Henvisning til sykehus

Mariamia

Forelsket i forumet
Jeg var hos legen forrige fredag, for litt over en uke siden. Han ville henvise meg og sendte den samme dag. Jeg sa jeg ønsket UL, før uke 18 , og han sa at han helst så at jeg fikk en allerede neste uke. Enda har jeg ikke hørt noe fra sykehuset, og kjenner jeg er littebittegrann utålmodig. Jeg har ikke noia for at noe er galt osv, men jeg har stort behov for å vite ca hvor langt jeg er på vei. Termindatoen min her inne er god tipping. Også vil jeg selvfølgelig se at alt er ok, etter 3 tidligere aborter. Så, spørsmålet er: er det andre som har blitt henvist, og evt hvor lang tid tok det før dere hørte noe? Det er jo ferietid osv, men de har vel ikke stengt sjappa fordi... :p

Jeg ble henvist i sist uke, de ringte meg dagen etter fra sykehuset, men det var vell kanskje på grunn av at de måtte henvise meg videre til spesialist i Tromsø. Det gikk ganske fort med begge egentlig, det eneste at jeg ikke fikk oppmøte dato før jeg er i uke 14-15.. ta og ring de i morgen og hør, så får du svar med en gang :)

Av erfaring vet jeg at ting kan ta lang tid i systemet,så jeg tok saken i egne hender å bestillte ul på privatklinikk. Da kan man nesten velge selv når man vil :)
Tar det for lang tid med henvisningen, og du er bekymret så ville jeg sjekket mulighet for å få gått til en privatklinikk. Jeg forstår godt den følelsen av at du vil vite alt står bra til. Selv er jeg usikker på termindato.. Mye faller nok til ro etterpå.. :)

Husk at det er ferie nå, så det kan ta litt tid før man hører noe. Men du skal ha brev om mottatt henvisning innen det er gått 14 dager. Ellers kan det hende at de ønsker å vente litt med UL. Legen min ba om UL senest uken etter henvisning, mens de som tok i mot mente jeg kunne vente i 3 uker.

Jeg har Vært hos privat tidligere, men da må jeg helt til Bærum, det koster penger, og jeg kunne tenkt meg å bli fulgt opp der jeg uansett skal føde/gå hos jordmor. Det er jo så teit at man har et gratis helsevesen i dette landet og på tvers av det så anbefaler til og med fastlege meg å gå til privat gynekolog! Nei, nå skal de få ta i mot meg om de vil eller ikke ;)

Jeg har Vært hos privat tidligere, men da må jeg helt til Bærum, det koster penger, og jeg kunne tenkt meg å bli fulgt opp der jeg uansett skal føde/gå hos jordmor. Det er jo så teit at man har et gratis helsevesen i dette landet og på tvers av det så anbefaler til og med fastlege meg å gå til privat gynekolog! Nei, nå skal de få ta i mot meg om de vil eller ikke ;)

Om du ikke har hørt noe i det hele tatt innen 14 dager, så får du ringe de. Ellers kan du jo ringe de i morgen å spørre om de har mottatt henvisning og evt. hvor lenge du må belage deg på å vente. Minuset med det offentlige er at det er ikke fastlegen som bestemmer om hvor for fort de skal ta oss inn, det er de på inntak på sykehuset, så innimellom må man smøre seg med enormt med tålmodighet.

Når jeg skulle på ultralyd i forrige svangerskap (ordinær ul.) så hørte jeg aldri noe. Så jeg ringte til sykehuset å de sa de ikke hadde mottat noe henvisning, det viste seg at legen min hadde enten glemt det eller så hadde det skjedd en glipp. Det kan jo skje, så mitt råd er å ringe til sykehuset å høre :)

Jeg ville ringt de :happy:. Vi opplevde en masse krøll da mannen skulle bli innkalt for å levere sædprøve på sykehuset. Henvisning var sendt fra legekontoret. Jeg ringte og det viste seg at de ikke hadde mottatt henvisningen. Etter det ble det dessverre 6 tlf til frem og tilbake mellom legekontoret og sykehuset hvor legekontoret sa at de hadde sendt henvisning 3 ganger og sykehuset sa at de ikke hadde mottatt. Tilslutt FORLANGTE jeg at sykehuset satte opp time til mannen og nektet å ringe flere tlf. Det var ikke MITT ansvar at de hadde et elendig kommunikasjonssystem som ikke fungerte. Hadde jeg ikke ringt, hadde han aldri blitt innkalt. Feil kan skje. Det må nevnes at damen i tlf som ordnet det for oss til slutt, var utrolig vennlig :) .

Du burde maks vente en uke fra du har vært hos legen. Selv om det er sommer, burde du få tilsendt time for UL. Dessuten, hvis du ringer kan du muligens være med å påvirke når du får time dersom det ikke er satt opp enda :happy:

Erfaringen min er at du kommer inn fortere hvis du ringer.

Da ringte jeg etter å ha sjekka posten i dag, men da var det stengt, så ringer i morgen. .. :)

Da har jeg ringt til sykehuset. De hadde satt meg opp på time 20. August. Bare å smøre seg med tålmodighet da gitt... Satser på at jeg får en UL da, og den oppfølgingen jeg ønsker. Ganske spent på dette offentlige helsevesenet i grunnen..

Her i byen kan man gå til gynekolog istede for lege om man er engstelig...helt gratis! Får ul hver gang! Og det er veldig betryggende.
så bra du har fått time da!;) Selv om det blir litt venting! Skal selv 19 august :rolleyes:

Oi, det hørtes jo helt luksus ut! I hvilken by bor du? :)

Back
Topp