Hentesett

RuskiD

Betatt av forumet
Maiblomstene 2020
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei strikkere/ bestillere av strikketøy! Hvilket hentesett planlegger dere å lage/ ønske som passer til 0 mnd gammel baby?
 
Jeg endte opp med knapperbakgenseren, Lavendelstrømpebukse og hjemsett-lua til første. Jeg hadde vel noen «babysokker» (gratis på nett) og huttemegtu-votter til, men husker ikke om vi brukte det på hjemturen. Det ble imidlertid brukt hver dag siden og til det ble for smått.

Til nestemann tenker jeg olivesslåom og olivesstrømpebukse, og blondehue tross at det er gutt, for den har helt fantastisk passform! Strikka en i str prematur til første etter noen uker (selv om hu er født stor) og den brukte vi i et halvt år. Men jeg og tulla vår har nok «små» hoder, så det funker nok ikke for alle.

Mulig jeg strikker alt i alpakka silke fra Sandnesgarn fordi det er så slitesterkt og fantastisk mykt mot babyhuden. Men vurderer også tynn merino på strømpebuksa for at den skal være mer elastisk og dermed sitte litt bedre på.

Etter min erfaring er det ikke noe særlig å ha strikkefasthet 24/22/20 på de innerste plaggene til de aller minste. Foretrekker 27 og 28 m. På Selmassovedrakt og lignende har det vært topp å ha noe tykkere da den ble brukt som en vognpose.
 
Jeg skal ha eucalyptusromper, storkjakke og karens kyse tar med olives strømpebukse også, i tilfelle jeg ombestemmer meg fra romperen.
 
Har faktisk ikke tenkt så langt enda :hilarious: Lillesøsteren min på 20 år som IKKE kan strikke, begynte å strikke en jakke til hjemreisen. Hun har holdt på siden jeg var i uke 5, så om den blir ferdig til april så blir det den. Husker selvfølgelig ikke hva jakken heter da :D Det er nok noen kommende bestemødre som gjerne skulle hatt strikkejobben, men syntes det er langt mer koselig med en litt halvveis jakke som kommende tante har brukt tid og energi på å strikke :Heartpink
 
Jeg endte opp med knapperbakgenseren, Lavendelstrømpebukse og hjemsett-lua til første. Jeg hadde vel noen «babysokker» (gratis på nett) og huttemegtu-votter til, men husker ikke om vi brukte det på hjemturen. Det ble imidlertid brukt hver dag siden og til det ble for smått.

Til nestemann tenker jeg olivesslåom og olivesstrømpebukse, og blondehue tross at det er gutt, for den har helt fantastisk passform! Strikka en i str prematur til første etter noen uker (selv om hu er født stor) og den brukte vi i et halvt år. Men jeg og tulla vår har nok «små» hoder, så det funker nok ikke for alle.

Mulig jeg strikker alt i alpakka silke fra Sandnesgarn fordi det er så slitesterkt og fantastisk mykt mot babyhuden. Men vurderer også tynn merino på strømpebuksa for at den skal være mer elastisk og dermed sitte litt bedre på.

Etter min erfaring er det ikke noe særlig å ha strikkefasthet 24/22/20 på de innerste plaggene til de aller minste. Foretrekker 27 og 28 m. På Selmassovedrakt og lignende har det vært topp å ha noe tykkere da den ble brukt som en vognpose.

Hva heter den blondelua? :D
 
Vi har tradisjon i familien med at kommende oldemor lager hentesett og kommende mormor lager teppe :)

Så da blir det dette settet denne gang :) lille spire fra yndestrikk :)
 

Vedlegg

  • 4750942F-0266-43FE-896D-7D7D285B9906.png
    4750942F-0266-43FE-896D-7D7D285B9906.png
    5 MB · Visninger: 47
Hva heter den blondelua? :D
Blondehua heter «Blondehue». Det er knitting for olive sin ☺️ Anbefales virkelig sterkt! Sitter så godt på. Bør strikkes i alle str så de er klare til bruk! Bruk gjerne knitting for olive sitt eget tynne merino-ullgarn. Det blir riktig tykkelse, god og elastisk og fargemulighetene mange. Brukte 17 gram til minste str., men antall gram varierer litt ut fra hvor stramt du strikker. Brukte 20 gram i Lin fra Sandnesgarn til str 12-18 mnd tror jeg. Strikket den i lin til en baby med atopisk eksem. Varmer ikke så mye bare, men passet rundt 17.mai og sommer, så da gikk det fint ‍♀️
 
Back
Topp