Helt ny her

Sol1980

Blir kjent med forumet
Har noen spørsmål, trenger litt start-hjelp, noen som kan forbarme seg over meg?

- Koster IVF noe?
- Noen her som har erfaring med hjerteformet livmor, og fjerning av denne "veggen" og hva det har å si for IVF forsøk?
- Hvor lang er ventetiden for å komme inn til IVF forsøk?
- Hvor ofte må man inn til sykehuset for "en runde"?
- Hvor mange forsøk får man?

Hei, du får mye statlig støtte ved ivfforsøk, men du må selv betale medisiner opp til rundt 16 000,- og legetimer og 1500,- per forsøk. Du får 3 forsøk av det offentlige. Ventetiden varierer nok, for oss tok det nesten ett år før vi var igang med første forsøk. Du må inn å ta ul, så inn for egguttak og så innsett. Så ca 3 ganger per forsøk.

Hei, og velkommen hit :)

- IVF koster dessverre en del selv om mye er dekket av Helfo. Egenandelen for medisinene er 16.000 kr. Alt over dette får du tilbake innenfor tre forsøk. Kontroller koster omtrent som vanlig time på poliklinisk avdeling og etterhvert kommer man som regel over egenandelsgrensa :) Uttaket går utenom og kostet 1500 kr.
- Hjerteformet livmor; Har ikke peiling :confused005 Håper det ordner seg!
- Ventetiden er avhengig av klinikk. Lang i Oslo for offentlig, kortere andre steder, og kortest for private klinikker. Hvor er du søkt inn?
- Antall legebesøk per runde kan avhenge av hvordan du responderer på medisinene. Jeg var helt etter boka og hadde 3 timer inkludert uttak og innsett. Dette må vel være absolutte minimum.
- Vi kan få inntil tre forsøk i det offentlige. Da er det ferskforsøk som er tellende. Eventuelle fryseforsøk er bonus. Avbrutte forsøk teller ikke

Hei, og velkommen hit :)

- IVF koster dessverre en del selv om mye er dekket av Helfo. Egenandelen for medisinene er 16.000 kr. Alt over dette får du tilbake innenfor tre forsøk. Kontroller koster omtrent som vanlig time på poliklinisk avdeling og etterhvert kommer man som regel over egenandelsgrensa :) Uttaket går utenom og kostet 1500 kr.
- Hjerteformet livmor; Har ikke peiling :confused005 Håper det ordner seg!
- Ventetiden er avhengig av klinikk. Lang i Oslo for offentlig, kortere andre steder, og kortest for private klinikker. Hvor er du søkt inn?
- Antall legebesøk per runde kan avhenge av hvordan du responderer på medisinene. Jeg var helt etter boka og hadde 3 timer inkludert uttak og innsett. Dette må vel være absolutte minimum.
- Vi kan få inntil tre forsøk i det offentlige. Da er det ferskforsøk som er tellende. Eventuelle fryseforsøk er bonus. Avbrutte forsøk teller ikke

- Tenkte meg det ville koste en del ja, ikke værst at såpass mye er dekket da!

- Jeg er ikke søkt inn enda, har nettopp hatt operasjon, så legen min ville vente til det har gått 6 uker sa hun, så skal hun søke. Men seriøst, kan det gå ETT ÅR før man kommer inn??? :o
Det er jammen lang ventetid for ei som allerede er 36 og har prøvd i 10 år :(
Deprimerende!

- Jeg er ikke søkt inn enda, har nettopp hatt operasjon, så legen min ville vente til det har gått 6 uker sa hun, så skal hun søke. Men seriøst, kan det gå ETT ÅR før man kommer inn??? :eek:
Deprimerende!

Det vil jo uansett ta mer enn seks uker, så hvorfor vente? Merkelig o_O

Husk bare at du har fritt sykehusvalg, slik at om du vil minimere ventetiden kan du selv velge å styre unna klinikkene med lengst ventetid :)

Ti år var lenge! Uff... :(
Håper IVF kan være løsningen!

- Jeg er ikke søkt inn enda, har nettopp hatt operasjon, så legen min ville vente til det har gått 6 uker sa hun, så skal hun søke. Men seriøst, kan det gå ETT ÅR før man kommer inn??? :eek:
Deprimerende!
Her var det 1 års venting. Pga det gikk vi privat. Her kostet det 30000,- for ferskuttak, 5000,- for å fryse egg og 4000,- per fryseforsøk.
Medisinene kommer jo selvfølgelig utenom. Veldig varierende hvor mye stimulering en trenger. Vi har brukt i underkant av 15000,- på et ferskforsøk og to frys..

