Helsestasjon-kapasitet

litenstor

Flørter med forumet
Hei, er det flere som har utfordringer med å få oppfølging fra helsestasjonen?

Jeg hadde en nydelig 6-12 ukerskontroll med superflink jordmor, men fikk beskjed at de har så få ansatte at jeg må ta både 28 og 38-kontrollen hos fastlegen, og at bare 25% av får hjemmebesøk etter fødsel. De var lei seg over situasjonen.
Jeg bor i Oslo og har en fastlege her, men det er IKKE samme opplevelse å gå der, bare veldig raske svar på mine spørsmål og alltid supertravelt.
Siden jeg er vara-politiker har jeg forsøkt å ta opp problemet med bemanningen der. Jeg har også klaget til statsforvalteren (som skulle ha svart meg innen 10. Januar...) hvor jeg ikke har fått svar og på telefon sa statsforvalteren bare at sånn er det over alt i Oslo, men jeg vet at det ikke stemmer.
Har også klaget til min bydel, og der fikk jeg et raskt og arrogant svar om at de ikke var enig. Jeg ser i politiske saker og nyhetsbrev at bydelen min fremstiller situasjonen som kvinnenes valgfrihet osv, men jeg får jo ikke velge å møte en jordmor.

I dag skulle jeg endelig hatt 24 ukers-konsultasjon, men fikk telefon på vei ut døren om at jordmor var syk og de forsøkte å presse meg til å få til fastlegen. Neste ledige time hos helsestasjonen er i uke 28..

Blir så sinnsykt oppgitt. Og føler at kommunen (bydelen) stikker fra hele sitt ansvar og at jeg bare må finne ut av alt selv. Er det flere som har samme situasjon som meg? Står dere på kravene eller hva gjør alle andre i samme situasjon?

Jeg har ikke god stemning med fastlegen min, så hadde de sagt det så hadde jeg gått privat tror jeg. Men jeg er heldig og har råd til det. Helt enig i at det er noe helt annet å gå til jordmor.

Husker det var sånn med andre graviditet, at de ikke hadde kapasitet til 36 ukers kontroll, selv om jeg hadde risikosvangerskap.

Jeg synes det er for dårlig

Takk for svar! Full respekt for at enkelte velger å gå privat, men jeg bare synes det er så feil at det må være sånn. Samtidig kommer jeg jo ingen vei med å bråke. Fastlegen min hadde heller ikke tid før om mange uker, så nå blir 24ukers-kontrollen hos en ukjent lege neste uke som hadde litt ledig tid i kalenderen.

Jeg hadde en nydelig 6-12 ukerskontroll med superflink jordmor, men fikk beskjed at de har så få ansatte at jeg må ta både 28 og 38-kontrollen hos fastlegen, og at bare 25% av får hjemmebesøk etter fødsel. De var lei seg over situasjonen.
Jeg bor i Oslo og har en fastlege her, men det er IKKE samme opplevelse å gå der, bare veldig raske svar på mine spørsmål og alltid supertravelt.
Siden jeg er vara-politiker har jeg forsøkt å ta opp problemet med bemanningen der. Jeg har også klaget til statsforvalteren (som skulle ha svart meg innen 10. Januar...) hvor jeg ikke har fått svar og på telefon sa statsforvalteren bare at sånn er det over alt i Oslo, men jeg vet at det ikke stemmer.
Har også klaget til min bydel, og der fikk jeg et raskt og arrogant svar om at de ikke var enig. Jeg ser i politiske saker og nyhetsbrev at bydelen min fremstiller situasjonen som kvinnenes valgfrihet osv, men jeg får jo ikke velge å møte en jordmor.

I dag skulle jeg endelig hatt 24 ukers-konsultasjon, men fikk telefon på vei ut døren om at jordmor var syk og de forsøkte å presse meg til å få til fastlegen. Neste ledige time hos helsestasjonen er i uke 28..

