesko uansett, men det er vel noe han bør lære..

Selv om jeg er straks 35 og kan ikke skrelle poteter... eller jeg får jo av skallet, men det er lite potet igjen...  men derfor serverer jeg alltid ferdigskrellte poteter jeg da... eller bakt for da spiser jeg med skje...


tilbake til denne artikkelen ja.. Caspian er nok ikke noe vidunderbarn, men ganske gj.snittlig. Han kan ikke hele alfabetet på rams, men kan de fleste bokstavene. Han staver seg litt igjennom korte ord også.
Han vil egentlig ikke stave navnet sitt selv, men vet han kan det. Men vi har ikke pugget noe eller satt han ned for å lære, men han spør og vi svarer og han er interessert.

Dogåing har vi begynt å øve på. Han kan jo å gå på do, men har jo vært vant til å få hjelp. spurte om dette i barnehagen og de sa at de aller fleste barna får fortsatt hjelp så da er jeg ikke så stresset, men forstår jo at det er praktisk med alt de kan klare selv så prøver å være litt mer bevisst.
 
Guttungen her kan det meste på lista.

Unntakene er vel å kneppe knapper og knyte skolisser. Han er heller ikkje spesielt interessert i å pusle puslespel. Generelt sett så er han litt "klønete" fnmotorisk, truleg fordi han har ein del nedsatt syn på det eine auget, og dermed også dårleg dybdesyn (det blei og oppdaga relativt seint, ved 3,5 - 4 år, så han må få bruke litt tid på å "ta igjen" det alle andre lærte før den tid).

Det bør ikkje by på større problem i skulesamanheng enn at han brukar sko med borrelås og bukser med strikk i livet til å begynne med, noko han uansett gjer.

Han klarar seg sjølv på do og har gjort det sidan han var fem, alfabetet kan han (i alle fall om han får synge det), han kan rekne små reknestykker med + og -, men teller nesten alltid på fingrane.

I dag gjorde han forresten eit lese-/skrivegjennombrudd, han skulle skrive "mormor" og sa ordet høgt fleire gongar og klarte å finne ut kva for bokstavar som høyrde til dei ulike lydane, så han skreiv det heilt rett (bortsett frå at den eine m'en var opp ned :p)

Det blir utruleg spennande med skulestart!
 
Back
Topp