Hematom i livmor

Sanndy

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Oktoberlykke 2019
Novemberbarna 19
FebbisBebbis2021 ❄️
Var på ultralyd pga en liten blødning igår og alt så helt fint ut, men det var et lite hematom /blodansamling inni livmoren, men helt nede rett forran åpningen og lagt fra fosteret.

Hun som tok ultralyd hørtes ikke bekymret ut og sa egentlig at det ikke førte med seg noen ekstra risiko for spontanabort pga størrelsen og plasseringen, var kun hvis det lå over fosteret eller mellom fostersekk og morkake at det var grunn til bekymring, og ofte gikk det bra da også.

Men jeg kjenner jeg er veldig engstelig likevel, følte jeg fikk litt lite informasjon.
Noen her som har eller har hørt positive historier med hematom?

Tenker å ringe fast egen min i morgen å få sykemelding og spør om henvisning til han spesialisten jeg har gått til før :)
Blir nok tryggere av det :)

Var på ultralyd pga en liten blødning igår og alt så helt fint ut, men det var et lite hematom /blodansamling inni livmoren, men helt nede rett forran åpningen og lagt fra fosteret.

Hun som tok ultralyd hørtes ikke bekymret ut og sa egentlig at det ikke førte med seg noen ekstra risiko for spontanabort pga størrelsen og plasseringen, var kun hvis det lå over fosteret eller mellom fostersekk og morkake at det var grunn til bekymring, og ofte gikk det bra da også.

Men jeg kjenner jeg er veldig engstelig likevel, følte jeg fikk litt lite informasjon.
Noen her som har eller har hørt positive historier med hematom?

Tenker å ringe fast egen min i morgen å få sykemelding og spør om henvisning til han spesialisten jeg har gått til før :)
Blir nok tryggere av det :)

Hematom kan enten tømme seg og blø ut eller de kan skrumpe inn og forsvinne i livmoren uten at det blør så mye, men det er i det hele tatt ganske usikkert å si eller å kunne gi deg noen prognoser. Det er nok derfor du ikke kan få noe klart svar på akkurat hvor sannsynlig det er at dette går bra for deg.

Har sett flere eksempler her på forumet gjennom de siste årene hvor det har gått bra, hvor hematomet har ligget lengst ned og ikke over fosteret. Så som du fikk beskjed om i dag, kan det gå fint :) ❤️

Men den der ventetiden når man ikke vet hva som skjer den kjenner jeg til, og det er veldig psykisk tungt.
Håper på det beste for deg!

Hematom kan enten tømme seg og blø ut eller de kan skrumpe inn og forsvinne i livmoren uten at det blør så mye, men det er i det hele tatt ganske usikkert å si eller å kunne gi deg noen prognoser. Det er nok derfor du ikke kan få noe klart svar på akkurat hvor sannsynlig det er at dette går bra for deg.

Har sett flere eksempler her på forumet gjennom de siste årene hvor det har gått bra, hvor hematomet har ligget lengst ned og ikke over fosteret. Så som du fikk beskjed om i dag, kan det gå fint :) ❤️

Men den der ventetiden når man ikke vet hva som skjer den kjenner jeg til, og det er veldig psykisk tungt.
Håper på det beste for deg!

Fikk jo egentlig beskjed om at det ikke var noe større risiko enn vanlig, så prognosene er jo bra, hun mente at det mest sannsynligvis ikke ville påvirke fosteret siden hematomet lå så langt nede og ikke var i kontakt med det, og fosteret hadde et bankende hjerte og perfekt vekst og gode, sterke vev rundt seg da.

