Hentesett?

Er helt grønn på det feltet her! :wideyed:
Hva/ hvorfor skal man ha/ ikke ha hentesett?
Så at det var tilbud på dette fra Lillelam og det er jo så nydelig! Men er så i tvil om det er nødvendig?

http://lillelam.no/produkter/kolleksjoner-sommervar-2017/hentesett-somlos-lysebla/
:happy:

Helt nødvendig er det vel ikke, men veldig hyggelig. Min mor har visst tatt vare på det som jeg og min bror reiste hjem i, så hun var veldig klar for overlevering. Det er jo litt spesielt med når den lille skal på første reise hjem da :)

Hehe [emoji3] Fikk akkurat høre om dette selv. Det er en slags tradisjon at når man henter babyen hjem fra sykehuset så skal den kles i litt penere klær. Noen får dette fra besteforeldre. Derfor heter det "hentesett"! Sikkert andre som har bedre forklaringer, men var dette jeg ble fortalt [emoji1] Og nei, det er absolutt ikke nødvendig. Bare en hyggelig tradisjon.

Etr hentesett er vel bare betegnelsen for klærne babyen har på seg hjem fra sykehuset. Det trenger ikke være noe spesiellt. Søsteren min brukte en bamsedrakt fra hm med førstemann. Jeg er litt glad i å strikke, så jeg strikker en lue og jakke til babyen, men det skal brukes til vanlig også tenker jeg

Eg la inn bestilling på ett før eg blei i lag med maen [emoji28] Blei alt for stort til poden, så eg satser på ett selv strikka til junior [emoji4] er jo litt ekstra stas å ha ett personligt strikka sett til den little som den reiste him i første gangen og ha å se tilbake på [emoji4]

Jeg ville ikke bruke masse penger på et hentesett, spesielt ettersom vi ikke visste kjønn og jeg klarer ikke strikke heller så jeg kjøpte en rimeligere kjønnsnøytral onesie [emoji4] men denne druknet hun i dessverre... men planen er at den lille i magen også skal få reise hjem i den samme onesien [emoji4] er jo bare en fin tradisjon!

Min farmor strikket flere sett i hvitt, blåty og grått til sitt kommende oldebarn, så da valgte vi å bruke det grå som hentesett og tok bilder for å glede familien [emoji23] Det var på vinteren og mini ble stappa inn i en bilstolpose [emoji23] Hadde sikkert tatt body og strømpebukse selv hvis ikke familien snakket så mye om det. Vi kommer sikkert til å bruke det samme igjen. Men vi brukte det også flere andre ganger [emoji4]

Mamma ville strikke dette settet til mini. Blått hvis det er gutt og rosa hvis det er jente :)
Med første så kjøpte jeg bare en søt bukse og jakke :)

Tenkte ikke så mye på hentesett med første men når jeg da fikk vite om det så angret jeg på at jeg ikke hadde spurt mamma om hun kunne strikke så denne gangen var jeg tidlig ute :)

Vedlegg

• IMG_0585.PNG
    IMG_0585.PNG
    315,7 KB · Visninger: 48
Her strikker moren min. Tenker ikke så mye på det som hentesett, mere deilig ulltøy i vogna/bilstolen. Men det vil jo bli brukt hjem fra sykehuset ja + en haug andre ganger :happy:

Her strikker moren min. Tenker ikke så mye på det som hentesett, mere deilig ulltøy i vogna/bilstolen. Men det vil jo bli brukt hjem fra sykehuset ja + en haug andre ganger :happy:
Det sa mamma å, du må jo bruke det mer enn bare en gang :D hehe og det skal jeg jo selvfølgelig :D

Hadde fra lillelam til førstemann. Men hadde kjøpt i 56, var aaaalt for stort. Så ble en liten bjørnedress fra HM i stedet. Fikk heldigvis brukt Lillelam en del senere da. Denne gangen skal jeg strikke klompelompe sitt, hvis jeg orker :P

Mamma ville strikke dette settet til mini. Blått hvis det er gutt og rosa hvis det er jente :)
Med første så kjøpte jeg bare en søt bukse og jakke :)

Tenkte ikke så mye på hentesett med første men når jeg da fikk vite om det så angret jeg på at jeg ikke hadde spurt mamma om hun kunne strikke så denne gangen var jeg tidlig ute :)

Farmor holder på å strikke dette til bebisn vår nå, det er såå fint! :)

Her har mine to fått hver sitt hentesett. De har jeg pakket vekk og de skal få de når de blir konfirmert. Min mor strikket det første så det er rosa rosa rosa (fikk med blått også siden vi ikke viste kjønn) til nestemann strikket jeg et nøytralt selv og det skal jeg gjøre nå også brukte det mye første tiden og kjekt minne for de å ha, eneste ullsettet jeg ikke bruker oppigjen, kun deres, fylt med forventningene vi hadde mens vi strikket og ventet.

Takk for alle svar! Har hintet pent og forsiktig til mor om at dette er av interesse :cat:
Høres utrolig koselig å gjøre det til en tradisjon(vil ha fler etterhvert):)
Så håper hun setter i gang prosjekt strikking :joyful:

Etter å ha lest alle svarene om de fine strikkesettene har jeg nå bestilt et hentesett fra min superflinke tante. Det tror jeg blir bra :) Hadde heller ikke helt skjønt greia med hentesett før nå :joyful:

Jeg strikka sengesett til første, men tror ikke jeg kommer til å gjøre det igjen da det er mulig jeg vil få et liten baby så vil jeg tro at alt blir for stort. Men vi får se hvordan ting utvikler seg [emoji4]

Ja[emoji7] har sett litt på det. Men ting er så usikkert og vet liksom ikke når den lille i magen må ut [emoji52]
Du kan jo strikke (få noen til å strikke) en sele-bukse, for da kan ud jo gjøre den større/mindre ettersom hvor lange selene er, og heller ha litt kortere tøystykke, og man kan jo alltids brette opp litt på bena. Også satse på en body under i "riktig" str når h*n kommer? :) Sånn hvis du vil, da.

Back
Topp