ToniBee85

Flørter med forumet
Hei. Noen som kan forklare meg hvordan dette fungerer?

Jeg bor i Oslo sentrum, men fastlegen min er i Nittedal, en halvtime med buss utenfor Oslo. Blir jeg da satt opp til kontroller i Oslo eller i Nittedal? Og hva med barselgruppe?

Kan jeg velge det som passer meg best, eller er dette ganske strengt?

Er jo trygt å godt å gå i Nittedal, ettersom jeg har vokst opp der, men det blir jo også litt langt å dra flere ganger i måneden for besøk på helsestasjonen eller barseltreff? Veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå...

PS: Vi vurderer å flytte tilbake til Nittedal om et par år.
 
Hmm, jeg aner ikke, men jeg vil hvert fall tro at du kan gå på kontroller til jordmor i Oslo siden du bor der. Så er det vel helsestasjonen som setter opp barselgruppe, så da kan du sikkert få dette i Oslo og. Men hvis du vil ha det i Nittedal blir det kanskje verre siden du ikke bor der.

Men hvorfor ikke ha alt i oslo? Blir som regel nok kontroller... og barselgruppe tenker jeg hvert fall at jeg ville hatt i nærheten der jeg bor, er ikke det litt av poenget med barselgruppe? Vi hadde ofte spontane møter hvert fall, trilleturer etc.
 
Jo, er helt enig i det, er bare fordi jeg har tilknytning og kjennskap til helsestasjonen i Nittedal, samt at fastlegen min er i samme bygg, og at jeg vurderer å flytte dit om noen år.

Jeg bor på Grønland nå, og fikk bare for meg at helsestasjonen der ikke er så hyggelig, typ gammel og slitt. Men det aner jeg jo faktisk ingenting om, har ikke vært der.

Men da får jeg kontakte jordmor i Oslo. Takk :)
 
Hei. Noen som kan forklare meg hvordan dette fungerer?

Jeg bor i Oslo sentrum, men fastlegen min er i Nittedal, en halvtime med buss utenfor Oslo. Blir jeg da satt opp til kontroller i Oslo eller i Nittedal? Og hva med barselgruppe?

Kan jeg velge det som passer meg best, eller er dette ganske strengt?

Er jo trygt å godt å gå i Nittedal, ettersom jeg har vokst opp der, men det blir jo også litt langt å dra flere ganger i måneden for besøk på helsestasjonen eller barseltreff? Veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå...

PS: Vi vurderer å flytte tilbake til Nittedal om et par år.

Sniker litt :p
Barselgruppe settes opp av helsestasjon. Du kan velge å ta alle kontroller hos lege eller hos jordmor på helsestasjon, og kombinere de to såklart. Du går da til den helsestasjonen som er nærmest der du bor nå (tror ikke det er mulig å velge en i annen kommune uten særskilt grunn). Jordmor er ofte mer oppdatert på alt som har med svangerskapet, fødsel og barseltid å gjøre, selv om legen såklart kan være veldig dyktig der også. Hjemmebesøk etter fødsel gjøres også via helstestasjon.
Det vanligste er at første svangerskapskontroll gjøres hos lege, i uke 12+0 (først da blodprøvene tas etter nye retningslinjer), også har man gjerne en time hos jordmor et par uker etter dette. Alt ettersom hva man ønsker selv. I flere tilfeller kan også første svkontroll tas hos jordmor. :) :)
 
Som det ble skrevet over her, du tilhører den helsestasjonen som er nærmest der du har folkeregistrert adresse. Der får du barselgruppe:) Fastlegen med sitt tilhørende kontor har du jo mulighet til å bytte, men det er vel ikke bare, bare om de har ventelister osv.. lykke til☺️
 
Jo, er helt enig i det, er bare fordi jeg har tilknytning og kjennskap til helsestasjonen i Nittedal, samt at fastlegen min er i samme bygg, og at jeg vurderer å flytte dit om noen år.

Jeg bor på Grønland nå, og fikk bare for meg at helsestasjonen der ikke er så hyggelig, typ gammel og slitt. Men det aner jeg jo faktisk ingenting om, har ikke vært der.

