Henock schonlein purpura

Kath1990

Glad i forumet
Septembergull'17
hei!
Noen som har erfaring med denne sykdommen?
Har en jente på 4,5 år som har fått dette etter halsbetennelse.
Hadde mye prikker på føttene, svært vonde ledd, hodesmerter og litt proteiner i urinen første uka.
Urinprøven var fine uke nr 2, inntil i dag fikk jeg beskjed om at hun hadde litt blod i urinen. Almenntilstanden er nesten normal, blir Bare fortere sliten enn normalt, og får ved mye aktivitet litt utslett.
Hadde en plan om at hun skulle tilbake til bhg på torsdag som kommer, men etter prøvesvarene kjenner jeg St jeg er usikker på om det er greit, fikk heller ikke så mye informasjon av legen om det i dag :/

Noen med erfaring, og som har tips og råd?

Ikke morsomt å være mor når de har så vondt at de bare rister nei:/

Noen som har vært borti dette? Hvor lenge var barnet hjemme?

Jeg har faktisk hatt det for sånn ca 29 år siden:rolleyes: Jeg var visst helt lille og var helt forstoppa. Husker dessverre ikke hvordan det var og hvor lenge det varte. Håper hun blir bedre snart:)

Har hatt litt diaré siste ukene, og i dag er det HELT forstoppa!
Så da er det antakelig sykdommen som ligger og ødelegger enda. Var litt vondt i ene foten og hoven i går,men ikke like ille som det var..

Får håpe hun kommer seg snart, begynner å bli sliten mammaen som er konstant urolig og bekymra, og rimelig gravid [emoji28]

Jeg har faktisk hatt det for sånn ca 29 år siden:rolleyes: Jeg var visst helt lille og var helt forstoppa. Husker dessverre ikke hvordan det var og hvor lenge det varte. Håper hun blir bedre snart:)
Hvor gammel var du, og husker du hvor lenge du var hjemme fra bhg/skole?

Hva er denne sykdommen for noe?

Kort forklart (klippet og limt); Betennelse i blodårer som fører til hudblødninger, leddsmerter, magesmerter og nyrebetennelse. Årsaken er ukjent, men er sannsynligvis en form for allergi. Rammer barn, oftest etter en øvre luftveisinfeksjon. Sykdommen går i de fleste tilfeller over av seg selv.

Bedre forklart finner du feks her ; https://nhi.no/sykdommer/blod/ulike-blodsykdommer/henoch-schonleins-purpura/

Obs kan og ramme voksne

Back
Topp