*lykkeligst*
Forumet er livet
Hun VET at dattera må spise sundt og regelmessig, likevel lager hun bare skvipemat til henne?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg er ikke sjokkert... Men nå er jo dattra gammel nok til å vite bedre og. Hun kan vel strengt tatt lage noe mat hun også?Senator Malin skrev:
Men mange familier i dag lever jo sånn i dag.. Skremmende denne høykarbokulturen vår synes jeg.
Er skremmende!Maanda skrev:
Leste på nett at hun har hatt diabetes siden hun var 2 år, hadde mora innført riktig kosthold da hadde det ikke vært noe problem.
Helt sykt at hun bare veier opp med insulin.
Snuppo og Sneipen skrev:
Leste på nett at hun har hatt diabetes siden hun var 2 år, hadde mora innført riktig kosthold da hadde det ikke vært noe problem.
Det er jo det man skal gjøre.
Man SKAL veie opp med insulin.
Man kan spise karbo, men prøve å spise mer av de gode karbohydratene enn de vonde.
f.eks grovt mel forran hvetemel.
Og ikke rørsukker.
Ja, er jo fullstendig sprøtt...
Men en annen ting: Hu mora, har ikke hun deltatt i ett eller annet realityshow denne høsten? Robinson eller noe? Syntes det var noe kjent med henne..
*lykkeligst* skrev:
Snuppo og Sneipen skrev:
Man kan spise karbo, men prøve å spise mer av de gode karbohydratene enn de vonde.
Og ikke rørsukker.
Det er vel det man skal gjøre, men ikke for enhver pris. Det er vel ikke sånn at man kan spise hva man vil og så bare veie opp med insulin. Å spise sunt så man slipper unna med så lite insulinsprøter som mulig må vel være målet?
Klatremus Lillemann skrev:Ja, er jo fullstendig sprøtt...
Men en annen ting: Hu mora, har ikke hun deltatt i ett eller annet realityshow denne høsten? Robinson eller noe? Syntes det var noe kjent med henne..
Lykkeliky skrev:
Robinson ja. Hun er PR-kåt som bare juling og har også vært med på total blackout og wipeout tidligere.
Så hun har vært med der og ja.... Har ikke sett så mye på total blackout, men har sett en del på wipeout men kan ikke huske å ha sett hennne der.
Snuppo og Sneipen skrev:
*lykkeligst* skrev:
Snuppo og Sneipen skrev:
Og ikke rørsukker.
Det er vel det man skal gjøre, men ikke for enhver pris. Det er vel ikke sånn at man kan spise hva man vil og så bare veie opp med insulin. Å spise sunt så man slipper unna med så lite insulinsprøter som mulig må vel være målet?
Så du hva jeg skrev?
Man bør spise de gode karbohydratene. Og veie opp med insulin.
Det blir jo ikke mer insulinsprøyter om hun skal ha 1 enhet eller 16 enheter??!!
*lykkeligst* skrev:
Snuppo og Sneipen skrev:
*lykkeligst* skrev:
Snuppo og Sneipen skrev:
Og ikke rørsukker.
Så du hva jeg skrev?
Man bør spise de gode karbohydratene. Og veie opp med insulin.
Det blir jo ikke mer insulinsprøyter om hun skal ha 1 enhet eller 16 enheter??!!
Mente enheter da, ikke sprøyter. Jeg er ikke så fordømt god på diabetes, men det jeg har skjønt på ei venninne som har det, er at det er om å ta så lite insulin som mulig. Tror det var det Maanda mente. At man kan ikke bare kjøre på å spise hva man vil hver dag for så å kompansere med insulininjeksjoner...
Maanda skrev:
Jeg vet jo at diabetikere må veie opp med insulin, men ut i fra det hun sa på Hellstrøm var det at hun kunne jo bare spise hva hun ville, for hun hadde jo insulin tilgjengelig. og sånn er det vel ikke? De kan ikke spise hva de vil for en hver pris.
Dere tror at det er om å gjøre å ta så lite insulin som mulig når man har diabetes?*Aulile* skrev:
Hvorfor tror dere det?
Hva gjør kroppen deres når dere spiser mat? jo den produserer NOK insulin for å ta seg av glukosen i blodet alt etter HVA du spiser...
Idag skal man gi insulin i forhold til hva man spiser, ikke spise slik at man ikke trenger å gi insulin. Insulin er naturlig og ikke noe man skal spare på, MEN man skal spise sunt slik som ALLE andre uten diabetes burde gjøre og, og man må tenke seg om en gang ekstra når man har diabetes. Men jeg syns det er skremmende at folk vet så lite om diabetes at de tror det er om å gjøre å gi minst mulig insulin, for det er tull.... De med diabetes kan spise akkurat det samme som alle andre, men selvfølgelig ta visse hensyn, og de burde jo spise sunt og ikke leve på junkfood og godteri...men det burde ikke mennesker uten diabetes gjøre heller...
Dere tror at det er om å gjøre å ta så lite insulin som mulig når man har diabetes?*Aulile* skrev:
Hvorfor tror dere det?
Hva gjør kroppen deres når dere spiser mat? jo den produserer NOK insulin for å ta seg av glukosen i blodet alt etter HVA du spiser...
Idag skal man gi insulin i forhold til hva man spiser, ikke spise slik at man ikke trenger å gi insulin. Insulin er naturlig og ikke noe man skal spare på, MEN man skal spise sunt slik som ALLE andre uten diabetes burde gjøre og, og man må tenke seg om en gang ekstra når man har diabetes. Men jeg syns det er skremmende at folk vet så lite om diabetes at de tror det er om å gjøre å gi minst mulig insulin, for det er tull.... De med diabetes kan spise akkurat det samme som alle andre, men selvfølgelig ta visse hensyn, og de burde jo spise sunt og ikke leve på junkfood og godteri...men det burde ikke mennesker uten diabetes gjøre heller...
*lykkeligst* skrev:
Hvorfor tror dere det?
Det venninna mi fortalte meg er at vet for store doser insulin over lengre tid kan føre til hjerneskade eller død. Regner med at det da er snakk om store doser, men som hun sa: "det smaker jo like godt med grovt brød som loff".