Hemjern og ikke-hemjern

Maremua

Første møte med forumet
Gravid uke 29. 33 år, 1. svangerskap.

Lacto ovo vegetarianer fra år 1999.
Spiser litt fisk nå i svangerskap, men blir direkte kvalm og må spy/spyr når jeg spiser kjøtt og fisk.

Jeg har under hele svangeskapet (og før) hatt ganske lave jernlagre og nå også synkende hb. (Hb 10)


Trenger råd ang. jerntilskudd!
Går det greit å kombinere hemjern og ikke-hemjern?
(Med niferex og floradix i tankene)..


Jeg har spurt legen min, men han visste hverken fra eller til.. (Han bare nikker og smiler og blunker liksom.. (Jeg er oppgitt over noen fagfolks inkompetens og deres "jatte med og uklare svar tendenser".. ))Trenger å få opp dette jernlageret fortere enn fy.. Idiotisk å basere jerntilskudd på ikke-hemjern når ikke-hemjern kommer fra korn og grønnsaker.. Noe jeg jo spiser mye av. Hemjern som med få unntak kommer fra kjøtt burde jeg etter litt logisk tenking heller ta... ? (Når mitt kjøttinntak er så (nå ufrivillig (sårt tema.. Jeg gjør alt jeg kan)) minimalt som det er) Og en kombinasjon av hemjern og ikke-hemjern burde vel være aller aller best? Floradix har før fått mine jernlagre til å stige beviselig betraktelig, men siden det ikke enda er så annerkjent på mitt legesenter med bruk av floradix, så ignorerer man heller bort de tidligere gunstige effektene JEG har opplevet av det.. Føler jeg må ta store beslutninger SELV her, som min lege egentlig burde hjelpe meg med..

Må først og fremmest finne ut om hemjern og ikke-hemjern KAN kombineres med god effekt.. Det visste jo ikke legen min engang.. SUKK SUKK..

Legen har ordinert 200 mg niferex til meg daglig, og heg tar denne dosen hver dag (med tilhørende magekniiip).. Men lagrene blir bare mindre og nå også blodprosenten..

Jeg har nesten ikke noe faglig respekt for legen min. Virker ofte som om jeg vet mer enn han ang. dette med kosthold.
Jeg sliter ellers veldig med å stole 100% på legers faglige kompetanse.
Ønsker ikke skifte lege, fordi jeg er veldig fornøyd med han på mange mange andre områder.
 
Back
Topp