Hematom + blodfortynnende, veldig redd

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Jeg trodde jeg hadde en SA 8+4.
9+1 var jeg på TUL og da var det liv der likevel. Men jeg har et hematom som ligger rundt fostersekken. Jeg skal på TUL igjen i morgen for å se hvordan det har utviklet seg. Er i morgen 9+4.
Jeg er så redd, dette kan føre til SA.
Jeg bruker to typer blodfortynnende, Fragmin og Albyl-E. Hva om det ikke stopper å blø inne i livmor/rundt fostersekken fordi jeg bruker disse? Er det en sjans?
Jeg kan ikke slutte på de, da får jeg blodpropper i morkake.
 
Sender deg en stor klem :Heartred Har du spurt jordmor /lege om dette?
 
Jeg vet ikke hva som er årsaken til et hematom, men jeg tror at du hadde blødd mer synlig blod om ikke blødningen der inne hadde stoppet og jeg tror du hadde fått store smerter om det bare fortsatte å fylle seg med blod der inni. Men ta kontakt med legen din å spør, du kan jo spør i samme slengen om du kan få en oppfølgings time for å sjekke hvordan det er med hematomet også.
 
Var du på tul idag?:)
Hvordan gikk det? Krysser alt!
 
Jeg vet ikke hva som er årsaken til et hematom, men jeg tror at du hadde blødd mer synlig blod om ikke blødningen der inne hadde stoppet og jeg tror du hadde fått store smerter om det bare fortsatte å fylle seg med blod der inni. Men ta kontakt med legen din å spør, du kan jo spør i samme slengen om du kan få en oppfølgings time for å sjekke hvordan det er med hematomet også.

Ikke alltid man kjenner at hematomet øker, altså. Man kan la være å blø, men det likevel fylles inni der..

TS; om du søker opp subchorionic hematoma, så får du mer info på engelsk. Finnes også en støttegruppe på bl.a. FB som kan være god å lese på; da de har mye mer info. I Norge finnes det veldig lite info, tror det er mye fordi de har tidligere rutinemessig UL mange steder og oppdager slikt, men.. legene gir generelt sett også flere råd til disse. Jeg fikk INGEN info mtp hematomet mitt og holdt på å bli gal av det.. må forøvrig advare om at man også får høre mye oftere de tilfellene hvor det ikke går bra i slike grupper, så det kan være skummelt også.

Uansett, jeg er glad du får oppfølging.
Jeg vet ikke sikkert hva blodfortynnende kan gjøre, men etter lett googling så ser jeg motstridende; leger som stopper blodfortynnende pga SCH (ikke aktuelt i ditt tilfelle), og leger som starter blodfortynnende i håp om at man kan "blø ut" blodoppsamlingen der inne..
Så, ser ingen klar sammenheng til at det gjør det verken bedre eller verre. Som i og for seg kan være et godt tegn.

Eneste jeg vil anbefale deg, er å gå full "pelvic rest" mens hematomet enda er der (mest vanlige anbefalingen), og ta det så med ro som du greier.
Jeg vet mange sier det ikke hjelper særlig å holde "bed rest" med mindre det er tungtveiende grunner, men jeg ville bedt om en sykemelding på grunnlag av det psykiske i ei ukes tid, og holdt meg mest mulig rolig. Jeg sluttet å spotte og blødde ikke mer etter jeg ble sykemeldt. Kan være tilfeldig, men det hjalp veldig på psyken i alle fall..

Jeg trodde jeg hadde en SA 5+3, blødde igjen 6+1, og spottet til 8+1. Det Hadde blitt større fra 6+4 til 7+5, og jeg trodde selv det skulle gå til helvete. Hematomet var fullstendig borte på kontroll 11+4. Jeg er nå 14+4.
Så det kan gå fint, selv om det øker litt også.

Ønsker deg masse lykke til, håper alt går bare fint!
Jeg skjønner denne tiden er skremmende og ekstremt vanskelig.. Dessverre ikke mye å gjøre annet enn litt kontroller for å sjekke ståa. :/
 
Sender deg en stor klem :Heartred Har du spurt jordmor /lege om dette?
Takk:Heartred Gyekolog oppdaget det på tirsdag og følger meg opp i dag.


Jeg vet ikke hva som er årsaken til et hematom, men jeg tror at du hadde blødd mer synlig blod om ikke blødningen der inne hadde stoppet og jeg tror du hadde fått store smerter om det bare fortsatte å fylle seg med blod der inni. Men ta kontakt med legen din å spør, du kan jo spør i samme slengen om du kan få en oppfølgings time for å sjekke hvordan det er med hematomet også.
Gynekolog følger meg opp med ultralyder. Skal dit i dag. Og så lenge jeg ikke blør synlig/ut av skjeden så tror jeg det er bra. For plasseringen av hemtomet mitt er på verst tenkelige plass.


