Henvist til sykehuset pga vekt

Synne89

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Vekten min er desverre litt for høy, så legen min har sendt idag henvisning til sykehuset for oppfølging av vekten.
Noen andre som har blitt det samme? Og har noen erfaringer?

Ingen erfaringer om det.. Men ble nysgjerrig på hva vekten din er, om det er lov å spørre? Er ikke akkurat en lettvekter selv :(

Jeg vet ikke hva som skjer på en slik legetime, men jeg vet at man kan risikere å ikke få føde der man vil hvis man har høy vekt. Da jeg var gravid sist la jeg på meg veldig mye, og var redd for å bli selektert vekk fra lokalsykehuset hvor de bare har forsterket fødestue, ikke epidural og kun krisekeisersnitt. Fikk vite da at de tok utgangspunkt i startvekten min, og med bmi over 32 tror jeg det var, så fikk man ikke føde der. Var ikke så langt under i utgangspunktet da.

Denne gangen vil jeg føde på et annet sykehus, som også kan kjøres til med bil, men som har fødestue med epidural og hele pakken. Skulle trodd alle fikk føde der da, men svigerinna mi har nok veldig høy bmi (uten at jeg vet hva den er), og hun har fått vite at hun må føde i Bodø denne gangen, på grunn av vekta.

Du får oppdatere hva som skjer ellers da. Tenker det kanskje handler litt om å kunne ta grep under svangerskapet og følge med at man lever sunt, passe ekstra på blodtrykk og svangerskapsdiabetes og slikt, og sikkert vurdere hvor man får føde?

Oi, her var det informasjon jeg aldri har tenkt tanken på engang. Håper vi kan snakke videre om dette når vi får skjult forum, ikke så ivrig på å dele bmi og sånne ting her på åpent.

Men hold oss gjerne oppdatert på hva som skjer på denne oppfølginga.

Ble litt nysgjerrig selv da jeg har en bmi på godt over 32. Kan jeg da vente meg at jordmor vil sende meg videre på vektoppfølgning?

Og er det noen som vet evt hvilke konsekvenser det er å ha så høy bmi ved graviditet?

Jeg fikk ikke noen ekstra oppfølging som følge av høy vekt med vesla (og jeg veide over 120 kg, er 168 høy). Fikk ekstra oppfølging på slutten, fordi jeg fikk svangerskapsforgiftning, pluss at jeg måtte ta glukosebelastning på grunn av den økte faren for svangerskapsdiabetes. Ellers fikk jeg kun føde på Føden på Haukeland, kunne ikke velge sykehus, og svangerskapet og fødselen ble klassifisert som risikosvangerskap allerede fra begynnelsen.

Var legen som henviste meg der. Skal ikke til jordmor før i august.

Vekten min er 95 +-. Har gått ned 8.5kg før jeg ble gravid og juleferien ble desverre litt for lang.
Vet jo at jeg ikke er lettvekter, men når jeg leser om folk som har bmi langt over 40 ognikke blir sendt videre blir jeg jo litt overrasket. Men samtidig bør jeg jo ta det positivt at legen tar det serriøst.

Var legen som henviste meg der. Skal ikke til jordmor før i august.

Vekten min er 95 +-. Har gått ned 8.5kg før jeg ble gravid og juleferien ble desverre litt for lang.
Vet jo at jeg ikke er lettvekter, men når jeg leser om folk som har bmi langt over 40 ognikke blir sendt videre blir jeg jo litt overrasket. Men samtidig bør jeg jo ta det positivt at legen tar det serriøst.

Er det en ting man lærer via forum er det at det er stor forskjell fra lege til lege og fra sykehus til sykehus hvordan ting praktiseres :p tenker som deg, og jeg har som mål å legge på meg minst mulig i svangerskapet, på en sunn og god måte, siden jeg selv er overvektig. Skal snakke med lege og jordmor om problemstillingen. Har lest om at moderat lavkarbo er fint som gravid, spesielt om man et overvektig, og det blir faktisk anbefalt for å unngå/ved svangerskapsdiabetes. Så når kvalmen gir seg og jeg føler meg bedre, skal jeg passe på kosten og prøve å trene det jeg kan. Skal så klart prøve så godt jeg kan nå også :)

