Hemoroider

Skjermtrollet

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Januar 2017
❤ Aprilbarna19 ❤
Jeg har slitt veldig med hemoroider siden slutten av forrige svangerskap og er nå gravid igjen. Fødselen og barseltiden sist var preget av hemoroider og jeg har i ettertid fått satt på strikk på poliklinikken tre ganger. Nå nærmer fødselen seg igjen og hemoroidene er tilbake med full styrke. I tiden mellom svangerskapene har de vært redusert, men fremdeles slik at de kommer ut ved avføring, urinering eller hosting.

Er det noe jeg kan gjøre før eller under fødselen for å unngå at problemet blir vesentlig verre? Er nok uheldig disponert da konservative tiltak som nok vann, fiber og mosjon verken har forhindret eller hjulpet hemoroidene å gå tilbake. Er 100% sykemeldt da sitting og ståing gjør problemet verre. Scheriproct er utelukket da jeg har brukt det så lenge som legen (og pakningsvedlegget) anså det som forsvarlig uten noen særlig bedring.
 
Mange opplever det samme som deg; hemorroider i svangerskapet og etter svangerskapet. Det er jo en utvidelse av vener i området og egentlig det samme som åreknuter. Under svangerskap øker trykket i venene fordi livmor trykker på vener som fører blodet tilbake mot hjertet. Økt trykk gir risiko for utvidelse av venene = hemorroider. Det er ikke lett å forebygge.
Du har rett i at Felleskatalogen advarer mot langvarig bruk av Scheriproct.
Du angir ikke om det er smerter, kløe eller blødning som redet verste for deg.
Hvis det er kløe som er verst syns jeg du bør kunne tillate sporadisk av Hydrocortsionsalve.
Dette var sikkert til mager trøst.
 
Back
Topp