Helvettes netter!!

Bkno6139010

Blir kjent med forumet
Hei min gutt er er rett før 1 år. Vi samsover men han våkner noe helt ekstremt om natten
Gjevnt 1 gang I HALVTIMEN.

han sover lenger etter at jeg er stått opp å går på jobb. Han har våknet mellom 10-15 ganger i månedsvis men nå tar det kaka. Jeg klikker helt ærlig. Jeg er så frustrert fks inatt sov jeg kun 15 minutter 4 ganger ila natta.. han våknet ofte 3 ganger i halvtimen

Han våkner å spør om pupp, og sovner igjen, eller trenger litt kos å sovner igjen. Altså ikke grining å skriking, han finner roen noe sekunder til 1 minutt å to. Så det er jo heldigvis ikke då fælt MEN det er så innk helvettes ofte

jeg har en blytung jobb me svære maskiner. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre
Vurderer om noe er galt me han ! Smerter??

Min eldste hadde en lengre periode han våknet så ofte, ha var rundt seks måneder da det gikk over. Her var det melkeproteinallergi som var årsaken. Ble bedre 1-2 mnd etter at jeg sluttet å få i meg melk. Sov sjeldent mer enn én time i månedene som fulgte, men var vel oppe i 3 timers runder da han bikket ett år, i hvert fall frem til midnatt :) min hylte og hadde tydelige magesmerter

Hei min gutt er er rett før 1 år. Vi samsover men han våkner noe helt ekstremt om natten

han sover lenger etter at jeg er stått opp å går på jobb. Han har våknet mellom 10-15 ganger i månedsvis men nå tar det kaka. Jeg klikker helt ærlig. Jeg er så frustrert fks inatt sov jeg kun 15 minutter 4 ganger ila natta.. han våknet ofte 3 ganger i halvtimen

Han våkner å spør om pupp, og sovner igjen, eller trenger litt kos å sovner igjen. Altså ikke grining å skriking, han finner roen noe sekunder til 1 minutt å to. Så det er jo heldigvis ikke då fælt MEN det er så innk helvettes ofte

Det kan jo være så mangt. Har du snakket med helsestasjonen? Hvordan er han på dagtid? Hvor og hvordan sover han på dagtid?
Vår måtte vi flytte på eget rom pga oppvåkninger på natt av «bråk» fra oss: riste på dyna, et host osv. Alle sov mer når vi sover fraskilt. Kan jo også være et behov for ekstra nærhet i en periode som er tøff for den lille, barnehage, tenner, utviklingstrinn eller annet.

Skjønner godt du klikker snart. Been there. Prøve å legge han på eget rom?

Jeg vil tippe at dette løser seg ved at han får sove på eget rom. Høres enkelt ut, du ser nok for deg at dette er umulig, men når han er nær året alt, så trenger han ikke mat om natten. Det går helt fint med 6 timer i strekk uten pupp. Og det er like «lett» (eller vanskelig) å øve på å sove alene nå som senere. Men det er nå DU trenger søvn. Så gjør det som skal til for å få det: kutt ut nattamming og flytt lille over i egen seng på eget rom. Grunnen til at han våkner så ofte er nok, dessverre, at du vekker han. Han lukter deg, lukter melka, eller du beveger deg osv.

Så lenge alle er fornøyde med samsoving, så kan man jo gjøre det så lenge man vil. Men grensen din er nådd og da er det helt ok å sette en strek. En uthvilt mamma er en god mamma. Dette fikser du!

Her ble så og si all oppvåkning på natt borte når de kom på eget rom... Har 4 barn, vært mye våken med alle på nettene, - til de kom på eget rom. Det er en kamp å ta, men vel verdt investeringen. Ene vår sov hele natten fra første natten alene, var da 13 mnd. Hadde våknet og vært mye våken på nettene LENGE! Vi la dem der, jeg ga pupp, pusset tenner, sang osv i 5-10 min max, sa god natt og gikk ut. I starten en del grining for noen av dem, for andre ikke. Står da på utsiden helt stille, og går inn hvert 3. min hvis det ikke roer seg, og gradvis står vi lenger vekk. Noen sier det ikke er bra etc, men med 4 små kan man ikke sitte inne hos hver enkelt. Og våre har roet seg raskt, det har stort sett tatt noen få dager å venne dem til ny rytme.

