Henvisning til ppt, hva skjer der?

Agnete

Forumet er livet
Mitt barn blir henvist til ppt pga uttale av språk, noe jeg er veldig glad for. Men hva skjer der? Har ingen kjennskap til ppt. Så litt interessert å høre om hva møter oss :)
 
Varierer nok litt etter hva ppt har tilgjengelig, men vil tippe dere på en eller annen måte kommer til en logoped og får videre oppfølging derfra. Det samles nok inn ytterligere informasjon fra barnehage/skole om det ikke er gjort tilstrekkelig i henvisninga og :)
 
Dere kalles inn til samtale
De kommer og observerer barnet sp bestemmes det ut fra der hva behovet er og hvilken hjelp dere får.
Hos oss holdt det st barnehagen fikk veiledning bare

Sånn var det hvertfall for oss
 
Hos oss har dei tatt tester, ikkje urovekkende funn enda, sluttrapport er ikkje fullført enda.
 
Varierer hvordan forløpet er, men hos oss blir alle foreldre kalt inn til en førstesamtale for å kartlegge problemet mer og høre om barnets utvikling. Så varierer det litt om PPT gjør egne utredninger eller om logoped starter rett opp med trening. Som regel ligger det også observasjoner i bhg/skole og samtale med de som jobber nærmest barnet. Hos oss ender alt opp i en sakkyndig vurdering der det konkluderes med spesialundervisning eller ikke (for bhg spesialpedagogisk hjelp eller ikke).
Hilsen pp-rådgiver
 
Hvis han er henvist på ppt pga språket og uttale, vil ppt ta noen tester på han først. For å kartlegge hva som er vanskelig for han. Når de får sett gjennom resultatene og kommet til en konklusjon vil de sette inn tiltak om hva som kan hjelpe han.
Dvs. Både dere foreldre, skole og ppt kjører samme treningsprogram for barnet ditt.
Mulig han må til logoped, men ikke nødvendigvis. Det kommer helt an på hva de finner på testen.
Jobber selv tett opp mot ppt og det er mange fine øvelser en kan trene på. Med bilder bl a
 
I skolen blir som regel barnet kartlagt ved en del standard tester og ev spesifikke tester som ppt ønsker. Deretter kommer som regel saksbehandleren på observasjon over en viss tid. Så blir man kalt inn på et såkalt samarbeidsmøte der ppt, skole og foresatte er representert. Der blir som regel vedtaket gjennomgått. Vedtaket gjelder for ett eller to år om gangen.
 
Her kom de og var sammen med min sønn og tok litt tester og slik og så ble det vedtatt og han fikk tilkjent støttepedagog .........timer i året. Så har det vært samtale med PPS og egen iu plan for han
 
Mitt barn blir henvist til ppt pga uttale av språk, noe jeg er veldig glad for. Men hva skjer der? Har ingen kjennskap til ppt. Så litt interessert å høre om hva møter oss :)
Her har barnehagen henvist pga uønsket atferd :/ de skal komme å observere
 
Nei veldig tøft egentlig

Ja det tenkte eg meg til. Bhg til yngste kom med mange utsagn om han, når han gikk der. Som at han ble levert i bhg og gikk rett til bordet, satt der aleine og så starta han å skrika. Dei takla dårlig at eg sa dei i mot. Eg sto i garderoben etter levering fleire ganger i uka, uten at dei visste det, og ikkje ein gang hørte eg det. Eg sa at barn begynner ikkje å skrika uten grunn, noko må ha skjedd. Men dei ville ikkje høra det.
 
Ja det tenkte eg meg til. Bhg til yngste kom med mange utsagn om han, når han gikk der. Som at han ble levert i bhg og gikk rett til bordet, satt der aleine og så starta han å skrika. Dei takla dårlig at eg sa dei i mot. Eg sto i garderoben etter levering fleire ganger i uka, uten at dei visste det, og ikkje ein gang hørte eg det. Eg sa at barn begynner ikkje å skrika uten grunn, noko må ha skjedd. Men dei ville ikkje høra det.

Mange barnehager er så dårlig ! Her fikk vi beskrivelse av jenta vår, som var en jente vi ikke kjente til ! Kjenner ikke jenta igjen ifht hva bhg har sagt
 
Mange barnehager er så dårlig ! Her fikk vi beskrivelse av jenta vår, som var en jente vi ikke kjente til ! Kjenner ikke jenta igjen ifht hva bhg har sagt

Da får du stille kritiske spørsmål til det. Eg veit at min kan skrike når han ikkje får vilja si ol men då er det jo ein grunn til skrik.
 
Da får du stille kritiske spørsmål til det. Eg veit at min kan skrike når han ikkje får vilja si ol men då er det jo ein grunn til skrik.

Vi kom fram til at avdelinga var problemet, så hun har bytta og nå er alt greit
 
Back
Topp