Men da får jeg kontakte jordmor i Oslo. Takk :)
Hvis du kjenner helsestasjonen i Nittedal forstår jeg at du vurderer det :) Nå vet ikke jeg hvilke tanker du har om barselgruppe osv, men det høres jo ut som om du har litt lyst til å delta i en. Da ville jeg hvert fall hatt det i nærheten for å få ordentlig utbytte. Og da må du jo bli kjent med helsestasjonen der du bor uansett, så da kan det jo hvert fall være verdt å sjekke den ut før mini er født? :)
 
Jeg vil veldig gjerne være med i barselgruppe, ser for meg trilleturer og cafebesøk i Oslo sentrum. Vi med junibaby får jo en lang og flott sommerferie ;)

Men igjen, så er kusinen min veldig fornøyd med helsestasjonen i Nittedal, og så for meg at fastlegen min satte meg opp der. I tillegg har jeg null erfaring med helsestasjoner i Oslo - og man er jo alltid litt redd for det ukjente ;)

Å bytte fastlege er visst masse stress, og gode leger i Oslo sentrum har laaange ventelister, så derfor har jeg ikke gjort det.

Så drømmescenarioet hadde vært å gå på helsestasjonen i Nittedal, men å ha barselgruppe i Oslo... Hehe, ikke lett dette. Takk til alle for svar :)
 
Jeg vil veldig gjerne være med i barselgruppe, ser for meg trilleturer og cafebesøk i Oslo sentrum. Vi med junibaby får jo en lang og flott sommerferie ;)

Men igjen, så er kusinen min veldig fornøyd med helsestasjonen i Nittedal, og så for meg at fastlegen min satte meg opp der. I tillegg har jeg null erfaring med helsestasjoner i Oslo - og man er jo alltid litt redd for det ukjente ;)

Å bytte fastlege er visst masse stress, og gode leger i Oslo sentrum har laaange ventelister, så derfor har jeg ikke gjort det.

Så drømmescenarioet hadde vært å gå på helsestasjonen i Nittedal, men å ha barselgruppe i Oslo... Hehe, ikke lett dette. Takk til alle for svar :)
Jeg har også fastlege i Nittedal, men mye lenger opp enn deg :) Aner ikke hvordan det blir enda. Og jeg bor i Oslo, men ikke i sentrum ;)
 
Jeg vil veldig gjerne være med i barselgruppe, ser for meg trilleturer og cafebesøk i Oslo sentrum. Vi med junibaby får jo en lang og flott sommerferie ;)

Men igjen, så er kusinen min veldig fornøyd med helsestasjonen i Nittedal, og så for meg at fastlegen min satte meg opp der. I tillegg har jeg null erfaring med helsestasjoner i Oslo - og man er jo alltid litt redd for det ukjente ;)

Å bytte fastlege er visst masse stress, og gode leger i Oslo sentrum har laaange ventelister, så derfor har jeg ikke gjort det.

Så drømmescenarioet hadde vært å gå på helsestasjonen i Nittedal, men å ha barselgruppe i Oslo... Hehe, ikke lett dette. Takk til alle for svar :)

Jeg tror ikke det er fritt helsestasjonvalg sånn som med lege, så du må nok bare ta den nærmest uansett :)
Det kan såklart være unntak fra dette, men jeg kan ikke engang velge mellom dem som er i min kommune, Bærum, jeg må ta den som er nærmest der jeg bor. Det er du som tar kontakt med helsestasjon for time, fastlegen har ikke noe med det å gjøre som jeg har erfart. :)
Lykke til! ❤️
 
Jeg tror ikke det er fritt helsestasjonvalg sånn som med lege, så du må nok bare ta den nærmest uansett :)
Det kan såklart være unntak fra dette, men jeg kan ikke engang velge mellom dem som er i min kommune, Bærum, jeg må ta den som er nærmest der jeg bor. Det er du som tar kontakt med helsestasjon for time, fastlegen har ikke noe med det å gjøre som jeg har erfart. :)
Lykke til! ❤️

Åh, er det ikke det nei, da skjønner jeg! Tusen takk for info :)
 
Åh, så moro! Hold meg oppdatert om du finner ut av det :happy:
Ja det skal jeg gjøre. Vi hører jo til samme helsestasjon vi da ;) Jeg gikk der for 14 år siden med sønnen min.. barselgruppa var spesiell :hilarious::eek: Vi var 5 stk.. en var oppegående :hilarious: Huff.. bodde på Hagan da. Men jeg har vokst opp i Hakadal.
 
