HELT tett nese. Ingenting som hjelper.*HJELP*

3 snart 4

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Jeg har siden fredag hatt helt tett nese. Det gjør ganske vondt i bihulene, sikker pga trykket.
Er det noen som har tips til hva man kan gjøre?
Jeg har prøvd: Saltvannspray, saltvannspray med hard stråle, nesehorn, holde hode over dampen til vann med salt i, holde hodet over vann med ekalyptus olje i, smurt mentholatum under nesa.
Ingenting hjelper. Har da vært forkjøla mange ganger, men det har aldri vært så ille som nå. Det er faktisk ganske grusomt å ikke få puste med nesa. Sover dårlig om natta. 15 min søvn, så våken en times tid. Og sånn er det natta gjennom. ORKER IKKE MER!!!
HJELP!!

Kan forresten ikke bruke otrivin pga. har brukt det til min kjære gravidnese den siste uka for å få sove. Så det kan jeg ikke bruke mer

Har du prøvd "skikkeleg" nasespray då? Otrivin eller liknande?

Er det forkjølelse som er årsaken eller kan det være at du har svangerskapsnesetetthet?

Jeg hadde tatt Otrivin til natten, hadde jeg vært deg. Er jo 10 dager, ikke 1 uke, som er maxlengde...

Du har sikkert bihulebetennelse.. hadde det på samme måte selv da.. Hjelper litt med varm dusj. men ville kommet meg til legen imorgen tidlig å fått antibiotika..:) God bedring:)

Nå er det nok forkjølelse. Har kjempevondt i bihulene og utover til ørene. Nesten så jeg vurderer å ringe legen, for det er virkelig vondt.

Har også prøvd lang varm dusj, men det hjalp heller ikke noe :(

Raro skrev:
Du har sikkert bihulebetennelse.. hadde det på samme måte selv da.. Hjelper litt med varm dusj. men ville kommet meg til legen imorgen tidlig å fått antibiotika..:) God bedring:)

Har man ikke forkjølelse først før bihulebetennelse da? Jeg bare våkna opp på fredag og var dårlig :(

Otrivin menthol virker hver gang på meg, forferdelig å bruke, men funker :)

Jeg brukte otrivin nesespray hver kveld i 3-4 mnd i svangerskapet. Jeg var bare nødd da jeg ble tett på kveldene. Plutselig så gikk det over og jeg klarte å slutte. Altså, jeg mener at det å ta en dusj i nesen på kvelden for å klare å sove, er bedre enn å ikke få sove. En trenger ikke å bli avhengig hvis en bruker det bare på kvelden. Er nok noe med hormonene som fikser lettere tett nese i svangerskapet.. Hehe

Fyll nesehornet med saltvann, fyll i nesa, legg hodet bakover, hold for ene neseboret, trekk inn, spytt ut. Da når du bihulene. Også blåser du ut crap etterpå. Men ikke for hardt, for da går det bare lengre inn i bihulene. Skyll 5 ganger om dagen i mange uker. Tar tid, men fønker. 

Jeg fikk beskjed av legen min om å pøse på med otrivin for å løsne opp så jeg ikke fikk bihulebetennelse. Jeg begynte å kjenne det i bihulene og ja jeg var gravid. Vi ville unngå antibiotika. Legen sa også noe annet passende: Du skal også overleve dette svangerskapet, så ta otrivin og sov godt om natta. Da blir du fortere frisk :)

da har jeg kommet hjem fra legen, og har fått bihulebetennelse. Hurra!! :S
Legen min var veldig streng med 10 dagersregelen på otrivin. Skulle få kortisonspray når jeg har brukt opp otrivinen.
Fått antibiotika, så håper den funker raskt!!!!

Det er så rart dette med leger. Noen sier noe, andre sier noe annet. Jeg ble anbefalt av fastlegen min og tilsynslegen der jeg jobberå ta Ortivin, da de ikke ønsker at gravide skal stå på kortisonspray.

Det er ikke så mye å gjøre med bihulebetennelse heller, fordi det er ikke alltid du får antibiotika for det. (siden det stort sett går over av seg selv).

For min del så pleier jeg å bli forkjølet først (som regel ikke så ille og varer ca en uke) så blir jeg nesten frisk og plutselig skikkelig bihulebetennelse (ned feber og intense smerter). Har aldri fått penicillin for det og det skjer hver gang jeg blir forkjølet.

Hmm, merkelig lege du har gått til. Det er ingenting i vegen for å bruke vanlig nasespray for å unngå å bli kjempetett, også meir enn ti dagar. Som sagt tidligare så er det viktigare at du blir frisk fort, og at du får sove, enn om du brukar nasespray for lenge.
At du har fått korisonspray derimot syns eg er rart når du e gravid.
Håpar antibiotikaen virkar fort som berre det. God bedring!!!

Bra du kom deg til legen... Har vert plaga med tette bihuler og bihulebetennelse selv.. Antibiotikaen tar nok knekken på betennelsen :) Jeg pleier også å få Rinexin tabeletter som løser opp tette bihuler ( usikker på om den kan brukes under graviditet)

Men et lite tips, som funker for meg er å ta ren Aloe Vera gele og sniffe inn i nesa, evt bruk en q-tips og smør godt inni nesa.. etter en liten stund renner det godt..pluss at du år smurt innsiden av nesa, somblir ganske sår etterhvert også..:)

God bedring:)

Back
Topp