Blir så sinnsykt oppgitt. Og føler at kommunen (bydelen) stikker fra hele sitt ansvar og at jeg bare må finne ut av alt selv. Er det flere som har samme situasjon som meg? Står dere på kravene eller hva gjør alle andre i samme situasjon?
Jeg kan kombinere sjekk hos lege og jordmor på helsestasjon i Oslo og det har ikke vært noe spørsmål om kapasitet.

Takk for svar! Full respekt for at enkelte velger å gå privat, men jeg bare synes det er så feil at det må være sånn. Samtidig kommer jeg jo ingen vei med å bråke. Fastlegen min hadde heller ikke tid før om mange uker, så nå blir 24ukers-kontrollen hos en ukjent lege neste uke som hadde litt ledig tid i kalenderen.
Helt enig, burde overhode ikke være sånn. Og man får jo en helt annen «tjeneste» hos jordmor enn hos fastlege

Samme her! Har flyttet til annen kommune enn vi bodde i når vi fikk de to første. Det er KJEMPEFORSKJELL på oppfølging i kommunene! Det syns jeg er veldig trist/ urettferdig. Der vi bodde før hadde vi kjempegod oppfølging med jm hver mnd (oftere på slutten). Her vi bor nå har jeg så vidt vært innom hos jm en gang, og følte da at jeg var mest til bry. Neste time er ikke før i uke 32!

Så synd at du har denne opplevelsen. Det er jo heelt på tryne at tilbudet er så dårlig.
Jeg har mulighet til å få tak i jordmor så og si akkurat når jeg trenger og har fått flere timer enn de svangerskapskontrollene man egentlig har rett på. Er også enkelt å få tak i henne på telefon, da ringer hun meg alltid tilbake samme dag som jeg har kontaktet helsestasjonen. Forholder meg bare til henne og har ikke hatt en eneste kontroll hos lege i det hele tatt da jeg føler det har vært unødvendig. Har bare tatt blodprøve og glukosebelastning på legekontoret, men har da ikke møtt legen.
Hadde også akkurat samme opplevelse når jeg var gravid i 2022.

Takk, fint å høre de forskjellige erfaringene. Hvertfall tydelig at det er store variasjoner der ute!

Skulle ønske babyverden eller noen andre kunne lage sånn årlig kåring av beste og verste barsel-kommune. Men noen kriterier, som om man faktisk får oppfølging og hjemmebesøk etc, eller at alle peker på hverandre og presser kvinner til å kjøpe private tjenester og bidra til å lage a og b lag i helsevesenet. Vi kunne stemt og kommuner som ikke er gode å få barn i kunne fått sitt navn i avisen og måttet svare for seg og de som er flinke kunne fått skryt og markedsført seg som gode familiekommuner å flytte til..

Jeg holder også til i Oslo.
Kontaktet helsestasjon i november og fikk ikke time før i starten av april. Så jeg vet ikke så mye, men synes starten på oppfølgingen ikke er god. Fastlegen har dårligtid og haster bare igjennom "legeting" så jeg føler meg ikke så sett eller at jeg får ordentlig svar på "gravidting"...

Sist jeg var gravid var i en annen og mindre kommune, da med god oppfølging av jordmor med ofte kontroller og informasjon om hva som skjer ting jeg må passe på osv.

Håper det blir bedre :)

Jeg holder også til i Oslo.
Kontaktet helsestasjon i november og fikk ikke time før i starten av april. Så jeg vet ikke så mye, men synes starten på oppfølgingen ikke er god. Fastlegen har dårligtid og haster bare igjennom "legeting" så jeg føler meg ikke så sett eller at jeg får ordentlig svar på "gravidting"...

Sist jeg var gravid var i en annen og mindre kommune, da med god oppfølging av jordmor med ofte kontroller og informasjon om hva som skjer ting jeg må passe på osv.

Håper det blir bedre :)
Det håper virkelig jeg også!! Var hos vikar-legen i dag på 24-kontrollen. Og selvom legen var hyggelig blir undersøkelsen liksom redusert til kliniske tester og et par veldig raske svar, gjerne om at helsestasjonen har brosjyre om sånt..

