helt ny på dette gamet...

vinglepia

Forumet er livet
har bladd flere sider bakover nå, men finner ikke noen tråd som kan svare meg.
så da slenger jeg ut noe av det jeg lurer på da og håper dere kan svare meg [:)]

når man tar en sædprøve, så skal man få et antall mill.
hun snakket om 20, men var det minst 20 eller 20? [;)]

og når man får svar på at prøven ikke er så god, de svømmer dårlig, er det noe mannen kan gjøre med det selv?

og til sist, når jeg er helt frisk og mannen bare hadde en litt nedsatt prøve, er det IVF eller?
og hvor lenge venter dere på det etter at dere setter i gang prosessen?

masse mas fra meg i dag, men håper virkelig dere kan svare meg [;)]

Hei du.. jeg vet ikke helt hva jeg skal svare jeg fordi jeg er ikke noe proff i dette. Og når vi fikk svaret på mannens prøve så klarte vi ikke få med oss mer enn at det var over gjennomsnittet på alle punkter [:D] Så husker ikke detaljer.. Vi ble bare sjeleglade!

Men det er sikkert noen andre her inne som kan svare deg [;)] Dytte tråden opp.

Skal svare på det jeg tror jeg kan svare på[8|][:D]

En sædanalyse bør inneholde minst 40 mill sædceller.... Eller minst 20 mill per ml sædvæske (det er vanlig å ha 2 ml sædvæske)
Det kan være det er nødvendig med ICSI når prøven er nedsatt, men det kan også være nok til IVF...
Men det er vanlig at to prøver skal leveres før det blir tatt noen avgjørelse. Kan være neste blir normal. Gjerne noen mnd mellom hver prøve, siden det kan være årsaker til nedsatt kvalitet.

ORIGINAL: RANDÅLF

En sædanalyse bør inneholde minst 40 mill sædceller.... Eller minst 20 mill per ml sædvæske (det er vanlig å ha 2 ml sædvæske)
Det kan være det er nødvendig med ICSI når prøven er nedsatt, men det kan også være nok til IVF...
Men det er vanlig at to prøver skal leveres før det blir tatt noen avgjørelse. Kan være neste blir normal. Gjerne noen mnd mellom hver prøve, siden det kan være årsaker til nedsatt kvalitet.
veldig godt forklart det med sæd'n, nå skjønte jeg mer [:)]
TAKK!
han hadde 18 og de svømte ikke så bra som de skulle..
har ikke mye lyst til å vente 2 mnd til med å ta en prøve til..er forferdelig utålmodig nå som jeg vet det er noe galt! men får man altså ikke startet noe som helst før man har tatt 2?

Når prøven er av nedsatt kvalitet er det ofte mannen får resepter på antibiotika og vitaminer for å se om det hjelper. De må da bruke det i 3 mnd før ny kontrollprøve, fordi det tar ca 3 mnd å produsere nye sædceller.

Ikke bestandig de får antibiotika og sånn kommer vel av på kvaliteten, men ofte må de uansett vente 3 mnd på kontrollprøve.

Har dere blirr utredet via gynekolog eller på en IVF-klinikk? For i allefall på den klinikken vi har brukt (UNN) blir de med dårlig kvalitet satt på kur og må tilbake etter 3 mnd.

Her er ne tråd som ligger under topp trådene vår med tips om hva man kan gjøre selv.http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=9506988  Skjønner at du er utålmodig, men venting er en stor del av dette gamet. Ting tar tid og hvis dette er første steg i utredningen deres, har dere nok en lang vei å gå. Lykke til, håper prøven er bedre neste gang, mannen min har også bra volum men dårlig bevegelighet og vi har klart det.

Hvis det er nedsatt kvalitet hos mannen og du er frisk er det icsi som kan være løsningen. Vi har akkurat det samme problemet, de finner ikke noe galt med meg, men kvaliteten hans. Jeg tror de bestemmer seg der og da når sædprøven er tatt om de bare tar icsi eller ivf, de kan også gjøre litt av hvert tror jeg. Vi fikk aldri noen resept på hverken antibiotika eller vitaminer, vi spurte legene, men fikk bare beskjed om at sædprøvene kan være så forskjellige fra gang til gang at det bare lønner seg og slutte og røyke og få i seg minst mulig kofein. Skal ikke være lett dette. Men masse lykke til [:D]

ORIGINAL: racesnuppsi

ORIGINAL: RANDÅLF

veldig godt forklart det med sæd'n, nå skjønte jeg mer [:)]
TAKK!
han hadde 18 og de svømte ikke så bra som de skulle..
har ikke mye lyst til å vente 2 mnd til med å ta en prøve til..er forferdelig utålmodig nå som jeg vet det er noe galt! men får man altså ikke startet noe som helst før man har tatt 2?

jeg pucha sambo til å ta en ny 1 månde etterpå å den var ikke så bra den heller... de ringte fra sykehuset å sa han MÅ vente 3 månder mellom hver fordi da dannes det ny populasjon

ORIGINAL: *blomsterpia*

Når prøven er av nedsatt kvalitet er det ofte mannen får resepter på antibiotika og vitaminer for å se om det hjelper. De må da bruke det i 3 mnd før ny kontrollprøve, fordi det tar ca 3 mnd å produsere nye sædceller.

Ikke bestandig de får antibiotika og sånn kommer vel av på kvaliteten, men ofte må de uansett vente 3 mnd på kontrollprøve.

Har dere blirr utredet via gynekolog eller på en IVF-klinikk? For i allefall på den klinikken vi har brukt (UNN) blir de med dårlig kvalitet satt på kur og må tilbake etter 3 mnd.
det er bare privat GU.
prøven hans ble tatt denne uka, så har ikke snakket med GU etter det.
fikk bare beskjed om å komme igjen etter at det hadde gått 74 dager minst hvis det ikke hadde klaffet til da..

tusen takk for svar dere! [:)]

ORIGINAL: fano

Hvis det er nedsatt kvalitet hos mannen og du er frisk er det icsi som kan være løsningen. Vi har akkurat det samme problemet, de finner ikke noe galt med meg, men kvaliteten hans. Jeg tror de bestemmer seg der og da når sædprøven er tatt om de bare tar icsi eller ivf, de kan også gjøre litt av hvert tror jeg. Vi fikk aldri noen resept på hverken antibiotika eller vitaminer, vi spurte legene, men fikk bare beskjed om at sædprøvene kan være så forskjellige fra gang til gang at det bare lønner seg og slutte og røyke og få i seg minst mulig kofein. Skal ikke være lett dette. Men masse lykke til [:D]

Signerer denne jeg[:)]

lykke til[:)]

Back
Topp