Helt ærlig, er barnemat på glass så ille ?

Vil gjette at noe av ryktet har med litt ensidig smak eller smakløshet ift hvordan det ofte blir hjemmelagd.
Ellers kan det nok også henge mye sammen med Nestlé sitt rykte generelt, boikotting av dem samt spesielt hvordan de har holdt på ift å fremheve MME, spesielt i u-land
 
Vi bruker det ikke så mye. Han har vokst opp med blw. Alltid fått vår mat og fått smake på alt og spist selv. Men vi har tatt med noen poser med ferdigmat om vi skal et sted uten tilgang til annen mat. Vi bruker som regel ellas kitchen eller hipp. Holder oss unna nestle fordi jeg hater det firmaet mer enn pesten.
Tviler på at det er så ille med ferdigmat, men JEG ville ikke spist det hele tiden (fordi det smaker dritt). Så her får han det vi spiser pga smaken :p
 
Jeg tenker at det kanskje kan bidra til kresne barn (ettersom det smaker nada og alt er likt) men ellers er det jo næringsmessige greit forsåvidt.
 
Nei, ernæringsmessig er det jo helt fint (men pass på eksempelvis melk, barnematprodusentene er jo ikke forpliktet til å følge retningslinjer på den fronten). Vi har ikke gitt det fordi vi heller har fulgt blw-prinsipper, så da blir barnemat på glass litt teit. Dessuten har vi personlig syntes det har vært viktigere med spennende smaksopplevelser og at han utfordres på konsistens, og der er jo ikke maten på glass noen høydare :p Men praktisk er det nok, vi har bare ikke trengt det :)
 
Jeg tenker at det kanskje kan bidra til kresne barn (ettersom det smaker nada og alt er likt) men ellers er det jo næringsmessige greit forsåvidt.

Jeg har ikke merket noen til akkurat dette for den som er minste kresen hos meg er den som nektet hjemmelaget, mens det barnet jeg lagd hjemmelaget i mengder spiser omtrent ikke noe[emoji23]Men en veldig interessant teori, for ja det smaker vel egentlig kun tomat av middagsglass? [emoji85]
 
Jeg føler meg litt dum nå men...
1. Hva er blw forkortelse for?
2. Hva har nestle gjort galt ?
 
Absolutt ikke.

Eldste fikk hjemmelaget de første gangene, fordi maten ble bombet med kalorier og det var vanskelig for meg å få blandet ut væske med ekstra kalorier i glassmaten.

Ulempen med det var at hun nekta glass i etterkant, siden hun var vant med litt mer smak (chilli, hvitløk, urter osv), men hun spiser jo nå det samme som oss, siden det er det hun har fått hele livet.
 
Jeg føler meg litt dum nå men...
1. Hva er blw forkortelse for?
2. Hva har nestle gjort galt ?

Blw står for baby led weaning. Det er at babyen spiser selv fra starten av. Gir barnet en hel banan i hånda for eksempel. Barnet lærer å tygge med en gang osv. Og motorikken dems blir bedre

Nestle er et av de verste firmaene i verden. I mange land har de kjøpt opp drikkevannskilder, lager flasker og bruker vannet til å selge flaskevann til lokalbefolkning som brukte å ha tilgang til gratis vann.
De har pusha på mme i u-land uten å gi informasjon om at vannet skal være rent, hvor mye vann som skal brukes i forhold til hvor mye pulver osv. Resultatet ble mange syke barn og mange døde barn. Foreldre som brukte alt for mye vann i forhold til pulver for å spare penger, slik at barna ikke fikk i seg næring. Alt for å selge produktene sine.
 
Jeg føler meg litt dum nå men...
1. Hva er blw forkortelse for?
2. Hva har nestle gjort galt ?