Er det en ting man lærer via forum er det at det er stor forskjell fra lege til lege og fra sykehus til sykehus hvordan ting praktiseres :p tenker som deg, og jeg har som mål å legge på meg minst mulig i svangerskapet, på en sunn og god måte, siden jeg selv er overvektig. Skal snakke med lege og jordmor om problemstillingen. Har lest om at moderat lavkarbo er fint som gravid, spesielt om man et overvektig, og det blir faktisk anbefalt for å unngå/ved svangerskapsdiabetes. Så når kvalmen gir seg og jeg føler meg bedre, skal jeg passe på kosten og prøve å trene det jeg kan. Skal så klart prøve så godt jeg kan nå også :)
Lavkarbo er jeg veldig for, gikk på det i fjor og gikk ned 8 kg men dette var før jeg sluttet å røyke (1 år røykfri 4 juni :D ) røykeslutten var dessverre det som skulle til for at jeg falt av og resulterte i 16 kg ekstra :( men har alltid sagt fra vi begynte å snakke om å prøve å bli gravide at jeg skulle spise moderat lavkarbo/smart karbo ved en eventuell graviditet. Elsker den livsstilen og kroppen har det så mye bedre uten alle de unødvendige karboene man dytter i seg iløpet av en dag. Så jeg slenger meg på når kvalmen gir seg her også å gå over til moderat LK :D

Så bra at du ble henvist! Det betyr at legen din tar deg på alvor.
De er ikke der for å dømme deg, eller peke fingre, de vil bare ivareta din, og barnets helse. :)
Helsevesenet bruker ikke ressurser på noe som er unødvendig. ;)

Lev sunt og rør på deg, så trenger du ikke gå på noen unødvendige, og potensielt farlige dietter. :)

Lavkarbo er jeg veldig for, gikk på det i fjor og gikk ned 8 kg men dette var før jeg sluttet å røyke (1 år røykfri 4 juni :D ) røykeslutten var dessverre det som skulle til for at jeg falt av og resulterte i 16 kg ekstra :( men har alltid sagt fra vi begynte å snakke om å prøve å bli gravide at jeg skulle spise moderat lavkarbo/smart karbo ved en eventuell graviditet. Elsker den livsstilen og kroppen har det så mye bedre uten alle de unødvendige karboene man dytter i seg iløpet av en dag. Så jeg slenger meg på når kvalmen gir seg her også å gå over til moderat LK :D

Mhm, merker også at jeg har det veldig bra på lavkarbo. Mindre matsug og søtsug, føler jeg har mer stabil energi, og bare det at jeg fiser mindre og det jeg fiser ikke lukter, sier jo at det gjør at kroppen funker. :p Jeg gikk på ketolyse for noen år siden, og gikk jo ned 12 kilo, men det ble for manisk i lengden. Funker ikke for meg når jeg faktisk ikke kan spise sunne ting som frukt og mange grønnsaker. For meg er potet ja-mat, grov ris litt-mat, og pasta og hvit ris nei-mat. Sukker blir kun litt av og til, men jeg kommer til å fortsette å spise firkorn til lunsj så lenge jeg har lyst på det liksom. :)

Mhm, merker også at jeg har det veldig bra på lavkarbo. Mindre matsug og søtsug, føler jeg har mer stabil energi, og bare det at jeg fiser mindre og det jeg fiser ikke lukter, sier jo at det gjør at kroppen funker. :p Jeg gikk på ketolyse for noen år siden, og gikk jo ned 12 kilo, men det ble for manisk i lengden. Funker ikke for meg når jeg faktisk ikke kan spise sunne ting som frukt og mange grønnsaker. For meg er potet ja-mat, grov ris litt-mat, og pasta og hvit ris nei-mat. Sukker blir kun litt av og til, men jeg kommer til å fortsette å spise firkorn til lunsj så lenge jeg har lyst på det liksom. :)
Moderat lavkarbo er en fin ting, rett før jeg ble gravid så spiste jeg både frukt og litt potet og gulrot etc. Jeg syns frukt og bær er helt supert for å holde søtsuget i sjakk istedenfor å ty til sjokoladeplata :P og er vel hit jeg vil tilbake når jeg klarer å holde på maten igjen. For øyeblikket så spiser jeg det jeg har lyst på bare for å få i meg noe (men spiser utrolig lite sukker syns liksom det blir alt for søtt) har faktisk gått ned en kg siden jeg ble gravid og dette er ikke bevisst engang bare resultat i ekstrem kvalme. Ironiske er at ved forrige graviditet så gikk jeg opp 10 kg de første 12 uken :P men igjen hadde mer å gå på også da :)

Back
Topp