Helsestasjon/oppfølging

Bkno3183382

Andre møte med forumet
Hei! Dette er første gang jeg poster noe som helst her inne, så beklager om jeg legger dette på helt feil sted, men jeg et ganske forvirret for tiden. Dette kan være blir litt langt, men greit å gå med konteksten

Er gravid med nr 2, og er så langt 13 uker på vei. ved første hadde jeg et relativt normalt svangerskap som til slutt endte i hastekeisersnitt grunnet morkakeløsning. Det hele var ganske dramatisk, og satt sine spor i meg. Lillefrøken klarte seg, men jeg ble veldig redd for om noe skulle skje ved neste graviditet. Dette var i 2017. I papirene mine har de skrevet at «Mor har blitt trygget på at hun skal få ekstra oppfølging ved neste svangerskap».

I 2019 ble jeg gravid igjen igjen etter 1 år med prøving. Fikk da innvilget tidlig ultralyd og fikk fort kontakt med helsestasjon og time der (skulle i uke 9) Dette endte med sa i uke 8. Dette var i november. Da hadde jeg ca 6 ul på en uke, da det var mye problemer rundt sa’en.

Ble gravid igjen ganske fort, og med det kom bekymringene.
Tok kontakt med lege tidlig, men fikk IKKE innvilget tidlig ul denne gangen. Ei heller mer oppfølging. Ringte helsestasjon i uke 8, forklarte situasjon, og fikk beskjed om å bare vente. Det var for tidlig.
Ringte tilbake igjen i uke 11, og fikk samme beskjed. Jeg bekymrer meg mye, og tørr ikke glede meg i det hele tatt. Spesielt nå når jeg har vært hjemme uten å få snakke med noen pga korona. Dette forklarte jeg for dem, og fikk et vagt svar om at hun jeg snakket med skulle få en jordmor til å ringe meg. Nå har det gått to uker uten noen form for kontakt, og jeg er redd for å ringe de opp igjen...

Da jeg fikk første sa de Helst ønsket å sette meg i gang ved neste svangerskap, og nå et jeg redd for at jeg ikke blir tatt på alvor, eller faller ut fra radaren deres, og i mitt hode set jeg jo da for meg at det blir samme skrekkfødselen igjen.

mer det jeg som er kravstor, eller? Jeg skulle gjerne fått snakket med jordmor om dette, hadde jeg bare hatt en...
Jeg har jo lest man skal ta kontakt tidlig, men NP er jeg så redd for å virke masete at jeg ikke tørr å ta kontakt.
 
Skjønner at du er redd!
Jeg ville ringt til sykehuset på poliklinikken og fremlagt problemet, når jordmor på helsestasjonen ikke tar det seriøst. Du burde helt klart ha ekstra oppfølgning. Du bør nok også få en fødsels samtale hvor det legges en plan.
Mitt råd til deg er å ringe poliklinikken og lage en liste over det du vil ta opp på samtale, så du ikke glemmer noe.

Fastlegen din bør også kunne henvise til ul og ekstra oppfølgning.

Lykke til og gratulerer med graviditeten❤️
 
Leit at du opplevde slik dramatikk, forstår godt at det setter spor! Er det samme lege du går til nå? Tror det er veldig varierende hvordan legene stiller seg til tidlig ul og oppfølging i starten (og helsestasjonene). En del er opptatt av at så tidlig er det uansett ikke stort man kan gjøre hvis noe skjer. Med første fikk jeg henvisning til tidlig ul i uke 8 pga. en tidligere SA -kun for at jeg kunne glede meg mer og senke skuldrene. Legen foreslo det selv, uten at jeg egentlig hadde tenkt på å spørre. Denne gangen fikk jeg det uansett pga. IVF. Ville nok tatt det privat hvis ikke (hadde ikke spurt legen om henvisning nå, siden jeg ikke føler jeg har mer grunn enn andre til det). Anbefaler å vurdere privat ul dersom du har mulighet hvis du føler deg utrygg.

Oppfølging helt i starten trenger ikke ha noe å si med tanke på den videre oppfølgingen. Tror også det kan være litt annerledes når det gjelder kapasitet hos helsestasjonen nå i disse tider, hører om flere som ikke får time hos jordmor før senere.

Men, dersom legen ikke viser noe forståelse for situasjonen, og du ikke føler deg trygg på at du blir ivaretatt i forbindelse med dette, ville jeg vurdert å bytte fastlege. Det er viktig å ha tillit til legen, og kanskje spesielt som gravid da man ofte er ekstra sårbar.