1: babystyrt mattilvenning. At babyen får vanlig mat i biter fra de er motorisk klare (ca 6 mnd) heller enn å bli matet med mosemat eller grøt på skje. Denne forklarer det fint http://sunnstart.no/ernaering/mat-til-barnet/baby-led-weaning-blw/ men det passer jo ikke for alle foreldre, for oss var det perfekt :)

2: vel alt, ca :p https://ammehjelpen.no/boikott-nestl
 
Blw står for baby led weaning. Det er at babyen spiser selv fra starten av. Gir barnet en hel banan i hånda for eksempel. Barnet lærer å tygge med en gang osv. Og motorikken dems blir bedre

Nestle er et av de verste firmaene i verden. I mange land har de kjøpt opp drikkevannskilder, lager flasker og bruker vannet til å selge flaskevann til lokalbefolkning som brukte å ha tilgang til gratis vann.
De har pusha på mme i u-land uten å gi informasjon om at vannet skal være rent, hvor mye vann som skal brukes i forhold til hvor mye pulver osv. Resultatet ble mange syke barn og mange døde barn. Foreldre som brukte alt for mye vann i forhold til pulver for å spare penger, slik at barna ikke fikk i seg næring. Alt for å selge produktene sine.
1: babystyrt mattilvenning. At babyen får vanlig mat i biter fra de er motorisk klare (ca 6 mnd) heller enn å bli matet med mosemat eller grøt på skje. Denne forklarer det fint http://sunnstart.no/ernaering/mat-til-barnet/baby-led-weaning-blw/ men det passer jo ikke for alle foreldre, for oss var det perfekt :)

2: vel alt, ca :p https://ammehjelpen.no/boikott-nestl


Er dere sikker på at det er sant at nestle er så ille?
Eller at det er lenge siden de var det? Det første som skjer nå jeg skulle gå på nettsiden deres var at denne varselen kom
74BA6A83-C562-4D4A-A74E-DCC5ED583B42.jpeg
 
Er dere sikker på at det er sant at nestle er så ille?
Eller at det er lenge siden de var det? Det første som skjer nå jeg skulle gå på nettsiden deres var at denne varselen kom
Vis vedlegget 266910

Den teksten er de lovpålagt å ha, det er pga who-koden.

Ja, nestle tjener seg grasalt rike på å kommersialisere naturlige vannkilder også, det er ikke bare mme de har svin på skogen
 
Neh. Lyst til å lage maten selv, men blir sikkert fort et glass innimellom eller smoothie/grøt i klemmepose. Men som mange nevner så tenker jeg at mer smaksrike retter hvor man kan skille på ingrediensene er supert. Og ikke minst at vi bare kan salte vår mat etterpå og dermed gi fra hva vi lager selv. Da tvinges vi til å bli bedre på å lage middager fra bunn, noe jeg har ønsket en god stund.
 
De skal jo være bra hva jeg har lest.. :) ikke alle smaker like godt. Førstemann fikk sine 2-4 favoritter som vi varierte mellom. Mens nr to ville ikke ha noe særlig av det. Så hun spiser mest den maten vi spiser.
 
Vi ga aldri barnemat på glass hovedsakelig pga at jeg synes det er kjekt å lage babymat [emoji4] Så synes jeg selv babymat på glass ser ekkelt ut så det var litt derfor og [emoji85][emoji28]
 
Er dere sikker på at det er sant at nestle er så ille?
Eller at det er lenge siden de var det? Det første som skjer nå jeg skulle gå på nettsiden deres var at denne varselen kom
Vis vedlegget 266910
Ja, WHO hadde ikke fulgt tett med om ikke Nestlé fremdeles holdt på på den måten.
 
Min første ville heller ikke ha hjemmelaget - ville ikke åpne munnen og om noe likevel fant veien inn, kom det i retur. Glass derimot var kjempenamm så ble det en god stund. Minste derimot er motsatt, vil helst spise det samme som oss og vært sånn siden han rundet 6mnd. Så da ble det til at vi reduserte enda mer saltnivå og annet de små helst ikke skal ha og lar ham få det :)
 
Det vi syns var problematisk med glassene var at maten var ganske ensformig. Tomat i alt, og veldig mye pasta. Da er det det de venner seg til da. Pasta og tomatsaus. Men greit for en gang innimellom.
Vi har latt ungene få den samme maten som oss. Minus salt og for mye krydder. Det tror vi er årsaken til at de spiser så mye forskjellig mat i dag.
 
Dersom barnet vil ha barnemat på glass, så er det jo supert. Ikke noe galt i det.
Men ville ha tilbudt barnet glass etter å ha fått smake på middagen til resten av familien, slik at barnet får venne seg til å smake nye ting, og spise det samme som andre.
Problemet er ikke innholdet i glasset, problemet er vel mer at mange barn ikke liker dem. :)
 
Back
Topp