Henger jeg litt bakpå? ...

Zazigai

Forelsket i forumet
Sitter og leser litt innpå her, og lurer på om jeg må gire opp litt / tenke litt mer over diverse ting..?

Jeg holder ikke styr på akkurat hvor mye lille får i seg med tanke på mat og melk.. Hun får et middagsglass måltid om morningen og et god skål med grøt på kvelden, i tilleg til pupp eller nan på dagen.. Hun får pupp/nan når hun er sulten, ingen særlig faste rutiner på det.. Men, hun virker fornøgd og utifra målingene hennes ligger hun på normalen, trenger eg da stresse over at eg ikkje har full kontroll på kor masse ho får i seg?

Og, soving.. Ingen faste rutiner utenom at vi prøver og legge rundt 7, men det spørst helt på kvilen/kvilane på dagen.. Har ingen sjangs på strenge rutiner, då kvar dag e annarledes.. Ein dag kan ho sove nesten heile tida, mens ein annar dag kun ein liten kvil heile dagen..

Men, til poenget med innlegget.. Når mini virker fornøgd, er i godt humør, er på god vei med alt motoriske og gir beskjed når det er noe hun trenger, er det da nødvendig og stresse med alt muligt hele tiden da? Blir så usikker når jeg leser om alle som har dagen lina opp, gir både brød og alt mulig, også sitter jeg her fortsatt med puppen ute og kun 2 måltider med fast føde om dagen..

Hun sover forresten fortsatt på rom med oss, vi har ikke diskutert å flytte henne enda, så blir nokk der en stund enda ..
 
Nei, ikke stress! Jeg var også stressa en stund, da vi aldri har hatt særlig rutiner her, og har fortsatt ikke det. Han sover når han er trøtt, men er stort sett i seng til kl 19 for han er alltid kjempetrøtt og sur etter siste dupp av en eller annen grunn. Her er det 3-4 måltid om dagen, og det har jo ført til at det blir lite amming på dagen. Han vil liksom ikke ha siden han ikke blir så sulten mellom måltidene, og så er han så opptatt av andre ting. Det resulterte i at jeg har fått mye mindre melk, dessverre. Melk skal jo være hovednæringen til de er 9 mndr, så jeg blir litt stressa av det, han nekter mme.

Uansett så tenker jeg at hvis den lille er fornøyd og legger på seg bra så har du ingen grunn til å stresse. Det er fort å la seg påvirke av alt man leser på nett om hvordan andre gjør ting, det har jeg merket :/
 
Slapp av, nyt tida med din førnøyde og glade bebis, gi mat når bebis sier i fra om det, og begynner bebis å vise at pupp er ikke nok, det vil du merke, så introduser et måltid til :) Følg den goode magefølelsen enhver mamma har ;) Glem stress og NYT tida!! Vips så er bebis i barnehage og du på jobb ...

Snuppa her har spist tre måltid og pupp i fem seks uker, hun er 7 mnd nå, men nå spiser hun mest bare middag og smoothies/frukt og pupp, trur hun er drittlei grøten :p Men blid og fornøyd og følger kurven :) Går opp og ned med mat som med soving det første året :)

Lykke til med å stresse ned og gi litt F i alt som står på nett ;)
 
Heh.. "sitte fortsatt med puppen ute.." :p søt! :)) trur nok da e heilt normalt,og ingenting å stressa øve!:)

Her e da og variasjon i dagane,og nåken daga ete ho ikkje mat i da heila feks.. Nåken daga har ho mongen korte kvila andre daga to longe.. :) tenke at sålenge mini e nøgd og har da bra e da berre å susa vidare:)

Dåke har nok ein rutine, og tippa den blir meir tydelig ettekvart so dagane går!:)
 
Takk for svar, skal absolutt prøve og stresse ned ser eg ;) .. Godt og lese at det ikkje berre er meg! :D føler alt skal være så perfekt på internettet, blir helt stressa av det:/

Får prøve og innføre et måltid til på dagen snart, da eg snart er ferdig me permisjonen, og det er pappan sin tur ;) .. Er vell ikkje heilt hendigt og være avhengig av puppen på dagtid da ;) ..
 
Takk for svar, skal absolutt prøve og stresse ned ser eg ;) .. Godt og lese at det ikkje berre er meg! :D føler alt skal være så perfekt på internettet, blir helt stressa av det:/

Får prøve og innføre et måltid til på dagen snart, da eg snart er ferdig me permisjonen, og det er pappan sin tur ;) .. Er vell ikkje heilt hendigt og være avhengig av puppen på dagtid da ;) ..

Går seg te da vettu!;) alt e perfekt på nettet vøtt! Om alle hadde hatt da så gull so feks du ser da på fjes,hadde verden vore passelig annerledes!:p
 
Jeg kjenner også på det alt ser så "perfekt" ut hos andre;-p Vi har ikke så mye rutine anna enn at ho legger seg kl mellom 19-20 og at ho spiser to måltider med fast føde i løpet av dagen. Ellers så sover ho når ho er trøtt og ammes når ho er sulten! Jeg trives egentlig veldig godt med det jeg:) Er veldig avslappa synes jeg, og jeg blir stresset av de venninnene mine som har VELDIG rutiner på ting! En venninne går på kl når det gjelder mat og søvn, og prøver å legge baby/gir pupp selvom babyen ikke viser noen som helst interesse for å sove eller å få mat! Ho sier selv at ho blir stressa også da! Og ho kan feks ikke være med på babysang fordi det er midt i sovetiden til baby:p Alle gangene vi har vært sammen rundt det tidspunktet har ho STRESSA for å få baby til å sove, mens babyen smiler og vil leke og sovner som regel av seg selv 1-2 timer senere uten noe gråting! Sier ikke at det er feil altså, og det for sikkert gode rutiner på sikt, men jeg kjenner at jeg ikke orker å stresse så mye med det:) Så lenge ho sover, spiser og er fornøyd så vil jeg nyte det!
 
Drit i det, jeg også er sånn!:) hun får mat når hun er sulten og drikke når hum er tørst. Hu leker og koser seg, får kos når hun trenger det:) er de mette, blide og fornøyde, samt vokser som de skal så er alt strååålende :D
 
Her krabber ikke lille ennå, han får KANSKJE ett halvt måltid med fast føde om dagen, hvis han så begjærer, og jeg fullammer ellers.
Jeg skriver ikke opp antall amminger, bleier, lurer etc!
Han får også fremdeles mat på natten.
Fast føde er interessant, men han kveler seg selv hvis han får det, så må lære seg å tygge først.
Før internett var det få som kunne sammenligne slikt, det er ikke det som er "normen".
Spør helsesøster hvis du er usikker på noe du bør/ikke bør gjøre, ikke ukjente på nettet :)
 
Back
Topp