Vurdering med tanke på igangsettelse gjøres kanskje først og fremst ved sykehuset der man skal føde? Kanskje får du anledning til å snakke med de når du har ordinær ultralyd?
 
Leit at du opplevde slik dramatikk, forstår godt at det setter spor! Er det samme lege du går til nå? Tror det er veldig varierende hvordan legene stiller seg til tidlig ul og oppfølging i starten (og helsestasjonene). En del er opptatt av at så tidlig er det uansett ikke stort man kan gjøre hvis noe skjer. Med første fikk jeg henvisning til tidlig ul i uke 8 pga. en tidligere SA -kun for at jeg kunne glede meg mer og senke skuldrene. Legen foreslo det selv, uten at jeg egentlig hadde tenkt på å spørre. Denne gangen fikk jeg det uansett pga. IVF. Ville nok tatt det privat hvis ikke (hadde ikke spurt legen om henvisning nå, siden jeg ikke føler jeg har mer grunn enn andre til det). Anbefaler å vurdere privat ul dersom du har mulighet hvis du føler deg utrygg.

Oppfølging helt i starten trenger ikke ha noe å si med tanke på den videre oppfølgingen. Tror også det kan være litt annerledes når det gjelder kapasitet hos helsestasjonen nå i disse tider, hører om flere som ikke får time hos jordmor før senere.

Men, dersom legen ikke viser noe forståelse for situasjonen, og du ikke føler deg trygg på at du blir ivaretatt i forbindelse med dette, ville jeg vurdert å bytte fastlege. Det er viktig å ha tillit til legen, og kanskje spesielt som gravid da man ofte er ekstra sårbar.

Vurdering med tanke på igangsettelse gjøres kanskje først og fremst ved sykehuset der man skal føde? Kanskje får du anledning til å snakke med de når du har ordinær ultralyd?


Hei, og takk for svar !
har hatt veldig mange forskjellige vikarer for min lege de siste 4 årene( har knapt sett min egen på de siste 2 årene) så langt i år har jeg hatt 4 forskjellige vikarer, men denne blir her til svangerskapet er over.
Ul er ikke jeg så opptatt av akkurat nå, heller det at jeg syns jeg i hvertfall burde fått pratet med jordmor i forhold til tidligere utfordringer og bekymringer :)

vurderingen i forhold til igangsettelse ble gjort på sykehus av de legene som var der etter datteren min kom i 2017. Kan være jeg skrev det litt lite tydelig :)
 
Skjønner at du er redd!
Jeg ville ringt til sykehuset på poliklinikken og fremlagt problemet, når jordmor på helsestasjonen ikke tar det seriøst. Du burde helt klart ha ekstra oppfølgning. Du bør nok også få en fødsels samtale hvor det legges en plan.
Mitt råd til deg er å ringe poliklinikken og lage en liste over det du vil ta opp på samtale, så du ikke glemmer noe.

Fastlegen din bør også kunne henvise til ul og ekstra oppfølgning.

Lykke til og gratulerer med graviditeten❤️


Takk for svar :)
Har vært veldig frem og tilbake om jeg skulle tatt kontakt med de eller ikke, men nå som jeg er på jobb igjen, kjenner jeg at det sikkert er det beste å gjøre. Jobber i bhg, og ikke lett å gå rundt å tenke på slike bekymringer nå i disse tider der heller akkurat ! :)
 
Last edited:
Jeg fikk også samme beskjed fra helsestasjon, at jordmor skulle ta kontakt på telefon. Men av en eller annen grunn så falt jeg hele tida ut av kalenderen hennes, selv siste gangen da vi hadde avtalt dag og klokkeslett. Jeg vurderte å gi opp siden jeg følte de nesten "lurte" meg, men da jeg ringte igjen var de veldig fortåelsesfulle og kunne ikke skjønne hva som hadde skjedd i systemene deres. Jormor ringte meg da dagen etter, og jeg og samboer hadde henne på høytaler hjemme. Prata i nesten en time, og syns det var veldig godt :)

Ville bare dele erfaringen med at det virker å være litt hektisk på helstestajonene for tida, men at jeg opplevde å bli tatt godt i mot til slutt selv om jeg måtte "mase" litt. Så vil råde deg til å prøve igjen, og ikke føl at du er til bry. Skjønner godt at du trenger noen å snakke med - det har mye å si for hvordan man føler seg.
 
Back
Topp