Ikke alltid man kjenner at hematomet øker, altså. Man kan la være å blø, men det likevel fylles inni der..

TS; om du søker opp subchorionic hematoma, så får du mer info på engelsk. Finnes også en støttegruppe på bl.a. FB som kan være god å lese på; da de har mye mer info. I Norge finnes det veldig lite info, tror det er mye fordi de har tidligere rutinemessig UL mange steder og oppdager slikt, men.. legene gir generelt sett også flere råd til disse. Jeg fikk INGEN info mtp hematomet mitt og holdt på å bli gal av det.. må forøvrig advare om at man også får høre mye oftere de tilfellene hvor det ikke går bra i slike grupper, så det kan være skummelt også.

Uansett, jeg er glad du får oppfølging.
Jeg vet ikke sikkert hva blodfortynnende kan gjøre, men etter lett googling så ser jeg motstridende; leger som stopper blodfortynnende pga SCH (ikke aktuelt i ditt tilfelle), og leger som starter blodfortynnende i håp om at man kan "blø ut" blodoppsamlingen der inne..
Så, ser ingen klar sammenheng til at det gjør det verken bedre eller verre. Som i og for seg kan være et godt tegn.

Eneste jeg vil anbefale deg, er å gå full "pelvic rest" mens hematomet enda er der (mest vanlige anbefalingen), og ta det så med ro som du greier.
Jeg vet mange sier det ikke hjelper særlig å holde "bed rest" med mindre det er tungtveiende grunner, men jeg ville bedt om en sykemelding på grunnlag av det psykiske i ei ukes tid, og holdt meg mest mulig rolig. Jeg sluttet å spotte og blødde ikke mer etter jeg ble sykemeldt. Kan være tilfeldig, men det hjalp veldig på psyken i alle fall..

Jeg trodde jeg hadde en SA 5+3, blødde igjen 6+1, og spottet til 8+1. Det Hadde blitt større fra 6+4 til 7+5, og jeg trodde selv det skulle gå til helvete. Hematomet var fullstendig borte på kontroll 11+4. Jeg er nå 14+4.
Så det kan gå fint, selv om det øker litt også.

Ønsker deg masse lykke til, håper alt går bare fint!
Jeg skjønner denne tiden er skremmende og ekstremt vanskelig.. Dessverre ikke mye å gjøre annet enn litt kontroller for å sjekke ståa. :/
Jeg vil prøve å holde meg unna nettet hvis det er mest erfaringer med dårlig utfall.
Jeg er sykmeldt. Fikk forbud mot å jobbe og beskjed om å ta det med ro. Skal gjøre minst mulig. Vi får hjelp med datteren vår når hun er hjemme for hun krever sitt. Så bra hematomet ble borte! Fikk du ikke spesielt oppfølging pga den? Bruker du blodfortynnende? Vet du hvor hematomet lå?

Var du på tul idag?:)
Hvordan gikk det? Krysser alt!
Det er kl 11. Gir en oppdatering
 
Ikke alltid man kjenner at hematomet øker, altså. Man kan la være å blø, men det likevel fylles inni der..

TS; om du søker opp subchorionic hematoma, så får du mer info på engelsk. Finnes også en støttegruppe på bl.a. FB som kan være god å lese på; da de har mye mer info. I Norge finnes det veldig lite info, tror det er mye fordi de har tidligere rutinemessig UL mange steder og oppdager slikt, men.. legene gir generelt sett også flere råd til disse. Jeg fikk INGEN info mtp hematomet mitt og holdt på å bli gal av det.. må forøvrig advare om at man også får høre mye oftere de tilfellene hvor det ikke går bra i slike grupper, så det kan være skummelt også.

Uansett, jeg er glad du får oppfølging.
Jeg vet ikke sikkert hva blodfortynnende kan gjøre, men etter lett googling så ser jeg motstridende; leger som stopper blodfortynnende pga SCH (ikke aktuelt i ditt tilfelle), og leger som starter blodfortynnende i håp om at man kan "blø ut" blodoppsamlingen der inne..
Så, ser ingen klar sammenheng til at det gjør det verken bedre eller verre. Som i og for seg kan være et godt tegn.

Eneste jeg vil anbefale deg, er å gå full "pelvic rest" mens hematomet enda er der (mest vanlige anbefalingen), og ta det så med ro som du greier.
Jeg vet mange sier det ikke hjelper særlig å holde "bed rest" med mindre det er tungtveiende grunner, men jeg ville bedt om en sykemelding på grunnlag av det psykiske i ei ukes tid, og holdt meg mest mulig rolig. Jeg sluttet å spotte og blødde ikke mer etter jeg ble sykemeldt. Kan være tilfeldig, men det hjalp veldig på psyken i alle fall..