Jeg føler heller ikke at jeg får den oppfølgingen jeg trenger. Holder til i nærheten av Oslo, og kontaktet jordmor i desember - fikk beskjed om å ringe tilbake i januar pga hun som koordinerte avtaler var syk. Da jeg ringte i januar fikk jeg beskjed om at de hadde veldig sprengt kapasitet med første ledige time i slutten av april. Fastlegen oppfordrer meg til oppfølging hos jordmor, og jordmor oppfordrer til oppfølging hos fastlegen. Veldig kjedelig opplevelse. Sliter også mye med kvalme og oppkast fortsatt og føler på et behov for tettere oppfølging i forbindelse med dette, men får ikke det. Måtte selv be om blodprøver for å sjekke at alt var ok. Eneste jeg har opplevd som fint av oppfølging i svangerskapet har vært når vi har dratt til privat ultralyd. Og sånn burde det ikke være...

Jeg føler heller ikke at jeg får den oppfølgingen jeg trenger. Holder til i nærheten av Oslo, og kontaktet jordmor i desember - fikk beskjed om å ringe tilbake i januar pga hun som koordinerte avtaler var syk. Da jeg ringte i januar fikk jeg beskjed om at de hadde veldig sprengt kapasitet med første ledige time i slutten av april. Fastlegen oppfordrer meg til oppfølging hos jordmor, og jordmor oppfordrer til oppfølging hos fastlegen. Veldig kjedelig opplevelse. Sliter også mye med kvalme og oppkast fortsatt og føler på et behov for tettere oppfølging i forbindelse med dette, men får ikke det. Måtte selv be om blodprøver for å sjekke at alt var ok. Eneste jeg har opplevd som fint av oppfølging i svangerskapet har vært når vi har dratt til privat ultralyd. Og sånn burde det ikke være...
Uff, dere er sterke som klarer å stå i det. Men det er jo så feil og urettferdig!
Jeg tror jeg hadde slitt big time og følt meg veldig usikker og redd om jeg ikke hadde fått så god oppfølging som jeg får..

Jeg ringte helsestasjon i slutten av januar og fikk time til første kontroll noen uker senere. Holder til på Nordstrand i Oslo. Så tydeligvis forskjellig innad i Oslo også

Jeg bor i en by med kun en jordmor på helsestasjon, og hun er i permisjon. Så jeg må ta all oppfølging hos fastlegen, savner å kunne ha samtaler med en jordmor. Men legen er i allefall ålreit i forhold til det fysiske, han har også ultralydapparat, så fikk en sniktitt i går :)

Jeg bor i en by med kun en jordmor på helsestasjon, og hun er i permisjon. Så jeg må ta all oppfølging hos fastlegen, savner å kunne ha samtaler med en jordmor. Men legen er i allefall ålreit i forhold til det fysiske, han har også ultralydapparat, så fikk en sniktitt i går :)
Forstår ikke dette. Hvis hun er i permisjon får vel arbeidsplassen tilbake lønnsmidler for henne fra nav. Da burde de vel funnet en vikar... så er det kanskje enklere sagt enn gjort. Men er bare så enig at fastlegene ikke føles som god nok samtale og det er så frustrerende at det ikke lar seg ordne med tilgjengelig jordmor

Hei! Bor også i Oslo, St.Hanshaugen bydel. Virker som at kapasiteten er veldig god her! Dersom du bor i nærheten får du kanskje flyttet over ?

Sniker fra august :happy: Så utrolig kjipt og helt enig i at det er noen spesielt å gå til jordmor over fastlegen. Jeg går til Frogner Helsestasjon i Oslo og der har det ikke vært noe problem med å få time, det er ikke mulig å prøve lykken i en annen bydel?

Hadde jeg fått beskjed om at jeg måtte gått til min mannlige fastlege som mangler alt av empati så hadde jeg gått privat altså. Han er super på diagnostisering og veldig rask til å utføre ting jeg ber om, men hadde ikke vært komfortable i å diskutere detaljer fra forrige fødsel med han. :sorry:

Det skal jo ikke være slik at man må gå privat, men det hadde jeg gjort om fastlegen var det eneste alternativet. Lykke til :Heartred

Back
Topp