Men jeg er redd likevel, det var betryggende i går, men nå lurer jeg jo på alt jeg glemte å spørre om igår. Som hva som skjer videre, må det kontrolleres ofte, tenk hvis det vokser og ikke krymper, hva skjer da?, er det infeksjonsfare hvis det blør ut? Når burde det være borte, bør jeg være bekymret om det enda er der i uke 12 osv..
Så det er jo sant som du sier, er jo ventetiden og uvissheten som er veldig psykisk tung. Ingen prognoser hjelper så mye, og har jo egentlig blitt betrygget av gyn, men vil jo helst bare ha bekreftelse på at alt vil gå bra, og det går jo ikke, og da klarer jeg ikke å slappe av

Hei, ja jeg opplevde det for 2 uker siden. Jeg begynte å blø frisk blod og fikk time hos privat gyn for tul samme dag. Hun fant en hematom, ganske stor på 1,2 cm under med veldig nære fosteret. Hun sa at det trolig vil gå bra men ettersom den lå nært fosteret var det fare for at blodansamlingen ville irritere ditover. Så hun ba meg slappe av, ikke bade (mtp fare for infeksjon) ikke trene (el som får opp pulsen) ikke ha sex. Rett og slett hvile hele kroppen. Blødde friskt den dagen ved toalettbesøk og etterhvert litt spotting. Gikk til kontroll hos henne 3 dager senere og da hadde hematomet minket til 8 mm og jeg fikk høre minis hjerte! <3

På denne kontrollen sa hun at jeg fortsatt bør ta det med ro men at hun tviler noe vil skje fosteret pga hematomet, så trengte ikke ta kontakt igjen eller bli bekymret med mindre jeg blødde friskt.

Så mitt råd: ta det heeelt med ro, unngå infeksjon og ta en kontrolltime om det vil hjelpe deg å se den minke :)

Hei, ja jeg opplevde det for 2 uker siden. Jeg begynte å blø frisk blod og fikk time hos privat gyn for tul samme dag. Hun fant en hematom, ganske stor på 1,2 cm under med veldig nære fosteret. Hun sa at det trolig vil gå bra men ettersom den lå nært fosteret var det fare for at blodansamlingen ville irritere ditover. Så hun ba meg slappe av, ikke bade (mtp fare for infeksjon) ikke trene (el som får opp pulsen) ikke ha sex. Rett og slett hvile hele kroppen. Blødde friskt den dagen ved toalettbesøk og etterhvert litt spotting. Gikk til kontroll hos henne 3 dager senere og da hadde hematomet minket til 8 mm og jeg fikk høre minis hjerte! <3

På denne kontrollen sa hun at jeg fortsatt bør ta det med ro men at hun tviler noe vil skje fosteret pga hematomet, så trengte ikke ta kontakt igjen eller bli bekymret med mindre jeg blødde friskt.

Så mitt råd: ta det heeelt med ro, unngå infeksjon og ta en kontrolltime om det vil hjelpe deg å se den minke :)

Tusen takk for svar ❤️

Prøver å ta det helt med ro, kommer til å be om sykemelding til den er borte :-)

Har ikke blødd mye, kun litt rosa spotting, og fikk også se hjerte slå og det var jo betryggende.
Kommer til å be om henvisning til en gynekolog som jeg har gått til i de andre to svangerskapene (fikk hjelp av han til å bli gravid og ble tilbudt oppfølging i svangerskapet pga det)

Og har faktisk time til privat ultralyd om en uke, så skal ta den også :-), bestilte den for lenge siden, og føles veldig betryggende at jeg snart skal se den lille igjen ❤️
Krysser fingrene for at hematomet er mindre eller borte.
Hun sa aldri hvor stort det var, hun sa bare her er det en liten blodansamling/hematom.

Tusen takk for svar ❤️

Prøver å ta det helt med ro, kommer til å be om sykemelding til den er borte :)

Har ikke blødd mye, kun litt rosa spotting, og fikk også se hjerte slå og det var jo betryggende.
Kommer til å be om henvisning til en gynekolog som jeg har gått til i de andre to svangerskapene (fikk hjelp av han til å bli gravid og ble tilbudt oppfølging i svangerskapet pga det)

Og har faktisk time til privat ultralyd om en uke, så skal ta den også :), bestilte den for lenge siden, og føles veldig betryggende at jeg snart skal se den lille igjen ❤️
Krysser fingrene for at hematomet er mindre eller borte.
Hun sa aldri hvor stort det var, hun sa bare her er det en liten blodansamling/hematom.