Sånn holdt min på i ettårsalderen og dessverre hjalp det IKKE å ha han på eget rom. Men det hjalp ikke å samsove heller så vi hadde han på eget rom så vi heller kunne bytte på å sove dårlig.
Håper det ordner seg snart ❤️

HærreGUUD det er så slitsomt! Om det er noe trøst så er du ikke alene.. Min er snart 11 mnd. Sover pyyton på dagtid også. Våkner flere ganger pr natt osv. Jeg går i veggen om ikke så alt for lenge kjenner jeg... bruker å si at det er bra barna ikke får skade på organer feks av søvnmangel for det har min så det synger etter... Ble litt bedre når han sov på eget rom

Jeg har inntrykk av at det er helt vanlig i den alderen, og går over av seg selv. Begge mine har hatt slike perioder, jeg har ikke gjort noe med det.
Kan dere bytte på å samsove med barnet ?

Hadde samme problemet, da slutter vi 100% med pupp på natt så hadde han ingen grunn for å våkne lenger.
Startet først å tilby melk, så vann. Nå sover han hele natta.

Blytungt mens det pågår! All medfølelse herfra.

Ønsker å amme til 1.5 år :(
Vi bytter på det men jeg våkner at at han lager lyder å roper etter meg

faren tåler dette bedre en meg

Du kan da fortsette å amme på dagtid, bare ikke amme på natt. De trenger som sagt ikke mat på natta når de nærmer seg året.

Å kutte ut nattamming betyr ikke å slutte å amme resten av døgnet. Amm rett før du legger deg (eks kl 23) og la mannen sove med barnet. Så kan heller mannen komme inn til deg kl 02 ca med baby om han ikke klarer å roe han. Så rett ut igjen etter pupp og du sover videre. Så får han komme til deg igjen kl 5-7 et sted og få pupp igjen. Det er kun den puppen kl 2-3 på natta der som dere må øve på å kutte, ikke resten.

Er det veldig mye oppvåkning selv når han ligger med far, så kan dere bytte på. Men far bør ha minst tre netter i strekk av gangen med baby.

Jeg pleide gi flaske med velling ved oppvåkning på nattestid med eldste i alderen 8 mnd til 1 år.
Pupp hjalp ikke noe særlig for han brukte meg som smokk og sovnet hele tiden uten å spise seg mett. Dermed våknet han igjen med en gang.

Du har min medfølelse. Sånne netter er grusomme.

Han bruker deg som sutt og har ikke behov for mat. Vi ga en sutt til slutt vi, sluttet med pupp om natten og far tok skrikingen om natten. Vi ga da melk på flaske som vi vannet mer og mer ut. Han lukter deg så det blir umulig for deg så lenge du ammer han å trøste uten pupp på natten.

Har hatt det sånn i 2 år her, siste halvåret betraktelig bedre. Vi samsover nesten hele tiden ennå, før var det minst 4-5 oppvåkninger på kvelden før jeg kapitulerte og la meg tidligere enn jeg ønsket( 9 10 tiden). Og mange om natten og, i snitt 4 t søvn totalt på meg, og seff for lite for mini og.
Tror det har vært en kombinasjon av flere ting:
Jeg var redd for krybbedød i starten og hadde mini på meg hele tiden og derfor lagde vi ikke / mini fikk ikke egne sovevaner. Mini har alltid trengt stimuli som vugging, kosing på ryggen, ligge inntil hen sovner osv, har derfor klarer hen ikke å sove av seg selv/ våkner ofte hele tiden. Tredje tingen var at hen skjønte etterhvert at det å våkne hele tiden førte til at vi var der, ga stimuli og trygghet ( måtte sjekke at vi var der hele tiden). Til slutt blir det en rutine , tror jeg.

Hadde vi øvd på soverutiner tidligere, uten stimuli, tror jeg det hadde gått bedre. Samtidig er jeg fortsatt engstelig for pust / sjekker ofte mini. Jeg har ikke troen på skrikekur, men nå har mini begynt å sovne (ikke sove der ennå) i egen seng, ved at vi er der i sengen til mini sovner. Nå sover mini lengre og lengre i sengen før mini våkner ( nå frem til 1 om natten). Vi har ikke prøvd å la mini sove der hele natten ennå da det er i tredje etasje, mini har vært forkjølet lenge og vi ikke er konsekvente ennå. Babysteg ved å lytte på våre og mini sine behov, ettersom vi "lagde" søvnproblemet i utgangspunktet.
Kanskje ulogisk for andre å skjønne, men sånn er det. Vi trenger alle søvn for å overleve.
Vet akkurat hvordan du har det, du går gal til slutt, derfor er det lurt å være to stk og bytte på å sove/våkne hele tiden, få hjelp av søvnspesialister eller helsesøster.

Last edited:
Hør på podcasten Foreldrerådet og spesielt likte jeg episodene med Caroline Lorentzen, som er søvnekspert.

Back
Topp