Henvisning til ppt, hva skjer der?

En tråd i 'Vi som har barn med spesielle behov!' startet av Agnete, 6 Mai 2019.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Agnete Forumet er livet

Mitt barn blir henvist til ppt pga uttale av språk, noe jeg er veldig glad for. Men hva skjer der? Har ingen kjennskap til ppt. Så litt interessert å høre om hva møter oss :)

2. Siadle Forumet er livet Tilgangsansvarlig Junilykke2018

Dere får vel tilgang til en logoped tenker jeg.

3. Klussedull Forumet er livet Maiblomstene 2016 Julibarna 2019 Junibarna 2019

Varierer nok litt etter hva ppt har tilgjengelig, men vil tippe dere på en eller annen måte kommer til en logoped og får videre oppfølging derfra. Det samles nok inn ytterligere informasjon fra barnehage/skole om det ikke er gjort tilstrekkelig i henvisninga og :)

4. Kengu Forumet er livet VIP

Dere kalles inn til samtale
    De kommer og observerer barnet sp bestemmes det ut fra der hva behovet er og hvilken hjelp dere får.
    Hos oss holdt det st barnehagen fikk veiledning bare

Sånn var det hvertfall for oss

5. Mor2barn Gift med forumet Sommerfuglene

Hos oss har dei tatt tester, ikkje urovekkende funn enda, sluttrapport er ikkje fullført enda.

6. septemberbaby17 Elsker forumet Septembergull'17

Varierer hvordan forløpet er, men hos oss blir alle foreldre kalt inn til en førstesamtale for å kartlegge problemet mer og høre om barnets utvikling. Så varierer det litt om PPT gjør egne utredninger eller om logoped starter rett opp med trening. Som regel ligger det også observasjoner i bhg/skole og samtale med de som jobber nærmest barnet. Hos oss ender alt opp i en sakkyndig vurdering der det konkluderes med spesialundervisning eller ikke (for bhg spesialpedagogisk hjelp eller ikke).
    Hilsen pp-rådgiver

7. My heart Flørter med forumet

Hvis han er henvist på ppt pga språket og uttale, vil ppt ta noen tester på han først. For å kartlegge hva som er vanskelig for han. Når de får sett gjennom resultatene og kommet til en konklusjon vil de sette inn tiltak om hva som kan hjelpe han.
    Dvs. Både dere foreldre, skole og ppt kjører samme treningsprogram for barnet ditt.
    Mulig han må til logoped, men ikke nødvendigvis. Det kommer helt an på hva de finner på testen.
    Jobber selv tett opp mot ppt og det er mange fine øvelser en kan trene på. Med bilder bl a

8. Lizz83 Gift med forumet

I skolen blir som regel barnet kartlagt ved en del standard tester og ev spesifikke tester som ppt ønsker. Deretter kommer som regel saksbehandleren på observasjon over en viss tid. Så blir man kalt inn på et såkalt samarbeidsmøte der ppt, skole og foresatte er representert. Der blir som regel vedtaket gjennomgått. Vedtaket gjelder for ett eller to år om gangen.

9. Eliz92 Forumet er livet Marsboere 2020 Marsmellows-15 Februarhjertene2017 Februarlykke 2015 Januar 2017

Her kom de og var sammen med min sønn og tok litt tester og slik og så ble det vedtatt og han fikk tilkjent støttepedagog .........timer i året. Så har det vært samtale med PPS og egen iu plan for han

10. Tvillingmamma91 Forumet er livet Aprilbarna`15

Her har barnehagen henvist pga uønsket atferd :/ de skal komme å observere

11. Mor2barn Gift med forumet Sommerfuglene

Det hørtes ikkje så kjekt for dykk eller barn.

12. Tvillingmamma91 Forumet er livet Aprilbarna`15

Nei veldig tøft egentlig

• Hjertelig Hjertelig x 1
  13. Mor2barn Gift med forumet Sommerfuglene

Ja det tenkte eg meg til. Bhg til yngste kom med mange utsagn om han, når han gikk der. Som at han ble levert i bhg og gikk rett til bordet, satt der aleine og så starta han å skrika. Dei takla dårlig at eg sa dei i mot. Eg sto i garderoben etter levering fleire ganger i uka, uten at dei visste det, og ikkje ein gang hørte eg det. Eg sa at barn begynner ikkje å skrika uten grunn, noko må ha skjedd. Men dei ville ikkje høra det.

14. Tvillingmamma91 Forumet er livet Aprilbarna`15

Mange barnehager er så dårlig ! Her fikk vi beskrivelse av jenta vår, som var en jente vi ikke kjente til ! Kjenner ikke jenta igjen ifht hva bhg har sagt

15. Mor2barn Gift med forumet Sommerfuglene

Da får du stille kritiske spørsmål til det. Eg veit at min kan skrike når han ikkje får vilja si ol men då er det jo ein grunn til skrik.

16. Tvillingmamma91 Forumet er livet Aprilbarna`15

Vi kom fram til at avdelinga var problemet, så hun har bytta og nå er alt greit

17. Mor2barn Gift med forumet Sommerfuglene

Bra gjort. Bhg må læra at dei ikkje alltid har rett. Hun som var pedleder på guttungen sin avdeling, burde aldri vært det.

18. Tvillingmamma91 Forumet er livet Aprilbarna`15

Ikke sant ! Mange av de er litt utdaterte synes Jeg

19. Mor2barn Gift med forumet Sommerfuglene

Hun her var nyutdanna.

20. Tvillingmamma91 Forumet er livet Aprilbarna`15

Au da

Del denne siden