Jeg har fastlege en halvtime unna her jeg bor og reiser dit mens jordmor har jeg på hagan i Nittedal, så der kan man velge sin kommune :) koselig med fler her fra Nittedal da hihi :)
 
Jeg har fastlege en halvtime unna her jeg bor og reiser dit mens jordmor har jeg på hagan i Nittedal, så der kan man velge sin kommune :) koselig med fler her fra Nittedal da hihi :)

Haha, så hyggelig! Ja, er på Hagan jeg også holder til :happy: Vokst opp på Skytta, og hele familien bor der fortsatt, så derfor det er litt vanskelig å velge... Bussen til Hagan går jo 200 meter fra døra mi der jeg bor nå, så er jo ikke såå stress å dra opp dit heller. Men det med barselgruppe tenker jeg jo mye på. Hadde vært koselig å ha noen andre mødre i nabolaget :happy:
 
Haha, så hyggelig! Ja, er på Hagan jeg også holder til :happy: Vokst opp på Skytta, og hele familien bor der fortsatt, så derfor det er litt vanskelig å velge... Bussen til Hagan går jo 200 meter fra døra mi der jeg bor nå, så er jo ikke såå stress å dra opp dit heller. Men det med barselgruppe tenker jeg jo mye på. Hadde vært koselig å ha noen andre mødre i nabolaget :happy:

Jeg hadde valgt jordmor i nærheten :) først og fremst fordi buss og lang vei kan være super slitsomt mot slutten, det er årleit ha noe nærmere hvis du skal inn for å sjekke ting, pluss som du Sier barselgruppe :) vi rullerte på å ha lunsjer hjemme hos hverandre sist jeg var gravid, og hadde vært kjipt for den som bodde en halvtime unna <3
 
Ja det skal jeg gjøre. Vi hører jo til samme helsestasjon vi da ;) Jeg gikk der for 14 år siden med sønnen min.. barselgruppa var spesiell :hilarious::eek: Vi var 5 stk.. en var oppegående :hilarious: Huff.. bodde på Hagan da. Men jeg har vokst opp i Hakadal.

Var du fornøyd med helsestasjonen på Hagan da?? Haha, er litt redd for å få en sånn barselgruppe ja.. Har noen venninner som ikke er sammen med barselgruppa si i det hele tatt, og andre som nesten har blitt bestevenninner med jentene i sin barselgruppe. Foretrekker heller det siste:happy119
 
Ville tatt det legeskiftet. Slitsom å skal reise rundt på et sykt barn. Hvis det skulle være en forkjølelse eller små ting. Barn er mye syk i starten. Ville absolutt hatt legen nært hjemmet.
Helsestasjonen ville jeg anbefalt å ha nært. For du blir bare mer sliten og et ork å dra så langt. Og når du da kommer i ammetåka. Jah, da kan det bli litt armer og bein.
Liker du derimot ikke jordmoren eller helsesøsteren din kan du be om bytte.

Og det er bedre å gå til jm når man kan og lege kun ved prøver. Dem har mer tid en legene. Og kan mer. Du blir mer trygg.
 
Var du fornøyd med helsestasjonen på Hagan da?? Haha, er litt redd for å få en sånn barselgruppe ja.. Har noen venninner som ikke er sammen med barselgruppa si i det hele tatt, og andre som nesten har blitt bestevenninner med jentene i sin barselgruppe. Foretrekker heller det siste:happy119
Tja.. helt greit der.. aldri vært på noen annen helsestasjon heller :p Men tror ikke jeg gidder det denne gangen.. selv om jeg kjører bil. Tar det nok her jeg bor på helsestasjonen.
 
Hehe, samme dilemma her ;) bor I sentrum og har lege utafor. Men flytter vel nord for Oslo før bebisen kommer :)
 
Rent praktisk ville jeg absolutt byttet fastlege til en i nærheten om du fortsatt tenker å bo i Oslo noen år framover. Barnet ditt får samme fastlege som deg, tungvint å dra utenfor Oslo hver gang det skal være noe, samt alle kontroller på helsestasjonen. Kan være de ønsker du skal veie ofte, eller ha hyppige kontroller om det skulle være noe etter fødsel (depresjoner, ammeproblemer, for tidlig født etc etc etc). Og ikke minst barselgruppe i nærheten! Veldig kjekt [emoji173]️ hadde stort utbytte av min forrige barselgruppe!
 
Back
Topp