Helt rådvill!!

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Og har verdens svarteste samvittighet!

Jentungen (3,5 år) våkner med noen voldsomme raseriaanfall om natten. (Kan ha de om dagen også, men natten skjer nesten hver natt.) Hun hyler, skriker, sparker og slår, klatrer, dytter og drar i meg. Raser og er helt vill i blikket. Rullgardinen går helt ned, og det nytter ikke og snakke til henne på noen som helst måte.

Det er også umulig både og ta henne vekk fra situasjone, og også og gå fra situasjonen selv. Hun er ekstremt sterk når hun har disse raserianfallene sine, og eneste måten jeg kunne fjernet en av oss fra situasjonen hadde vært og låse henne eller meg inne på ett rom, og det gjør jeg ikke.

Det er veldig vanskelig og når det ikke er mulig og snakke med henne eller til henne. Har forsøkt og ta det opp når hun er rolig, og gi henne alternative metoder, som trampe i gulvet, gå og roe seg ned alene el. men uten nytte.

Etter at jeg har blitt sparket og slått i ti minutter, spesielt da på nattestid, hvor ingen av mine forsøk på og roe ned fungerer, så blir jeg sprø. I natt hylte jeg til henne at hun måtte gi seg, så jeg fikk vondt i halsen, så voldsomt skrek jeg. Da sluttet hun og sparke og slå, og la seg ned og gråt av tristet og sikkert også redsel. :(

Jeg VET at dette ikke er rette måten og takle det på! Jeg VET at det gjør ting værre! Jeg VET at det er totalt uakseptabelt! Jeg blir bare desperat for og få henne til og slutte og sparke og slå!

Vi venter på henvisning til Bup (psykologen på helsestasjonen skal henvise), men pga. sommerferieavviklinger tar jo ting tid. Har vært i samtaler både med denne psykologen på helsestasjonen, barnehagen ol. for hjelp til hvordan jeg kan håntere det, men uten og få noen konkrete råd.

Siden jeg er desperat etter og finne en annen måte og håndtere det på, så velger jeg og brette ut en av mine største og såreste feil her på bv, i håp om noen råd. Jeg håper også at jeg slipper og høre for mye om hvor uakseptabel min oppførsel er. Det trenger jeg nemlig ikke, siden jeg er fullstendig klar over det, det er nettopp derfor jeg blottlegger meg nå!

Trur reaksjonen din er HEILT naturlig.. Forstår godt at du blir rådvill når du ikkje oppnår kontakt. Har du prøvd å holde ho tett tett inntil deg og berre holde ho fast til ho roer seg? Håper henvisningen går fort, så dokke for hjelp, det der hørtes forferdelig ut for både stor og liten..... 

Hattifnatt skrev:
høres jo ut som nattskrekk!!?

Nei, det er ikke nattskrekk. Hun ER våken, og svarer på tiltale. Som hvis vi går, så hyler hun "kom tilbake", kommer vi, så hyler hun "gå" osv. Sier vi at hun ikke skal gjøre noe gjør hun det bare enda mer og værre enn før vi sa noe osv.

Hun "våkner" også når hun roer seg ned, og det gjør man ikke etter nattskrekk. Kan holde på og rase i opptill 20-30 min., noe som er mye lenger enn nattskrekk. Og kan være våken i lang tid etter at hun har roet seg.

Ellers forsåt jeg at det kunne høres slik ut da, og takker for forslag. :)

kattekvinna skrev:
Trur reaksjonen din er HEILT naturlig.. Forstår godt at du blir rådvill når du ikkje oppnår kontakt. Har du prøvd å holde ho tett tett inntil deg og berre holde ho fast til ho roer seg? Håper henvisningen går fort, så dokke for hjelp, det der hørtes forferdelig ut for både stor og liten..... 

Ja, det har vi også forsøkt, men hun blir bare enda sintere, og raserianfallet varer enda lengre. Holdt henne i over en time en gang på dagtid, da var jeg bare nødt, for hun skulle klatre over rekkverket på trappen i andre etasje. Men så lenge varer ikke raserianfallet hvis hun ikke holdes.

Har hatt slike raserianfall med jenta her selv, der eneste løsning har vært å holde henne fast på fanget til hun roer seg ned. Da har jeg måttet tviiiholde henne, for jaggu er det styrke i disse små.. Det har gått alt mellom fem minutter og en halvtime der jeg har holdt henne fast før hun har roet seg og vi kan snakke sammen, men det er altså kun det som har nyttet her..

Jeg skjønner frustrasjonen og reaksjonen din så utrolig godt! 

