Henvisning til fosterdiagnostikk... ferie overalt...

Jeg ble henvist igår og har fått time allerede på fredag. Aner ikke hva jeg skal da, for legen jeg snakket med bare henviste og sa at de på KK visste hva jeg skulle (Jeg ønsket jo at han skulle skrive i henvisningen at jeg ville ha NIPT test).
Men vil jo tro at de uansett tar en UL for å se at det er noe der? Er 7+5 på fredag tror jeg. Men ifølge mens så er jeg 10 dager lengre på vei, så kan jo være det er derfor jeg fikk time så raskt.
Blir spennende uansett!

varierer om de tar ul, somregel ja, men du skal hvertfall helt sikkert ta blodprøve :)

varierer om de tar ul, somregel ja, men du skal hvertfall helt sikkert ta blodprøve :)

Ja regner med det er blodprøven som blir tatt nå også tar de sikkert den KUB ultralyden senere. Vil jo tro (og håpe) at de tar en UL for å se hvor langt jeg er på vei. For jeg leste at den blodprøven bør taes mellom uke 8 og 10, men jeg er ikke kommet helt til 8 enda på fredag. Men siden mens terminen min er mye tidligere enn hva jeg regner så er det kanskje det de vil finne ut av. Jeg hadde positiv EL test og regner derfor på denne og ikke mens termin. Blir spennende, så håper jeg får se om det er noe liv der:)

Jeg er bare 35, men merker selv at jeg ikke klarer å slappe av og ønsker å ta en NIPT test eller hva det no enn heter. Hvordan går man frem? Noen som har noen klinikker i Sverige/Danmark å anbefale? Må man ta blodprøven selv?
Jeg er 36 år. Var hos legen på fredag pga kvalme. Sa jeg hadde lest om nipt test og at jeg ønsket det nå siden det er sakt at alle over 35 år skal få dette! Han sendte bare en henvisning om dette. Utpå eftan tikket det inn en melding fra helsenorge om at jeg hadde fått time på fosterdiagnostikk 7 september.( Da uke 12+3) .. er spent på hva jeg skal der! Sparer mye penger om du prøver her hjemme først

Jeg er 36 år. Var hos legen på fredag pga kvalme. Sa jeg hadde lest om nipt test og at jeg ønsket det nå siden det er sakt at alle over 35 år skal få dette! Han sendte bare en henvisning om dette. Utpå eftan tikket det inn en melding fra helsenorge om at jeg hadde fått time på fosterdiagnostikk 7 september.( Da uke 12+3) .. er spent på hva jeg skal der! Sparer mye penger om du prøver her hjemme først
Heldig du er da. Jeg har spurt lege og snakket me jordmor. Men de sier bare at man ikke har krav på det før fylte 38.

Trondheim starter opp for gravide som har fylt 35 år fra 1 september

Er det NIPT du mener man har krav på? Eller bare fosterdiagnostikk? Jeg har forstått det sånn at det gjøres KUB test og hvis man får dårlig tall der så gjøres NIPT?
Jeg skal imorgen og har tenkt å si at jeg ønsker NIPT, men tipper de ikke vil gi meg det. Jeg er akkurat fylt 38.

Er det NIPT du mener man har krav på? Eller bare fosterdiagnostikk? Jeg har forstått det sånn at det gjøres KUB test og hvis man får dårlig tall der så gjøres NIPT?
Jeg skal imorgen og har tenkt å si at jeg ønsker NIPT, men tipper de ikke vil gi meg det. Jeg er akkurat fylt 38.
Vi over 35 år har krav på nipt og det er dette jeg er henvist til og fikk time på st.olavs. Min lege sa han skulle sende en henvisning på nipt og at st.olavs startet med dette fra 1 sept. har foreløpig kun fått time på helsenorge. Sto kun at jeg hadde fått time til fosterdiagnostikk og at det kommer brev i posten. Spent hva som står der. Har ikke fått det enda.

Vi over 35 år har krav på nipt og det er dette jeg er henvist til og fikk time på st.olavs. Min lege sa han skulle sende en henvisning på nipt og at st.olavs startet med dette fra 1 sept. har foreløpig kun fått time på helsenorge. Sto kun at jeg hadde fått time til fosterdiagnostikk og at det kommer brev i posten. Spent hva som står der. Har ikke fått det enda.

Oki, spennende da! Jeg har forstått det sånn at i Bergen bruker de kub og hvis det gir høy sannsynlighet for trisomi så tar de NIPT. Jeg ble henvist til videre til fosterdiagnostikk når jeg var på KK i dag, trodde det var det jeg hadde fått time til, men det var ikke det. Spennende å se hva det blir. Det blir kanskje i månedskifte til september eller i starten av september:happy:

Kan jeg spørre om du har risikofaktor som gjør at du får det innvilget? Hvilket sykehus er det på?

Jeg er 35 og fikk avslag i slutten av juli.

Kan jeg spørre om du har risikofaktor som gjør at du får det innvilget? Hvilket sykehus er det på?

Jeg er 35 og fikk avslag i slutten av juli.
Hei. Beklager sent svar. Jeg har ingen risikogrunn for å få dette. hadde time den 7 september.. på St Olavs. De startet med dette fra 1 september som jeg forsto. Dessverre mistet jeg i uke 9.. så rakk aldri å dra på den timen. Hvor fikk du avslag? Tror noen sykehus skulle ha starte opp før enn andre..

Back
Topp