Hemoroider

Mamma27

Betatt av forumet
Fra lommelegen.no:

Hemoroider er som du kanskje vet åreknuter i endetarmsområdet, dvs at det samler seg blod i venene (en type blodårer) i dette området. Hemoroider klassifiseres som indre eller ytre hemoroider, og i ditt tilfelle kaller man dem ytre hemoroider siden de kunne kjennes utenfor endetarmsåpningen. Indre hemoroider holder seg i analkanalen og kan ikke kjennes eller sees normal, men ved undersøkelse av analkanalen med anoskop/rektoskop (plastrør) påviser man disse. Ved slike undersøkelser vil man også kunne utelukke betennelsesforandringer eller godartede/ondartede svulster i endetarmsområdet som årsak til blod i avføringen.

Dersom hemoroidene blir stående ute lenge, kan blodet levre seg. Dette er en smertefull tilstand, og pasienten søker raskt lege da de ofte ikke kan sitte pga smerter. Når blodet levrer seg i hemoroiden er det nødvendig å ta hull på denne og skarpe ut det levrede blodet. Det høres ikke ut som om dette har skjedd med deg, men putt tilbake hemoroiden når den kommer ut.

Uansett kan det være greit åoppsøke lege for å få dette undersøkt. Du har typisk funn for hemoroider, og det finnes behandling for dette med salver og stikkpiller. Disse får blodårene til å trekke seg sammen slik at hemoroiden blir mindre og plagene avtar.

jepp har en liten en her også. den varierer litt i størrelsen fra veke til veke,men prøver å putte den inn etter do turer. jordmor sa at en salve som hette scheriproct (ca sånn) som var god. men at det var berre å spørre på apoteket.

Hvis hem er vond/ ubehagelig kan Scheriproct lindre bra. Jeg brukte salva forrige gang.

det som er mest ubehagelig er den følelsen av å ha nåkke der bak...[8D] dei dagane den er størst så sliter det i den viss eg ikkje trykker den inn igjen[&:]

Vær flink med hva dere spiser,så dere ikke får forstoppelse eller treg avføring, da blir hemoridene verre...Og Scheriproct er fantastisk bra, og virker hurtig,både med tanke på at de lindrer midl. og forsvinner [:)]

Og drikk MASSE vann![:)]

jepp. har vell stort sett berre gått igrovt brød siden eg blei gravid. i dag så hadde eg berre fint brød til frokosten og det nytta ikkje spesielt. var jo sulten igjen etter 2,5 timer. pleier å holde lenger enn det.

Back
Topp