Henvisning uten legetime

Rosa89

Rosa89
Eg har vært hos fysio på egen regning idag pga eg ikke har sovet inatt og eg ikke klarte og gå ned trappa hjemme.
Hun sa at eg har bekkenlåsning med gangvansker ( har bekkenløsning foran også ).
Kan eg ringe legen og få henvisning uten time tror dere?
Eg gidder liksom ikke og sitte der når en fysio allerede har sagt hva feilen er å at eg har rett på gratis behandlinger :)

Last edited:
Eg har vært hos kiropraktor på egen regning idag pga eg ikke har sovet inatt og eg ikke klarte og gå ned trappa hjemme.
Hun sa at eg har bekkenlåsning med gangvansker ( har bekkenløsning foran også ).
Kan eg ringe legen og få henvisning uten time tror dere?
Eg gidder liksom ikke og sitte der når en kiropraktor allerede har sagt hva feilen er å at eg har rett på gratis behandlinger :)
Usikker på om du kan få kiropraktikk på kommunens regning, som du kan med fysio, da må du også evt vente på en med kommunal avtale hvis det er mulig. Hvis du kan det må du nok innom legen din hvis dere ikke har snakket om dette tidligere..

Kiropraktor må du uansett betale sjølv. Folketrygda dekkar 64kr pr time automatisk. Ein treng ikkje henvisning for å gå til kiro. Legen din kan henvise deg til fysioterapeut, som er gratis om du har bekkenløsning med gangvanskar.

Kommer helt an på legen din, hvor god kjennskap han har til deg osv. Men som de andre skriver, så får man henvisning til fysio og ikke kuropraktor.
Fysioen er pålagt og prioritere gravide, men kan ha noe ventetid. I tillegg er det ikke alle som har virkning av begge deler, så har du råd til det og virkning av kiropraktor, så ville jeg fortsatt der.

Jeg betaler kiropraktoren selv, fysio får jeg dekt.

Haha da var det fysio eg var hos :p
Eg spurte ikke hva de gjorde, eg bare hadde håpt det skulle bli bedre.Hun sa eg skulle få behandlinger gratis om eg fikk henvisning.
Legen min mente eg bare var litt gangsperr pga det ble alle gravide...
Hun ble helt sjokka og spurt hvilken tosk eg hadde til fastlege ;)
Min fastlege er alltid minst 1 time forsinka og det er derfor eg ikke egentlig har lyst til og gå til han, men kan overlegen på føden feks skrive ut henvisningen?
Der skal eg i romjula uansett på time.

Det beste er nok å kontakte legen å ta det derifra, så ser du om du ender opp hos fysio eller kiropraktor. :P haha neida :)
Masse god bedring :)

Var jordmor som henviste meg, så er ikkje berre lege som kan henvise :) visst du har ein grei lege er det jo verdt eit forsøk å ringe å spør om han kan henvise uten time! :)

Etter legebesøk fikk jeg kontaktinformasjon til manuellterapaut (fysio). Ingen henvisning. Ringte selv og avtalte time. Fikk konstatert smerter med bakgrunn i bekkenet og derfor svangerskapsrelatert. Igjen, derfor gratis :):) går annenhver uke!

Etter legebesøk fikk jeg kontaktinformasjon til manuellterapaut (fysio). Ingen henvisning. Ringte selv og avtalte time. Fikk konstatert smerter med bakgrunn i bekkenet og derfor svangerskapsrelatert. Igjen, derfor gratis :):) går annenhver uke!
Men manuellterapeut er annerledes regler for enn fysioterapeut igjen. De kan skrive sykemelding for eksempel, og kan henvise til seg selv for at det skal gå under svangerskapsomsorg. Lur måte hvis man ikke får hjelp av legen da, som ts kanskje var litt bekymret for. Og bra du får hjelp! Hadde ikke tenkt på manuellterapi selv, har akkurat kommet inn hos kommunal fysio etter to og en halv måned i kø!

Var jordmor som henviste meg, så er ikkje berre lege som kan henvise :) visst du har ein grei lege er det jo verdt eit forsøk å ringe å spør om han kan henvise uten time! :)

Jm kan ikke henvise her eg bor, hun kan ikke ta blodprøve en gang..Men eg måtte komme til fastlegen for han hadde ikke notater på det..Nei skjønne han ikke har det, han mener eg bare er gangsperr :-/

Er manuellterapaut og fysio det samme eller 2 forskjellige ting?
Hun sa hun ikke kunne ordne det for meg og at eg måtte få henvisning av legen.
Bor på et lite sted så osteopaut er vel det mest fancy her og det er helt nytt ;)

Jm kan ikke henvise her eg bor, hun kan ikke ta blodprøve en gang..Men eg måtte komme til fastlegen for han hadde ikke notater på det..Nei skjønne han ikke har det, han mener eg bare er gangsperr :-/

Ååh so kjedelig då.. :( domt han meinar det berre er gangstere så du ikkje får undersøkt det skikkelig og får skikkelig behandling :/ håpar ikkje det blir verre vertfall ❤️

Back
Topp