Hemoglobin

Ja, det er lavt! Har du symptomer på det? Var det et stikk i fingeren? Er du hoven? Mye man lurer på serru :P

Jo det er veldig lavt, igrunnen så lavt at det er vanlig å gi blodoverføring. Kanskje du skulle tatt deg en tur innom legen også? Hvilke jerntabletter bruker du? Vil anbefale niferex, mindre bivirkninger enn feks duroferon hvertfall. Ta det gjerne sammen med noe c-vitamin for å bedre opptaket og ikke samtidig som annen mat. Helst før eller 2 timer etter mat.

Ja , jeg skal kjøpe jern tabletter idag. Tåler de dårlig og kvier meg men ( får mageknip)...
Skal til legen med sønnen min idag så skal høre...
Jeg er ikke redd for smerter eller noe sånt under fødselen . Men jeg er redd for blod.. så dette gjor meg ikke høy i hatten nå.....

Det er lavt, farfar har mye lav blodprosent og har fått beskjed at om den er under 7 må han på sykehuset og få blod...
Ville ringt å hørt med legen din om det burde gjøres, evt om de kan ta en ny test..

Jeg tar også jerntabletter, og ferro-retard gir meg ikke hard mage.

Det er veldig lavt, ja :/ en venninne av meg fikk blodmangel etter fødsel, men det gikk veldig bra! Hun var sliten, men amming, fødsel osv gikk kjempebra :) ville nok kontaktet fastlegen for å avtale flere målinger og snakke om hvilke jerntabeletter du burde forsøke.

Jeg ville bedt om en venøs prøve i tillegg til en kontroll av ferritin.. og begynn på jerntabletter. Ta de med appelsinjuice utenom måltid (ikke melk, det hemmer opptaket), og kjøp deg c-vitaminer i tillegg. Og spør legen din ja om du likevel skulle dit! :) det er lavt ja, men prøver i finger kan gi mange feilmarginer, så få en prøve av venøst blod, det vil gi mer korrekt svar. Du har nok uansett lav hb, men den trenger ikke nødvendigvis å være så lav. Jeg tok venøs hb av en pasient og fikk verdi på.12,2, mens en fingerprøve på samme pasient tidligere på dag hadde vist 9,5.

Jeg hadde en gang verdi på 4 (Ikke under graviditet) var ganske slapp da ja :p men tok bare jern tabl så gikk det opp. Spørst sikkert med generell helse og alder hvilke tiltak som blir satt inn. Har jevnlig lavt jern og har tatt jern siden uke 18 i svangerskapet. for meg så funker det å ta probiotika tabletter for å holde magen igang. Tar også jernen i to mindre doser hver dag istedenfor en stor. C-vitamin er viktig å ta sammen, unngå melk, kaffe og te i samme måltid som du tar jern:)

Back
Topp