Helt ærlig, er barnemat på glass så ille ?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Helt ærlig, er barnemat glass så ille? Er det ikke tilnærmet like sunt som å lage de selv :scratch? Hvis man ser bort fra at det man lager selv er ferskt. Hvorfor har barnemat på glass så dårlig rykte på seg?

Lillegutt blir snart 4 mnd og har lest på glassene på butikken, leste ikke noen ingrendienser som forklarer hvorfor enkelte skyr barnemat på glass som pesten
 
Etter hva jeg vet er det ganske strenge regler på hva man kan putte i barnemat av sukker, salt og tilsetningsstoffer, så nei jeg mener det ikke er ille i det hele tatt
 
Brukte bare barnematglass på frøkna når vi var borte og hvis hun skulle ha noe kjapt.

Prøvde å lage selv, men hun brakk seg av det jeg lagde. Helt seriøst. Det ble med det jeg lagde den ene gangen da. :hilarious:
 
Nei, vi har kombinert glass og hjemmelaget til alle tre. Det jeg har å utsette på ferdigmaten er smaken, det eksploderer ikke akkurat i munnen :p Når det er sagt har ungene syntes det var helt innafor, så da har jo saken vært grei :)
 
Min har nå vokst opp helt fint på glass :p han skulle ikke ha hjemmelaget babymat nei :p:cool:

Er ganske strengt iforhold til hva dem kan tilsette av sukker, salt og tilsettningsstoffer, så så ille er det ikke.
 
Mine ville ikke ha hjemmelaget, de lever i beste velgående selv om de har fått glass ;)
 
Hos oss har sønnen vår faktisk aldri smakt barnemat på glass. Ikke fordi vi er i mot det, men fordi det bare aldri har blitt sånn. Han spiser villig alt vi lager, så jeg har bare ikke tenkt på å kjøpe glass.
 
Det er ikke ille nei, det er godt regulert og sunn mat. Ikke sånn veldig smakfull men ungene liker det.

Alle mine tre har spist glass i noen helt få mnd. av sitt liv og jeg ser ikke problemet. De har fått smake av vår mat tilpasset etterhvert som de ble eldre og fra 10-12 mnd stort sett spist det vi laget hjemme ettersom glass med klumper aldri har vært noen stor slager hos mine, da ville de heller ha biter sortert som de kunne plukke på og spise.
 
takk for mange svar :) da tror jeg at jeg blir å bruke glassene til tider, med god samvittighet.
 
Jeg bruker glass til lillegutt det meste av tiden:)
 
Glass er helt fint å bruke. Det eneste er vel at noen har litt utfordringer med overgangen fra glass til vanlig middag pga ulik smak og konsistens.
Her nekter ungene glass etter at jeg først begynte med hjemmelaget.
 
Fordelen med glass er jo at du kan ha det i skapet og bare varm det (jeg lager mat og fryser det, men glemmer av og til å ta det opp..). Men samtidig gjør det at jeg er litt skeptisk; hva har de gjort med det at det kan stå i skapet i mange måneder og ikke bli dårlig? Jeg gir mat på glass, jeg og altså. Men lurer litt på akkurat det der..
 
Helt ærlig, er barnemat glass så ille? Er det ikke tilnærmet like sunt som å lage de selv :scratch? Hvis man ser bort fra at det man lager selv er ferskt. Hvorfor har barnemat på glass så dårlig rykte på seg?

Lillegutt blir snart 4 mnd og har lest på glassene på butikken, leste ikke noen ingrendienser som forklarer hvorfor enkelte skyr barnemat på glass som pesten

Det er ikke noe feil med de glassene, men det smaker likt alt sammen, ihvertfall i min munn, og det var like enkelt å bare lage bittelitt ekstra av det vi skulle ha til middag. BLW var løsningen for oss. Billigere også. :p
 
Fordelen med glass er jo at du kan ha det i skapet og bare varm det (jeg lager mat og fryser det, men glemmer av og til å ta det opp..). Men samtidig gjør det at jeg er litt skeptisk; hva har de gjort med det at det kan stå i skapet i mange måneder og ikke bli dårlig? Jeg gir mat på glass, jeg og altså. Men lurer litt på akkurat det der..


