Hepatose / Alvorlig svangerskapskløe / ICP

TUSEN takk for innlegget ditt! Møtte på en lege som catchet alle symptomene, men nektet å teste serum gallesyre til tross for at jeg henviste til veilederen. Han sa det ikke var nødvendig og fikk meg til å føle meg hysterisk som presset. Takket være ditt innlegg endte jeg opp med å ringe føden i dag for å få direkteoppfølging da fastlegen sendte meg resultatene fra leverprøvene med meldingen «det er sannsynlig med ICP, beklager at det ikke ble testet for det på fredag». Skal inn på sykehuset å teste galleverdiene i morgen tidlig.

Må innrømme at jeg har vært veldig redd og grått mye i dag. Mulig det er veldig privat info, men hadde ALAT på 72 (referanseverdi: 45), ASAT på 51 (35), GT på 83 (45) og Alkalisk fosfatase på 462 (105). Mao er alle leverprøvene over referanseverdiene/normalområdet. Var deres verdier høyere enn det, og hvordan opplevde dere evt sammenhengen mellom leververdiene og galleverdiene? Stresser over at jeg er 38+3 i dag, så er der hvor veilederen og andre fagtekster anbefaler igangsetting ved semihøye verdier.
Så fint å høre at tråden er til hjelp, og så bra du pushet❤️ Jeg hadde helt i toppsjiktet av normalområdet på leverprøver i uke 37 selv om serum gallesyre begynte å skyte i været. Men rundt to uker etter fødsel hadde jeg ASAT på 54 og ALAT på 75 (vet ikke hva det var før det fordi jeg ikke kan finne prøvesvarene fra Ullevål, kan bare se de jeg har fra Fürst som er tatt litt tidligere i svangerskapet). Tror dette er veldig individuelt, så ikke så mye vits i å sammenlikne.

Veldig bra at du skal inn til sykehuset i morgen, du blir nok satt i gang i løpet av uka. ❤️Selv om det er skummelt, husk at det er ekstremt sjeldent at det er fatalt utfall ved ICP, og sånn jeg har forstått det er det mer kritisk hvis man begynner å gå over termin med veldig høye verdier.

Hvis du er veldig urolig ville jeg insistert på CTG / ultralyd i morgen tidlig (kan hende du får det uansett) så de kan se at alt er bra. Eventuelt i kveld allerede. Min opplevelse fra føde/gyn på Ullevål er at de tok meg på alvor da jeg var urolig selv om det er svært usannsynlig at noe er galt. Jeg fikk komme inn på en ekstra ctg, var vel to dager før igangsettelse mens jeg ventet på de siste prøvesvarene tror jeg.
 
TUSEN takk for innlegget ditt! Møtte på en lege som catchet alle symptomene, men nektet å teste serum gallesyre til tross for at jeg henviste til veilederen. Han sa det ikke var nødvendig og fikk meg til å føle meg hysterisk som presset. Takket være ditt innlegg endte jeg opp med å ringe føden i dag for å få direkteoppfølging da fastlegen sendte meg resultatene fra leverprøvene med meldingen «det er sannsynlig med ICP, beklager at det ikke ble testet for det på fredag». Skal inn på sykehuset å teste galleverdiene i morgen tidlig.

Må innrømme at jeg har vært veldig redd og grått mye i dag. Mulig det er veldig privat info, men hadde ALAT på 72 (referanseverdi: 45), ASAT på 51 (35), GT på 83 (45) og Alkalisk fosfatase på 462 (105). Mao er alle leverprøvene over referanseverdiene/normalområdet. Var deres verdier høyere enn det, og hvordan opplevde dere evt sammenhengen mellom leververdiene og galleverdiene? Stresser over at jeg er 38+3 i dag, så er der hvor veilederen og andre fagtekster anbefaler igangsetting ved semihøye verdier.
Hvordan gikk det? :)
 
Hvordan gikk det? :)
Takk som spør! Fikk konstatert ICP og igangsettes på mandag (dersom ikke noe har skjedd før). Så bra ut på CTG og ultralyd, samtidig som verdiene har gått ned etter oppstart på Ursofalk. De kontrollerte både mandag og i går, så opplever å bli fulgt tett opp av sykehuset.

Hadde heldigvis ikke skyhøye verdier før oppstart på medisiner (32), men det er mer enn nok til at hodet har jobbet mye og vært urolig den siste uka.
 
Takk som spør! Fikk konstatert ICP og igangsettes på mandag (dersom ikke noe har skjedd før). Så bra ut på CTG og ultralyd, samtidig som verdiene har gått ned etter oppstart på Ursofalk. De kontrollerte både mandag og i går, så opplever å bli fulgt tett opp av sykehuset.

Hadde heldigvis ikke skyhøye verdier før oppstart på medisiner (32), men det er mer enn nok til at hodet har jobbet mye og vært urolig den siste uka.
Jeg har lest i flere vitenskapelige kilder at risikoen ikke er nevneverdig forhøyet ved gallesyreverdier under 40. Bra du får god oppfølging ved sykehuset. Jeg husker selv jeg var veldig bekymret, men alt gikk fint med baby. Lykke til på mandag :Heartred
 
Back
Topp