Helt fersk!

Mimmino

Blir kjent med forumet
Hei!
Er helt ny her inne. Virker som det er mange med mye god kunnskap og erfaringer her.
Jeg er 21 år og 5 uker på vei.Jeg har tusenvis av tanker som flyr rundt i hodet mitt. Mannen er vekkreist så blir lange dager å sitte aleine hjemme nå etter at testen var positiv. Selvfølgelig gleder vi oss å det er kjempe kjekt! Men hva skjer nå?
Jeg har ringt lege/jordmor. Ingen ville se meg før i uke 12. føler meg litt avvist da jeg innledet med at det kunne vært godt å snakket med noen.
Noen som har litt tips og råd til hva som skjer å hva jeg bør gjøre fremover?
Leser rundt på nett men leser meg bare gal!

Hei! Å gratulerere så mye med positiv test :) Det er som regel ikke nødvendig med sv.skapskontroll før mellom uke 10-12, med mindre man har hatt vanskelige sv.skap tidligere, f,eks SA(spontanabort) eller MA(missedabortion). Dette kommer sikkert til å gå kjempe fint! Mener det er vanligst å gå til legen på første kontroll, da tar man ofte blodprøver o.l, søker sykehusplass, sjekker blodtrykk og tar en graviditetstest! Det er greit å huske å ta med urinprøve fra morgenurin på alle kontroller, ca 1 mnd etter første kontroll er neste, da kan du f.eks gå til jordmor! mener det er ca 1 mnd mellom alle kontrollene fremtil uke 30, da er det hver 2 uke, og fra uke 37/38 er det hver uke. Selv vil jeg gå ca annenhver gang til lege og jordmor! Men vet om mange som ikke går til legen mer enn etpar ganger. mtp at jordmor vet så mye mer om sv.skap, fødsler og det hele! Men har du mye plager, er det greit å gå til lege også, siden legen kan gi sykemelding! Håper noe av dette var litt mer oppklarende :) Lykke til, å velkommen til April 2014!

Tusen takk for raskt svar!
Formen er heldig vis helt bra, mye trøtt bare !
Ser frem til en kjekk tid fremover :thumleft

Hei og velkommen :)
Det er vanlig at man drar til legen rundt uke 12, selv skal jeg i uke 7, men det var tilfeldig da det var da legen hadde ledig time til meg. Men hvis du føler at du har behov for å prate med noen så må du absolutt få det! Gjerne hos legen din eller jordmor (vet ikke om man trenger henvendelse til offentlig jordmor, men det finnes også private som du kan komme til når som helst, spørs hvilket tilbud du har der du bor). Legen din skal jo uansett alltid være tilgjengelig for deg, så ring og spør om å få time, og si hva du føler.

Og her kan du spørre om hva som helst, her har vi jo så mange erfarne mødre :) Jeg kjenner meg igjen, jeg leste som gal og søkte rundt de første dagene (venter min første selv). Foreløpig er det viktig at du tar Folat (!!!) og gjerne tran, kjøpes på nærmeste apotek. Viktigste link er: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/ ;)

Hei og gratulerer så mye med graviditeten :) Et lite tips; Med min første så kjøpte jeg en bok (eventuelt får man sikkert lånt på biblioteket også) fra Gro Nylander som ga mye nyttig info og var veldig lettlest. Husker ikke hva den heter, men tror det var "På vei", kanskje? Da leser du faginfo, i stedet for masse rart som står på nett. Hvis du gjerne vil snakke med en lege / jordmor er det jo mulig å bestille time privat også - da får du time når du vil i stedet for å måtte vente så lenge. Jeg skal til privat lege og ta ultralyd på mandag og håper å få stilt en del spørsmål der. Masse lykke til :)

Hei! Gratulerer med positiv test ;) Hm, det var litt avvisende svar ja.. Jeg fikk beskjed om at de hadde første sv skapskontroll i uke 10-12.. Tror det praktiseres litt forskjellig rundt om.. Du kan jo evt be om en time for å bekrefte graviditeten og si at du ønsker å snakke med fastlegen vedrtanker og spm du har.. Noen av mine råd (basert på efraring fra mitt første sv skap) er gjerne å delta i forum etc, men ligg unna googling vedr farer som kan oppstå i svangerskapets første faser.. Kjekt å lese seg opp litt mht hva du ikke bør spise osv, hva for vitamintilskudd som anbefales og litt slik. Sørg for at du har det bra.. Unn deg litt ekstra god og sunn mat.. Når mamma har det bra har den i magen også det bra :) slapp av og nyt denne fine tiden! Håper formen forblir god og masse lykke til ;)

Gratulerer med spire!
Tipsene må være - vær i bevegelse, spis sunt og hold deg unna kjøtt som ikke er gjennomstekt/kokt ;)

Hei. Gratulerer med spire:)
Jeg fikk legetime noen dager etter jeg fikk positiv test. Legen tok alle prøvene han skulle, men følte ikke at jeg fikk spurt om alt jeg ville. Det jeg gjorde da var at jeg ringte helsesøster, å fikk komme inn å prate med henne. Fikk da spust om mye av det jeg ville, og i tillegg satt hun meg opp på time hos jordmor i uke 8:)
Så jeg vil anbefale deg å ta en prat med helsesøster :)

:rolleyes: Ååå så kjekt med så mange fine svar!
Har byttet lege så gjerne jeg skal prøve å ringe på nytt en dag :)
Hadde vært kjekt om det var noen i nærheten her å og snakke med, men er gjerne en egen tråd?
Tuusen takk for alle svar! Setter stor pris på det :biggrin

Gratulere med spiren :)
Velkommen til oss, er selv ny her og like langt som deg på vei.
Som alle sir er det "vanlig" men kontroll først i uke 10 - 12.
Kansje du kan ringe jordmortelefon, om dere har det der du bor?
Og er du bekymret eller lurer på mye ber du om en time, kan ikke tro de avviser deg igjen
dersom du ber om oppfølging...??
Det er mye man får svar på her inne, men slettes ikke alt.

Ønsker deg masse lykke til :)

Gratulerer og velkommen :-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Heisann, og gratulerer med spiren! :-)

Har selv hatt tusen spørsmål, og ikke minst engstelse. Ringte legen og fikk en time hvor vi sjekket at jeg var gravid. Jeg fortalte litt om hvorfor jeg var redd, og hun ordnet sånn at jeg skulle bli fulgt opp litt bedre og få en tidlig ul.

Skal tilbake i uke 12 for blodprøver, søke fødeplass osv.

Bare ring og si at du tror du er gravid, og ønsker og finne ut av det :-)

Lykke til, klem fra meg :)

Back
Topp