Jeg trodde jeg hadde en SA 5+3, blødde igjen 6+1, og spottet til 8+1. Det Hadde blitt større fra 6+4 til 7+5, og jeg trodde selv det skulle gå til helvete. Hematomet var fullstendig borte på kontroll 11+4. Jeg er nå 14+4.
Så det kan gå fint, selv om det øker litt også.

Ønsker deg masse lykke til, håper alt går bare fint!
Jeg skjønner denne tiden er skremmende og ekstremt vanskelig.. Dessverre ikke mye å gjøre annet enn litt kontroller for å sjekke ståa. :/
Hva mener du med man kan la være å blø, men at det likevel fylles inni der? Vil det ikke gjøre vondt når ansamlingen blir så stor at den presser på?
 
Hva mener du med man kan la være å blø, men at det likevel fylles inni der? Vil det ikke gjøre vondt når ansamlingen blir så stor at den presser på?

Et hematom kan fylles opp uten å blø ut. Det merker man ikke og det er ikke forbundet med smerter. Det gjør normalt heller ikke vondt når hematom eventuelt tømmer seg ved å blø ut. Videre kan det også absorberes inni kroppen fremfor å tømme seg. I det hele tatt mye med et hematom som ikke kan legges merke til uten ultralyd.
 
Et hematom kan fylles opp uten å blø ut. Det merker man ikke og det er ikke forbundet med smerter. Det gjør normalt heller ikke vondt når hematom eventuelt tømmer seg ved å blø ut. Videre kan det også absorberes inni kroppen fremfor å tømme seg. I det hele tatt mye med et hematom som ikke kan legges merke til uten ultralyd.
Ah da forstår jeg! Men hvis hun blør og blør i flere dager på grunn av blodfortynnende, vil det ikke til slutt bli så stort at det vil gjøre vondt?
 
Ah da forstår jeg! Men hvis hun blør og blør i flere dager på grunn av blodfortynnende, vil det ikke til slutt bli så stort at det vil gjøre vondt?

Det vet jeg faktisk ikke :) Blødninger pga hematom i svangerskap er vel oftest forbundet med smerter dersom livmoren begynner å trekke seg sammen for å spontanabortere. Men når det bare er hematomet som tømmer seg ut gjør det i seg selv ikke vondt
 
Ah da forstår jeg! Men hvis hun blør og blør i flere dager på grunn av blodfortynnende, vil det ikke til slutt bli så stort at det vil gjøre vondt?

Ved blødningen 8+4 så hadde jeg bare svake stigende murringer en times tid før. Det gjorde aldri vondt. Det var etter at klumpene og blodet hadde kommet ut at jeg fikk vanvittig vondt. Men det var mer samme smertene som ved en SA. Og jeg fortsatte ikke å blø etter at smertene oppsto. Så jeg tror aldri jeg hadde smerter på at det fylte seg opp i livmor.
Alt er vel individuelt.
 
Ved blødningen 8+4 så hadde jeg bare svake stigende murringer en times tid før. Det gjorde aldri vondt. Det var etter at klumpene og blodet hadde kommet ut at jeg fikk vanvittig vondt. Men det var mer samme smertene som ved en SA. Og jeg fortsatte ikke å blø etter at smertene oppsto. Så jeg tror aldri jeg hadde smerter på at det fylte seg opp i livmor.
Alt er vel individuelt.
Vi får håpe at blødningen har stoppet og at hematomet er påvei bort!
 
Takk:Heartred Gyekolog oppdaget det på tirsdag og følger meg opp i dag.



Gynekolog følger meg opp med ultralyder. Skal dit i dag. Og så lenge jeg ikke blør synlig/ut av skjeden så tror jeg det er bra. For plasseringen av hemtomet mitt er på verst tenkelige plass.



Jeg vil prøve å holde meg unna nettet hvis det er mest erfaringer med dårlig utfall.
Jeg er sykmeldt. Fikk forbud mot å jobbe og beskjed om å ta det med ro. Skal gjøre minst mulig. Vi får hjelp med datteren vår når hun er hjemme for hun krever sitt. Så bra hematomet ble borte! Fikk du ikke spesielt oppfølging pga den? Bruker du blodfortynnende? Vet du hvor hematomet lå?