Det høres jo ut som at dette kommer til å gå bra da :) krysser uansett fingre for at du slipper mer blødning og ser den lille snart igjen! <3 Det er bra du får oppfølgning av gyn!

Det høres jo ut som at dette kommer til å gå bra da :) krysser uansett fingre for at du slipper mer blødning og ser den lille snart igjen! <3 Det er bra du får oppfølgning av gyn!

Tusen takk for betryggende ord og at du delte din histore ❤️
Jeg har følt meg tryggere idag :-)
Selv om det ikke hjalp så veldig å snakke med legen, han sa bare at jeg måtte vente på innkalling fra sykehuset. Vil jo helst henvises til han jeg kjenner fra før og stoler på.
Men har ihvertfall en privat ultralyd på fredag å se frem til :-)
. Har du noen ny kontroll/ultralyd?❤️

Tusen takk for betryggende ord og at du delte din histore ❤️
Jeg har følt meg tryggere idag :)
Selv om det ikke hjalp så veldig å snakke med legen, han sa bare at jeg måtte vente på innkalling fra sykehuset. Vil jo helst henvises til han jeg kjenner fra før og stoler på.
Men har ihvertfall en privat ultralyd på fredag å se frem til :)
. Har du noen ny kontroll/ultralyd?❤️

Det er godt å høre! :Heartred Jeg har ikke det men skal bestille privat om 2-3 uker tenker jeg :D da så vi kjønn på storesøster sist svangerskap ^^ bare kjipt at far ikke får være med på tul her :/ men mulig det bare er denne klinikken. Fikk du ta med deg partner?

Hvorfor vil han ikke henvise? Det var dumt og urimelig synes jeg, ring han hver dag til du får henvisning ;p

Det er godt å høre! :Heartred Jeg har ikke det men skal bestille privat om 2-3 uker tenker jeg :D da så vi kjønn på storesøster sist svangerskap ^^ bare kjipt at far ikke får være med på tul her :/ men mulig det bare er denne klinikken. Fikk du ta med deg partner?

Hvorfor vil han ikke henvise? Det var dumt og urimelig synes jeg, ring han hver dag til du får henvisning ;p

Fikk akutttime på sykehuset på onsdag da jeg ringte legevakta, hadde ikke med meg noen da, men hadde nok ikke fått lov heller.
Men der jeg har bestilt TUL privat fikk jeg melding om at jeg kunne kun ha med meg en person pga smittevern (før var det ingen begrensninger på hverken hvor mange eller alder der)

Han vil ikke henvise meg der siden jeg allerede har henvisning til sykehuset. Men jeg ville bytte til han som jeg har gått til før, han er veldig nøye og jeg ville følt meg trygg der da jeg får komme til han samme hver gang.
Var jo egentlig der jeg spurte om jeg kunne få henvisning og ikke til sykehuset så forstår ikke hvorfor det skal være vanskelig

Hvordan går det med deg? :-)

Jeg har fått kranglet meg til henvisning nå og fikk time allerede på mandag, men var litt for sent å avbestille privat så skal på privat ultralyd imorgen :-P.
Men nå får jeg ekstra oppfølging ihvertfall, og har ikke blødd noe mer, men er likevel litt nervøs.
Krysser fingrene for at hematom et har krympet eller forsvunnet imorgen :-)

Jeg har ikke blødd eller spottet noe mer ^^ så godt å høre at det har vært rolig hos deg og! Masse lykke til i morgen, men dette tror jeg 99,9% har gått fint altså :happy119

Hematomet er helt borte og babyen har det veldig fint, alt så helt perfekt ut og fikk beskjed at det er 99% sjanse for at alt går bra nå, og tryggere enn det blir det jo nesten ikke så nå er jeg utrolig lettet og glad :-)
Kan endelig bare glede meg uten bekymringer som tynger ❤️❤️

Back
Topp