Hemorider etter fødsel

Marifrøken

Glad i forumet
Julibarna2014
Jeg født for en uke siden og fikk under fødselen hemorider på utsiden av endetarmen. Det er min tredje fødsel, men fikk ikke dette med de to andre. Denne gangen ble barnet født som "stjernekikker" og det ble vel kanskje mer press på bakenden som gjorde at hemoridene oppstod.
Dette plager meg veldig, spesielt med tanke på at de ikke vil forsvinne. Mitt spørsmål er om forsvinner disse av seg selv? Bør jeg være mer tålmodig? Hvordan kan jeg behandle dette?

På sykehuset fikk jeg stikkpiller og hemoridekrem sheriproks. Vet ikke om jeg merker noe forandring. Synes det er sårt å sitte og føler ubehag med dette. Spiser grovt og drikker masse slik at avføringen er myk. Prøver å "dytte" dem på plass igjen, men får det ikke helt til. Føler hemoridene bare vil være på utsiden..

Trenger sårt gode råd.
På forhånd takk!
 
Jeg født for en uke siden og fikk under fødselen hemorider på utsiden av endetarmen. Det er min tredje fødsel, men fikk ikke dette med de to andre. Denne gangen ble barnet født som "stjernekikker" og det ble vel kanskje mer press på bakenden som gjorde at hemoridene oppstod.
Dette plager meg veldig, spesielt med tanke på at de ikke vil forsvinne. Mitt spørsmål er om forsvinner disse av seg selv? Bør jeg være mer tålmodig? Hvordan kan jeg behandle dette?

På sykehuset fikk jeg stikkpiller og hemoridekrem sheriproks. Vet ikke om jeg merker noe forandring. Synes det er sårt å sitte og føler ubehag med dette. Spiser grovt og drikker masse slik at avføringen er myk. Prøver å "dytte" dem på plass igjen, men får det ikke helt til. Føler hemoridene bare vil være på utsiden..

Trenger sårt gode råd.
På forhånd takk!


Hei og gratulerer så mye med den lille.

Og takk for din henvendelse. Det høres ut som om du allerede gjør mye riktig. Sunne toalettvaner og tiltak for å unngå forstoppelse er viktig for å begrense plagene. Ettersom hemoridene i ditt tilfelle er vanskelige å dytte på plass og at du opplever det som at de vil være på utsiden, mener jeg at du bør oppsøke lege for en vurdering. Det er viktig at du får dyttet dem på plass så raskt så mulig. Visse former for hemorider kan behandles med kirurgi, og dette er opp til din lege å vurdere.

Råd for egenbehandling av hemorider:
  • Unngå forstoppelse gjennom rikelig væskeinntak, fiberrik kost og gode avføringsvaner
  • Unngå langvarig trykking for å få ut avføring når du er på do
  • Unngå tunge tak, løft og langvarig ståing
  • Mosjon er viktig
  • Dersom et større parti av endetarmen vrenger seg ut etter tømning av avføring, bør du dytte denne utposningen på plass så snart som mulig. Dette kan gjøres mens du sitter på do eller i sideleie med bøyde knær og hofter. Dopapir, hanske eller kompress med rikelig vaselin kan brukes

Scheriproct som du fikk fra sykehuset er et middel med flere virkninger. Det får blodårene til å trekke seg sammen, virker dempende på betennelse og virker lett lokalbedøvende/smertestillende. Regner med at du har fått god anvisning fra sykehuset om hvordan og hvor ofte du skal bruke salven og stikkpillene? Her er det et poeng at behandlingen ikke avbrytes for tidlig. Det er anbefalt å fortsette i inntil 1 uke etter at man føler seg bra, men ikke mer enn 4 uker totalt.

Jeg håper dette var til litt nytte. Jeg anbefaler som sagt at du kontakter legen din dersom du opplever at hemoridene er på utsiden og det er vanskelig å dytte dem på plass.

Mvh,
Troy Hammer, farmasøyt hos Vitusapotek.
Vikar for Åse under hennes ferieavviling.
 
Hei igjen.

Det er mulig jeg missoppfattet plagene dine i det første svaret jeg ga deg. Det kan forekomme at hemoroider kommer ut av endetarmen ved anledninger, det er i så fall denne tilstanden jeg referer til når jeg skriver at det er vikitg å dytte dem på plass så raskt som mulig.

For hemoroider som oppstår på utsiden, i nærheten av endetarmsåpningne, gjelder fortsatt rådene for egenbehandling over, samt behandling med scheriproct.


Mvh,
Troy Hammer
Vikarfarmasøyt for Åse
 
Back
Topp