Det er kl 11. Gir en oppdatering
Jeg bruker ikke blodfortynnende, nei; og det er nok ikke derfor du begynte å blø i utgangspunktet. Jeg måtte bare google litt erfaringer generelt med blodfortynnende og SCH. Og det ser ikke ut som om det har noe konkret betydning. Det KAN være at du blør ut mer av oppsamlingen inni der; men akkurat den biten er mer skremmende enn at det trenger være farlig.
Og - det GÅR som regel bra altså! Prosentvis ER det flere det går bra for, enn dem det ikke går bra for. Men de det ikke går bra for, skriver jo oftere om det. I SCH gruppen får man også i blant oppdateringer om at 'jeg trodde jeg skulle miste allerede i uke 10, men se her; frisk baby født til termin', men man biter seg jo alltid mer merke i de negative erfaringene. De skal dog være merket med TW, slik at man lettere skal kunne unngå dem...
Eneste oppfølging jeg fikk var ekstra ultralyder til det var borte - med beskjeder som 'du KAN jo miste uansett siden du er så tidlig på vei, så vi orker egentlig ikke bry oss så veldig' - offentlige, travle gynekologer altså.... Hematomet lå jo helt inntil fosterhinnen, på undersiden, men siden det oppstod i uke 5-6 kunne de jo ikke si om det lå vært morkaka f.eks. dette var heller ikke særlig lett å se 7+5, og etter det så måtte jeg jo bare vente til 11+4. Tungt å gå rundt sånn, men fra 8+2 greide jeg heldigvis å finne hjertelyden selv på doppler hjemme (og ble også sykemeldt; og jeg sluttet da altså å spotte), og det hjalp STORT på psyken. Tok privat UL i uke 10, men dog utvendig, så ble ikke helt rett vinkel for å sjekke hematomet; men baby hadde det da fint i det minste.
 
Ah da forstår jeg! Men hvis hun blør og blør i flere dager på grunn av blodfortynnende, vil det ikke til slutt bli så stort at det vil gjøre vondt?

Såvidt jeg har lest er ikke blødningen nødvendigvis forbundet med smerter, og mange kan helt symtomfritt få en større oppsamling inni der. De blør ikke, og håper det er borte - men så er det større.
Men kan også være motsatt. At kroppen resorberer blødningen; man blør ikke, kjenner ingen smerter da heller.
Og kroppen KAN også prøve kvitte seg med blødningen ved å dytte det ut, enten som en jevn blødning, som en større blødning eller som klumper av koagulert blod.
Etter å ha vært i SCH gruppen, har jeg sett at det ikke finnes noen fasit på hvordan det er..
Lette 'menssmerter' kan man få uansett tilfelle, og uansett som gravid, så.. ikke så lett å forbinde det med verker mer eller mindre der heller.

Men..! Det er viktig å vite at det aller oftest GÅR BRA. Fører med seg masse bekymringer; og det er aldri gøy å blø, men i de fleste tilfellene går det bra.
 
Jeg dristet meg til å søke opp og det var bare beroligende lesing:)

Ja, som sagt; aller oftest går det bare fint! Men det ER veldig lett å gå i fellen der man leser alt det negative ><
 
Har hatt blødninger fra uke 4 til uke 7 tidlig i svangerskap. Var på TUL i uke 7 og ble oppdaget en stor blodansamling i livmor, ca. 7 cm. Han sa at det var stor fare for SA, men ingenting som kunne gjøres. Fikk sykemelding og var rett og slett forferdelig å måtte vente til neste kontroll :sorry: I uke 12 fikk jeg enn veldig kraftig blødning og havnet på sykehus med mistanke for SA. På UL var det liv likevel, men hematom hadde ikke blitt noe mindre. Fikk medisiner til å stoppe blødningen og igjen de kunne ikke gjøre noe mer.
Heldigvis blødninger stoppet av seg selv, på OUL i uke 18 var ingen tegn på blod i livmor, noe som betyr at de hadde absorbert.

Det er veldig skummelt, men som oftest kroppen fikser det av seg selv, og det går bra! :Heartbigred
Nå er jeg i uke 39 og bare venter at min lille kommer til verden :Heartred
 
Hvordan gikk det? :Heartred
Veldig rart for Gyn kunne ikke se noe blod nå. Det er bare tre dager siden. Jeg så det også, ikke noe blod utenfor fostersekken. Det var en annen Gyn med et annet apparat. Hun fant et hulrom med væske. Det kunne se ut som en fostersekk. Som mulig kan ha vært en identisk tvilling som ble spontanabort 8+4. Hvis dette var hematomet så kan kroppen først absorbere blodet og det blir liggende igjen væske. Hun målte den, den var litt større enn hematomet Gyn fant tirsdag. Så jeg skal tilbake om en uke å se. Men Gyn i dag mente dette var veldig oppløftende. Så jeg er lettet, sitter igjen som et spørsmålstegn og lurer på hva som har skjedd. Jeg så jo blødningen selv på tirsdag. Og i dag kunne jeg se at det ikke var noen blødning.
 
Back
Topp