Bouncing buttplug skrev:
Har hatt slike raserianfall med jenta her selv, der eneste løsning har vært å holde henne fast på fanget til hun roer seg ned. Da har jeg måttet tviiiholde henne, for jaggu er det styrke i disse små.. Det har gått alt mellom fem minutter og en halvtime der jeg har holdt henne fast før hun har roet seg og vi kan snakke sammen, men det er altså kun det som har nyttet her..

Kanskje jeg bare må fortsette og prøve det. Men hun blir jo bare enda sintere da. Gjorde din det også? Det er kanskje bedre enn og skrike uansett. Men jeg føler det liksom så feil når hun hyler så det fråder om at jeg skal slippe henne.

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Bouncing buttplug skrev:

Kanskje jeg bare må fortsette og prøve det. Men hun blir jo bare enda sintere da. Gjorde din det også? Det er kanskje bedre enn og skrike uansett. Men jeg føler det liksom så feil når hun hyler så det fråder om at jeg skal slippe henne.

Kanske du borde gøra det och samtidigt sæga om och om igen att du ælskar henne. Åå, så førfærligt det måste vara att vara i en sån situation!! Verkar inte som om hon kænner sig trygg alls i de stunderna hon har utbrott (men jag har ingen aning) så prøv det och ge inte upp!!! Snart får ni hjælp och snart kommer det bli bra igen <3

Jag har haft raserianfall tidigare nær jag var liten, inte så illa kanske men då gjorde det mig førbannad att bli hållt samtidigt som det roade mig vældigt att høra en lugnande røst. Berætta ting før henne, berætta om en dag ni haft som var fantastisk men fråga henne inte frågor, låt henne bara lyssna på din ROlæggande røst... Upp i allt det hær så ær ju du hennes klippe så fortsætt vara det och gløm inte att klappa dig sjælv på axeln efteråt før det ær inte lætt att klara av något sånt

skriver for at jeg snart forhåpentligvsi kommer med et konkret råd...Har ei jeg kjenner som har en gutt som høres ut som jenta si. Han er til utredning i disse dager..har kopiert ditt innlegg til henne og avventer svar nå...

Frustrert flue skrev:
Kjenner meg igjen. Har dessverre ikke noen gode råd. :/

Samme her, bare at her er det bare på dagtid, våkner ikke om natta. Skal snakke med helsestasjonen når vi kommer hjem fra ferie, for jeg orker ikke mer.

Såvidt jeg vet har ingen unger daua av å bli ropt til, så det går nok bra.

Ok..har fått svar. jeg skriver det her men sender deg også pm pga denne mammaen har lyst å prate mer med deg privat.

Dette skriver huN:

Har nå fått råd av legen på NWI å holde ham fast når han får raserianfall. Det kan gjøre ganske vondt (blir bitt og klort til blods, men etterhvert finner man ut måter å holde på slik at man har mer kontroll). Et triks er å legge armen til barnet bak mot ryggen din, samtidig som man holder rundt kroppen og den andre armen til barnet. Den andre armen din bruker du på å holde bena tett inntil kroppen din.

Vær obs på at barnet kan bite dersom det ikke får sparket og slått. Samtidig som man holder skal man si om og om igjen: Nå roer vi oss ned. Jeg holder deg til du er rolig i kroppen din. Man skal tenke inni seg at man selv er den voksne og at denne kampen skal man vinne. Ikke få panikk. Hvis barnet klarer en time, skal du klare 1,5. Jeg har prøvd dette de siste dagene og det har god effekt, selv om man blir svett og utrolig sliten. Man føler hvertfall at man gjør NOE, og det å bli holdt føles trolig trygt for barnet selv om h*n protesterer. Barnet mitt er også utrolig sterk, men man må bare bruke de kreftene man kan uten at man skader barnet. :)

Hvis dette er noe som ofte bare skjer om natten, kan det dreie seg om nattskrekk også.. Be henne google det og se om det passer. :)

sas: Takk for at du tok deg bryderiet og spørre for meg! :)

Og takk til alle som har kommet med råd og tilbakemeldinger, og ikke slaktet meg! :D

Det ser ut som holdingen er tingen da, så vi får gå i gang og forsøke dette! :)

Da vi hadde det samme problemet holdt vi han fast mens vi snakket rolig til han. SIste gangen vi trengte det var da pappa'n filmet meg og han under et slik "anfall" og han fikk se det selv etterpå. Det hjalp masse her hos oss, kanskje det er noe dere kan prøve?

Back
Topp