Spørsmål: Hvordan har det seg at barnemat på glass har så lang holdbarhet?
Svar: Årsaken til at våre barnematglass har så lang holdbarhet uten å stå i kjøleskapet (så lenge de er uåpnet vel og merke), er at det ved produktsjon brukes varmekonservering, akkurat som hermetisering gjøres hjemme på kjlkkenbenken. Moderne hermetisering gjør det mulig å oppbevare produktene ved romtemperatur uten at de gjærer og uten å bruk konserveringsmidler. Det er ikke tillatt å tilsette konserveringsmidler eller aroma i barnematen, så derfor vil all barnemat til barn under 1 år som du kjøper i butikken fri for konserveringsmidler.

(https://www.semperbarnemat.no/spørsmål-og-svar/konservering-holdbarhet#) :)
 
Nei det er helt fint. Gode råvarer og strenge regler på innhold. Ikke tilsatt noe, men det holder seg lenge pga at det er «hermetisert».

Eneste er vel at jeg synes mye av det er ensformig i innhold. Mye er tomatbasert feks. Og hvis du ser på fruktmos så er mesteparten av innholdet eple uansett hvilken mos det er. Feks pæremos er 60% eple og 30% pære og 10% noe annet. Fordi epler er billig og tilgjengelig.

Og så inneholder babymat gjerne melkeprodukter (uten at det er nødvendig) selv om det er frarådet å gi det før de er 10 mnd. Og feks jordbær ol som man kanskje skal være forsiktig med fra tidlig alder.

Så sies det at ting er utvannet. Feks sviskemos og aprikosmos fungerer bedre om den er hjemmelaget, den på glass er svakere.

Men det er absolutt ikke usunt eller farlig.
 
Neida. Men ville heller kjøpt fra Hipp og lignende enn Nestlé :) Liker ikke Nestlé, de har mye svin på skogen rundt omkring i verden, og Hipp er dessuten økologisk.

Nå har jeg vel nesten ikke kjøpt noe barnemat på glass, fordi storesøster nekta å spise det... :eek: Fra hun var 5 mnd prøvde vi med mye forskjellige smaksprøver men hun var kresen, først da hun var 7 mnd var smoothie Ok (fra sånne poser mer skrukork). Etter lang tid ble også yoghurt Ok, og deretter brødmat og pasta og frukt.

Men barnemat fra glass ville hun absolutt ikke ha... ikke sånne «middagsaktige» ting i smoothiepose heller. Var det ikke smoothie/yoghurt sperret hun leppene igjen.

Noen mener jo at man skal lage alt fra bunnen av av økologisk mat (og gjerne dyrket i egen hage ;) ), og det er jo billigere, men tar mye tid og overskudd, og de aller fleste av oss har vel heller for lite enn for mye tid og overskudd. Vil heller bruke overskuddet på barna mine enn på å stå og stresse med å lage ting fra bunnen av. :D

Akkurat som at det for oss ble mye styr og knot med tøybleier, og det var en lettelse å gå over til papirbleier igjen etter to mnd med tøybleier. Vi har nok vaskemaskiner som det er, og det er fint å slippe å drasse med seg våte bleier (eller enda verre: bleier med bæsj, for det kommer utenfor rispapiret også) hjem i vogna/stellebagen...

Har man tid og lyst til å lage ting fra bunnen av, bruk tøybleier, sy og strikke klær selv osv. så er det jo kjempebra. Men det er deilig at det finnes enklere løsninger også, så det er et valg man selv kan ta :)
 
Spørsmål: Hvordan har det seg at barnemat på glass har så lang holdbarhet?
Svar: Årsaken til at våre barnematglass har så lang holdbarhet uten å stå i kjøleskapet (så lenge de er uåpnet vel og merke), er at det ved produktsjon brukes varmekonservering, akkurat som hermetisering gjøres hjemme på kjlkkenbenken. Moderne hermetisering gjør det mulig å oppbevare produktene ved romtemperatur uten at de gjærer og uten å bruk konserveringsmidler. Det er ikke tillatt å tilsette konserveringsmidler eller aroma i barnematen, så derfor vil all barnemat til barn under 1 år som du kjøper i butikken fri for konserveringsmidler.

(https://www.semperbarnemat.no/spørsmål-og-svar/konservering-holdbarhet#) :)

Ah, se der ja. Det var jo betryggende [emoji846]
 
Back
Topp