Det vil jo uansett ta mer enn seks uker, så hvorfor vente? Merkelig o_O

Husk bare at du har fritt sykehusvalg, slik at om du vil minimere ventetiden kan du selv velge å styre unna klinikkene med lengst ventetid :)

Ti år var lenge! Uff... :(
Håper IVF kan være løsningen!

Ja jeg vet ikke, hun snakket om at hun ikke ville søke før det hadde gått 6 uker, på grunn av operasjonen. Ville ikke risikere at vi ble innkalt før de 6 ukene hadde gått. Men når jeg nå ser at mange venter ett helt år, da er det veldig merkelig ja!!!

Fritt sjukehusvalg er kjekt å ha, men det spørs jo hvilken muligheter jeg har. Hvilken sjukehus tar IVF i Norges land?

Ja, ti år er lenge, og jeg kjenner alderen puste meg i nakken. Har jo klart å bli gravid to ganger (som jeg vet om) uten hjelp, men vet ikke grunnen til at det gikk galt.

Ja jeg vet ikke, hun snakket om at hun ikke ville søke før det hadde gått 6 uker, på grunn av operasjonen. Ville ikke risikere at vi ble innkalt før de 6 ukene hadde gått. Men når jeg nå ser at mange venter ett helt år, da er det veldig merkelig ja!!!

Fritt sjukehusvalg er kjekt å ha, men det spørs jo hvilken muligheter jeg har. Hvilken sjukehus tar IVF i Norges land?

Ja, ti år er lenge, og jeg kjenner alderen puste meg i nakken. Har jo klart å bli gravid to ganger (som jeg vet om) uten hjelp, men vet ikke grunnen til at det gikk galt.

Jeg kjenner nok ikke til alle, men de største byene har jo klinikker; Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø, Haugesund og der jeg er, i Porsgrunn :) Det finnes vel en oversikt her inne på Statustråden :)

Jeg kjenner nok ikke til alle, men de største byene har jo klinikker; Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Tromsø, Haugesund og der jeg er, i Porsgrunn :) Det finnes vel en oversikt her inne på Statustråden :)

Stavanger har ikke fertilitetsavdeling, de som bor i Stavanger-området henvises til Haugesund.

I Porsgrunn er ventetiden kort og du kan ta kontroller hos samarbeidende gynekologer :) masse lykke til! ❤

- Jeg er ikke søkt inn enda, har nettopp hatt operasjon, så legen min ville vente til det har gått 6 uker sa hun, så skal hun søke. Men seriøst, kan det gå ETT ÅR før man kommer inn??? :o
Deprimerende!

Hvorfor vil hun vente med å søke, det er da bare å søke med en gang!!

Ventetiden er vanskelig og kan så absolutt bli nesten ett år fra søknad sendt til oppstart forsøk (de kaller ventetid tiden fra søknad sendt til forsamtale, men ikke la deg lure av det, for forsamtalen kan igjen være 6 måneder før oppstart av forsøk!) - I alle fall i Oslo. Sånn var det for oss og da vi forstod det, snudde vi oss rundt (var 36 år som deg da) og skrapte opp alle pengene vi kunne finne, hjelp her og der, litt boliglån etc.. og slo til på en 3-pakk privat. Det kostet 56.000 på Fertilitetssenteret og så kommer medisiner i tillegg. Vi klarte det på 3. forsøk og jeg er nå 37 år og 13 uker på vei. Ble gravid da omtrent når jeg kunne ha startet opp i det offentlige. Altså rakk vi 3 forsøk privat på 7 måneder.

Synd det skal koste så mye for oss som sliter, og at det blir satt opp i mot tid som også er noe å tenke på, dessverre, og som stresser veldig.

Ønsker deg all mulig lykke til ❤️

Har noen spørsmål, trenger litt start-hjelp, noen som kan forbarme seg over meg?

- Koster IVF noe?
- Noen her som har erfaring med hjerteformet livmor, og fjerning av denne "veggen" og hva det har å si for IVF forsøk?
- Hvor lang er ventetiden for å komme inn til IVF forsøk?
- Hvor ofte må man inn til sykehuset for "en runde"?
- Hvor mange forsøk får man?
Jeg bor et stykke unna behandlingsstedet, så det koster en god del. Selv om de dekker medisiner etter 16800, og mesteparten av reisingen, så går det en del penger for det. Har hatt et fersk forsøk og et fryseforsøk. 15000 i medisiner sålangt, så ikke nådd grensen ennå. Men har brukt mange tusen utenom og som vi ikke får dekket. Men det er verdt det synes jeg, særlig hvis det blir baby av det. Har blitt gravid begge gangene og mistet. Ellers har ventetiden vært kort for vår del... litt lang ventetid ifm sommerferien og klusj med mens etter exu. Vi brukte retter til fritt sykehusvalg og sjekket hvor det var kortest ventetid. Dette pga at jeg var 36 da vi kom i gang;)

Back
Topp